در گفت وگو با پانا:‌

صدری، عضو هیات امنای خانه صنعت جوانان تهران: کمبود نقدینگی و ارز مهمترین مشکل واحدهای صنعتی است

رونق تولید به تدابیری جدید نیازمند است

تهران (پانا) - عضو هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان می‌‌گوید کمبود نقدینگی و ارز برای تامین مواد اولیه مهمترین دغدغه و مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی است و از سیاستگذاران و مسئولان صنعتی و اقتصادی کشور می‌خواهد تا در سال حمایت از تولید، تدبیری ویژه برای حمایت از تولیدکنندگان صنعتی و تولیدی بیاندیشند.

کد مطلب: ۹۲۵۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
صدری، عضو هیات امنای خانه صنعت جوانان تهران: کمبود نقدینگی و ارز مهمترین مشکل واحدهای صنعتی است

10تیر روز صنعت و معدن نام گرفته است؛ روزی که فعالان و دست‌اندرکاران صنعتی و معدنی کشور در جمع مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی کشور تلاش می‌کنند تا چالش‌ها و موانعی را که تولید با آنها دست به گریبان است مورد واکاوی قرار دهند تا به راهکاری عملی و قابل اجرا در این زمینه دست یابند.

علی صدری، عضو هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان در گفت وگو با پانا درباره وضع واحدهای صنعتی و معدنی در روز ملی صنعت گفت:‌ واحدهای فعال معدنی و صنعتی کشور در وضع تحریم و تشدید تحریم‌ها قرار دارند اما با تمام تلاش در حال فعالیت هستند تا از وضع موجود گذر کنند. تمامی کالاها به وفور در بازار وجود دارد و تولیدکنندگان نیز به تولید ادامه می‌دهند اما با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند.

نیاز واحدهای صنعتی به نقدینگی افزایش یافته است

وی نقدینگی و تامین ارز برای واردات مواد اولیه را از مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی اعلام کرد و افزود:‌ کاهش ارزش پول ملی در کنار افزایش نرخ ارزها موجب شده است تا نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنعتی برای ادامه تولید افزایش یابد.

صدری گفت: بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی باید در سال رونق تولید تدبیری جدید بیاندیشند و کمک‌ها و بسته‌های دیگری برای حمایت از واحدهای صنعتی در نظر بگیرند.

وی درباره تامین ارز واردات با نرخ 4200 تومانی یا سامانه نیما برای کمک به حل مشکلات تولیدکنندگان صنعتی گفت:‌ تولیدکنندگان صنعتی با تامین ارز4200 تومانی مخالف هستند. اقتصاد دستوری راهی به جایی نخواهد برد. نرخ ارز باید نرخ واقعی خود باشد و شرکت‌ها براساس وضع بازار به فعالیت خود ادامه دهند. ارایه ارز 4200 تومانی به معنای رانت برای عده‌ای است و مفاسدی به دنبال دارد.

تنها باید یک نرخ ارز در بازار وجود داشته باشد

عضو هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تاکید کرد:‌ برخی از واحدهای تولیدی این امکان را داشته‌اند که از ارز4200 تومانی استفاده کنند اما این انتظار وجود دارد که وضع بازار ارز با دخالت‌های دستوری همراه نباشد و نرخ ارز به سمت تک‌نرخی حرکت کند.

وی عنوان کرد:‌ کشورهای توسعه‌یافته اقتصاد را با نرخ‌های دستوری راهبری نمی‌کنند بلکه بازار براساس اصول و قوانین علم اقتصاد به حرکت خود ادامه می‌دهد.

صدری با بیان اینکه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد:‌ مشکلات ناشی از تحریم نقدینگی واحدهای تولید را کاهش داده است و مواد اولیه نیز روندی سهل و‌اسان برای ورود به کشور ندارد.

وی از اعلام آمار واحدهای ورشکسته صنعتی و معدنی اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: واحدهای صنعتی و معدنی به طور متوسط با 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و البته واحدهایی هم هستند که با 100 درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

عضو هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان اظهار کرد:‌ مهمترین درخواست تولیدکنندگان صنعتی و معدنی این است که نرخ ارز از وضع دستوری کنونی خارج شود و تنها یک نرخ ارز در کشور وجود داشته باشد.

وی درباره انتخاب برگزیدگان واحدهای صنعتی و معدنی که به طور معمول در روز ملی صنعت معرفی و از آنها تقدیر می‌شود نیز گفت:‌ انتخاب واحدها باید براساس اصل شایسته‌سالاری صورت گیرد و واحدهایی انتخاب شوند که در وضع کنونی کشور که جنگ اقتصادی بهترین اثرگذاری را داشته باشند.

دوران آزمون و خطا در انتخاب مدیران صنعتی گذشته است

صدری با تاکید بر جلوگیری از به کارگیری مدیران ناکارآمد در واحدهای اقتصادی بزرگ گفت:‌ اکنون کشور در وضعی نیست که بتواند آزمون و خطاهای مدیریتی را تحمل کند به همین دلیل مدیران کارآمدی باید در سمت مدیران واحدهای بزرگ صنعتی کشور به کار گرفته شوند که بتواند حداکثر بهره‌وری را در تولید داشته باشند. آزمون و خطاهای مدیریتی در دهه 60 و 70 انجام شده است و اکنون باید لایق‌ترین مدیرانی که کشور برای پرورش آنها هزینه داده است به کار گرفته شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار