درباره پایین‌ آمدن سطح مهارت خواندن دانش‌آموزان در آزمون تیمز

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: دانش‌آموزان پشتکار لازم برای اینکه متن را تا انتها بخوانند را ندارند

تهران (پانا) -رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش عجول بودن و نبود پشتکار برای خواندن کامل متن، عادت نداشتن به سوالات تشریحی و عادت به سوالات تستی را از جمله عواملی دانست که در درست خواندن دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد.

کد مطلب: ۹۲۵۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: دانش‌آموزان پشتکار لازم برای اینکه متن را تا انتها بخوانند را ندارند

فرهاد کریمی در مورد برگزاری آزمون‌های تیمز و پرلز در ایران گفت: «حدود 15 هزار دانش‌آموز در دو پایه چهارم و هشتم در کل کشور شرکت کردند. نتایج تیمز مقدماتی را تحلیل و نتایج آن را به وزارتخانه ارسال کردیم و نتایج آزمون تیمز اصلی هنوز آماده نشده است.»

او ادامه داد: « این آزمون ها یک نوع مطالعه است. این مطالعات نشان می‌دهد در برخی از حوزه‌های آموزشی دچار کاهش عملکرد شده‌ایم. به طور مثال در پرلز دوره چهارم با افت مهارت خواندن دانش‌آموزان مواجه بودیم و دلایل آن را نیز منتشر کرده‌ایم.»

کریمی درباره نتایج این آزمون‌ها و اعتبار آن گفت: « آزمون مهارت خواندن به این شکل است که از دانش آموز می‌خواهیم متنی را بخواند و به پاسخ‌های مربوط به آن متن پاسخ دهد. دانش‌آموزان پشتکار لازم برای اینکه متن را تا انتها بخوانند را ندارند و زود می‌خواهند به سراغ سوالات بروند و بدون توجه به متن و دانشی که در آن نهفته است به سوالات پاسخ دهند.»

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش عجول بودن و نبود پشتکار برای خواندن کامل متن، عادت نداشتن به سوالات تشریحی و عادت به سوالات تستی را از جمله عواملی دانست که در درست خواندن دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد.

او درباره بعضی از نظرات مبنی بر تاثیر نظام ارزشیابی توصیفی بر عملکرد دانش‌آموزان گفت: «حاصل این نتایج به عوامل مختلف بستگی دارد و شاید یکی از این عوامل نظام ارزشیابی توصیفی باشد. چهار عامل خانواده، مدرسه، معلم و دانش‌آموز نقش مهمی در نتایج این آزمون ایفا می‌کنند.»

کریمی گفت: « اینکه خانواده‌ها چقدر برای فرزندانشان کتاب می‌خوانند در نتایج نهایی موثر است. نتایج حاصل از مطالعات پرلز نشان می داد که خانواده‌هایی که بیشتر برای بچه هایشان کتاب می‌خوانند و کتاب و گفت‌وگو در آن خانواده رایج است، بچه‌هایشان در آزمون‌ها و مطالعات بین‌المللی مانند پرلز و تیمز موفق‌تر هستند.»

او درباره نقش معلمان مدرسه نیز گفت: «مدارس هم در نتایج آزمون موثرند. دانش‌آموزان مدارس ایمن و مدارسی که مدیر و معلم برای بچه‌ها اهمیت قائلند و به خلاقیت و شخصیت بچه‌ها احترام می‌گذارند عملکرد بهتری دارند. بحث‌هایی چون ارزشیبای توصیفی، برنامه درسی، رفتار مدیر و معلمان و جو مدرسه نیز در نتایج این آزمون‌ها موثرند.»

کریمی درباره نقش دانش‌ آموزان نیز گفت: «دانش‌آموزی که خودباوری و کارآمدی بالاتری دارد و باور بهتری به موفقیت و درس خواندن دارد، در این آزمون‌ها موفق‌تر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار