تهیه دستورالعمل سبز سازی مشاغل در دستور کار سازمان محیط زیست

تهران (پانا) - سرپرست دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست با اشاره به اینکه مشاغل سبز در راستای سیاست‌های حفظ محیط زیست فعالیت می کنند و می‌توانند چالش‌های محیط زیستی را کاهش دهند، گفت تهیه دستورالعمل سبزسازی مشاغل در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

کد مطلب: ۹۲۵۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تهیه دستورالعمل سبز سازی مشاغل در دستور کار سازمان محیط زیست

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، کتایون حجتی گفت: مشاغل سبز می‌تواند به کاهش مصرف انرژی ، کاهش پسماند، کاهش گازهای گلخانه‌ای، رونق اقتصاد،تخریب نشدن محیط زیست ، ایجاد شغل و تولید سرمایه کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه بتوانیم مشاغل را به سمت و سوی سبز شدن پیش ببریم، نیازمند دستورالعمل هستیم،اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به تهیه دستورالعمل مشاغل سبز کرده است که اولین دستورالعمل مشاغل سبز مربوط به سبزسازی شغل هتلداری در ایران است.

حجتی خاطرنشان کرد: در پی افزایش جمعیت و رواج مصرف‌گرایی در جوامع در حال توسعه،‌ منابع طبیعی در معرض تهدید قرار گرفته و همین عامل سبب به وجود آمدن جنبش‌هایی با هدف کنترل میزان بهره‌برداری از منابع و اصلاح شیوه‌های مصرف شده است.

به گفته وی، تعریف برند سبز برای صنایع گوناگون یکی از نتایج عملی چنین حرکت‌هایی بوده است که با بهینه‌سازی مصرف منابع، علاوه بر اینکه هزینه‌ها را در میان مدت و بلندمدت کاهش می‌دهد، هدف پایداری در مصرف را دنبال می‌کند. چنین فرآیندی باید در سایر مشاغل به ویژه مشاغلی که بیشترین میزان آلودگی و تخریب محیط زیست را به دنبال دارند، لحاظ شود.

حجتی با بیان اینکه کشور ایران به دلیل وجود جاذبه های باستانی، تاریخی و طبیعی از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری برخوردار است، اظهار داشت: در این بین هتل‌داری و اقامتگاه های گردشگری در سالهای اخیر رشد و گسترش زیادی داشته که باعث معضلات زیست محیطی عدیده ای نیز شده است بنابراین هتلداری نیز باید به طور جدی به این فرآیند ورود پیدا کند.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده در تجربه‌های هتل‌های سبز، با اعمال روش‌های بهینه‌سازی در مصرف انرژی می‌توان با صرف هزینه‌های کم، میزان مصرف انرژی را در هتل‌ها به‌طور متوسط از ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور تامین حامل‌های انرژی، واضح است که رویکرد سبزسازی هتل‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های تمام‌شده در هتل‌ها کمک کند و سودآوری مستقیم را برای هتلداران به همراه داشته باشد. از طرف دیگر با اعمال برنامه‌های زیست محیطی مانند کاهش زباله تولیدی، کمک بسزایی به محیط زیست کشورها می‌شود.

سرپرست دفتر اقتصاد و فناوری محیط زیست در ادامه گفت: پس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور ۲۰۱۳ در مادرید اسپانیا - که عمده تمرکز آن روی سیاست‌های توسعه پایدار در بخش گردشگری بود - بسیاری از فعالان صنعت گردشگری و هتلداران، سیاست‌های به اصطلاح سبز و منطبق با محیط زیست را در دستور کارشان قرار دادند. به عنوان مثال هتل‌های دارای علامت اکولوژیک در اروپا، آنهایی که به میهمانان‌شان غذاهای ارگانیک ارائه می‌دهند، انبار یا زیرزمینی ساخته شده از مواد بازیافتی و دور ریختنی مثل بطری‌های پلاستیکی دارند و مبلمان اتاق‌ها از چوب‌های بازیافتی است، کم کم رونق گرفتند.

حجتی در پایان اظهارکرد: ساختمان این‌گونه هتل‌ها، سیستم تهویه مطبوع ندارد اما به لطف وجود سیستم آب‌گرم‌کن و پنجره‌های سه جداره، حفظ دما در هر فصل سال در این اتاق‌ها به خوبی انجام می‌شود. برق این‌گونه هتل‌ها نیز از طریق مواد آلی به‌دست می‌آید و شیرهای آب، مجهز به سیستم هشدار اتلاف آب هستندعلاوه‌ بر این زیر شاخه‌ای از «هتل‌های سبز» به نام «هتل گیاهی» نیز برای طرفداران زندگی سبز به شدت در حال توسعه است. این هتل‌ها تنها به ارائه غذاهای گیاهی به میهمانان اش بسنده نمی‌کنند بلکه هدفشان انتشار یک شیوه زندگی هماهنگ و منطبق با محیط‌ زیست از طریق آموزش آشپزی گیاهی، برگزاری دوره‌های ورزشی در طبیعت و... است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار