فشار خون یک میلیون نفر در آذربایجان غربی سنجش شد

ارومیه (پانا)- – رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی از سنجش فشار خون یک میلیون و 32 هزار و 579 نفر از گروه‌های هدف در این استان از آغاز این طرح تاکنون خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۵۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
فشار خون یک میلیون نفر در آذربایجان غربی سنجش شد

جواد آقازاده در خصوص آخرین آمار اقدامات انجام شده در طرح ملی فشار خون در استان افزود: بر اساس این طرح ملی قرار است فشار خون یک میلیون و ۵۶۴ هزار نفر از جمعیت استان در گروه هدف ۳۰ ساله و بالاتر، بیماران کلیوی و زنان باردار در هرگروه سنی سنجش قرار گیرد.

وی ادامه داد: تا امروز همکاران واحدهای بهداشتی و درمانی و سایر همکاران شاغل در ایستگاه‌های موقت، فشارخون یک میلیون و ۳۲ هزار و ۵۷۹ نفر از آحاد جامعه مورد سنجش قرار گرفته است.

آقازاده اضافه کرد: از تعداد کل جمعیت تحت پوشش این طرح ۸۶۱ هزار و ۲۲۳ نفر جمعیت شهری است که تاکنون ۵۵۱ هزار و ۹۶۵ نفر سنجش فشار خون شده اند.

وی جمعیت روستایی هدف طرح را نیز ۵۲۷ هزار و ۸۴۷ نفر ذکر و خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح تاکنون نیز ۴۸۰ هزار و ۶۱۴ نفر مورد سنجش قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان غربی تعداد افراد غربالگری شده در این طرح درواحدهای بهداشتی را ۸۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر و افراد غربالگری شده در سایر مراکز و ایستگاه ها را ۱۸۸ هزار و ۶۸۳ نفر عنوان کرد.

آقازاده با بیان اینکه تاکنون ۴۲۰ هزار نفر از مردم استان که فشار خون بالا دارند شناسایی شده است اظهارداشت: از این تعداد ۱۶۰ هزار نفر از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی ادامه داد: در قالب این طرح ملی هزار و ۴۳۳ واحد بهداشتی در استان در قالب این طرح غربالگری فشار خون بالا آماده ارائه هستند و همچنین ۴۸۰ پایگاه سیار از جمله بیمارستانهای دولتی، نظامی، عمومی، برخی داروخانه ها و مطب ها نیز در این طرح مشارکت دارند.

آقازاده با اشاره به اینکه فشارخون بالا از عوامل اصلی سکته مغزی، سکته قلبی و بیماری‌های کلیوی است بیان کرد: با مشارکت در بسیج ملی کنترل فشارخون، آگاهی از علائم فشار خون بالا را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

وی مصرف نمک، الکل و دخانیات، سابقه خانوادگی، چربی خون بالا، چاقی و دیابت را از عوامل ایجاد فشارخون در افراد دانست و افزود: استرس و شرایط روحی نامناسب با فشارخون بالا ارتباط مستقیم دارد و پیشگیری و کنترل فشارخون بالا با مصرف نمک و روغن کمتر امکان پذیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار