استاندار مازندران تأکید کرد: ضرورت آسیب شناسی روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر

استاندار مازندران در نشست با نماینده جمهوری داغستان در سفارت روسیه در ایران بر ضرورت آسیب شناسی روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر تأکید کرد.

کد مطلب: ۹۲۴۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
استاندار مازندران تأکید کرد: ضرورت آسیب شناسی روابط ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر

احمد حسین‌زادگان در نشست با امین علی اف با اشاره به این که علیرغم وجود ظرفیت های بالا در مازندران و ارتباطات ریلی، هوایی، اّبی در بخش های مختلف بین استان و کشورهای حاشیه خزر همواره این پرسش وجود دارد که چرا مناسبات فی مابین کشورهای شمالی و کشورهای یادشده؛ توسعه نداشته است و حجم مبادلات قابل قبول نیست، گفت: علیرغم این که در ۲ دهه گذشته ارتباطات سیاسی بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه در سطح مطلوب و بالایی قرار داشته، ولی سطح مناسبات تجاری بهمان اندازه رشد نداشته است.

مقام عالی دولت در مازندران، خاطر نشان کرد: در این مدت تفاهمنامه های زیادی نیز بین هیأت‌های تجاری دو کشور ایران و حاشیه دریای خزر به امضا رسید که کمتر این تفاهمنامه ها توانست به مرحله اجرا و عمل برسد.

حسین‌زادگان گفت: ما برای ارتباط بیشتر تجاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص روسیه باید آسیب شناسی را در دستور کار قرار دهیم به گونه‌ای که نقاط ضعف‌ها شناسایی شود و با رفع آن بتوانیم ارتباطات تجاری را گسترش دهیم.

حسین زادگان یادآور شد: ضعف ارتباطات دو جانبه صرفاً منوط به حوزه روابط تجاری نبوده و این مشکل در حوزه گردشگری نیز وجود دارد به طوری که تاکنون کمتر گردشگر از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه و یا بالعکس گردشگران آن کشورها به ایران سفر کردند.

او گفت: این درحالیست ایران سالانه پذیرای گردشگران زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپاست و باید با اطلاع رسانی مزیت‌های اقتصادی و گردشگری و عملی کردن تفاهمنامه ها گام مؤثرتری برای گسترش روابط دو جانبه برداریم.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران بخشی از ضعف ارتباطات تجاری و گردشگری دو جانبه بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر و حتی روسیه را ناشی از ضعف بخش خصوصی دانست و گفت: باید بخش خصوصی این کشورها و ایران تحرک بیشتری برای گسترش روابط تجاری و گردشگری بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر داشته باشند.

استاندار مازندران:
نبود تعرفه‌های ترجیحی و یا عدم پایبندی به آن‌ها، فقدان تفاهمنامه‌های شفاف بین کشورها، نبود کشتی‌های مسافربری و پروازهای مستقیم، عدم ترخیص به موقع کالاها در بنادر و عدم وجود انبارهای لازم برای کالاهای فسادپذیر از عمده ترین مشکلات در گسترش روابط تجاری دو جانبه بین ایران و کشورهای حاشیه خزر است.

استاندار مازندران نبود تعرفه های ترجیحی و یا عدم پایبندی به آن ها، فقدان تفاهمنامه های شفاف بین کشورها، نبود کشتی های مسافربری و پروازهای مستقیم، عدم ترخیص بموقع کالاها در بنادر و عدم وجود انبارهای لازم برای کالاهای فسادپذیر را از عمده ترین مشکلات در گسترش روابط تجاری دو جانبه بین ایران و کشورهای حاشیه خزر بیان کرد.

حسین زادگاان افزود: در مازندران برای کمک به بخش خصوصی و کاهش ریسک تجاری برای صادرکنندگان با حمایت صندوق ضمانت توسعه تا سقف یک میلیارد دلار این صادرات مورد ضمانت قرار گرفته است و این کار می‌تواند با کاهش ریسک تجاری؛ صادرکنندگان را نسبت به افزایش سطح تجاری به خصوص بین ایران و کشورهای حاشیه خزر ترغیب کند.

او برپایی نمایشگاه‌های تخصصی دو جانبه و دائمی شدن این نمایشگاه‌ها، برقراری تسهیلات ویژه در حوزه مبادلات بانکی و حمل و نقل را از راهکارهای اولیه برای گسترش روابط تجاری بین ایران و به خصوص مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر بیان کرد.

استاندار مازندران بیان داشت: تفاهمنامه های دو جانبه ای که منعقد می‌شود؛ باید با پیگیری به مرحله عملی برسد.

حسین زادگان با اشاره به مزیت‌های زیرساختی مازندران برای ارتباط دهی کشورهای حاشیه دریای خزر به کشورهای حاشیه خلیج فارس ادامه داد: گسترش روابط بندری بین ماخاچ کالا داغستان و بنادر استان مازندران، به خصوص با داغستان می‌تواند آرزوی چندین ساله این کشور را برای اتصال به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آب های گرم محقق کند.
وی اظهار داشت: این آمادگی در مازندران وجود دارد تا بتوانیم با بهره گیری از زیرساخت‌های بندری و فرودگاهی امکان ارتباط داغستان را با کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم کنیم.

برای گسترش روابط دو جانبه داغستان و مازندران نیازمند توافق نامه همکاری هستیم

امین علی اف، نماینده جمهوری داغستان در سفارت روسیه در ایران نیز در این نشست با اشاره به این که با وجود ارتباطات خوبی که بین ایران و داغستان وجود دارد، ولی تاکنون ارتباطات اقتصادی دو جانبه بسیار ناچیز بود و دو منطقه مخاچ قلعه و ساری می‌توانند این ارتباطات را با برپایی نمایشگاه توانمندی دو جانبه گرم‌تر کنند.

او خاطرنشان کرد: برای گسترش روابط دو جانبه داغستان و مازندران نیازمند توافق نامه همکاری هستیم و برآنیم این تفاهمنامه را در نمایشگاه صادراتی مخاچ قلعه با حضور مازندران امضا کنیم.

علی اف با بیان این که در این نمایشگاه ۸ کشور از جمهوری های قفقاز شمالی نیز حضور دارند و ۵۰۰۰ مترمربع را دربرمی گیرد، اظهار داشت: برآنیم تا این نمایشگاه بصورت دائمی به فعالیت خود ادامه دهد.

نماینده جمهوری داغستان در سفارت روسیه در ایران در این دیدار گفت: مردم داغستان علاقه زیادی به ایران دارند و وجود آثار باستانی متعدد مربوط به ایرانیان در کشورمان این علاقه‌مندی را به اثبات می‌رساند.

نماینده جمهوری داغستان در سفارت روسیه در ایران:
تاکنون کمتر از مزیت بندری دو منطقه استفاده شده است و هر چه ارتباط دو جانبه بین ساری و مخاچ قلعه بیشتر شود، تبادلات اقتصادی ما از بنادر دو کشور نیز افزایش بیشتری خواهد داشت.

علی اف با اشاره به اتصال بندر مخاچ قلعه با بندر امیرآباد در مازندران اضافه کرد: تاکنون کمتر از مزیت بندری دو منطقه استفاده شده است و هر چه ارتباط دو جانبه بین ساری و مخاچ قلعه بیشتر شود، تبادلات اقتصادی ما از بنادر دو کشور نیز افزایش بیشتری خواهد داشت.

او ادامه داد: ساحل داغستان به نسبت سایر کشورهای شمال دریای خزر از عمق بیشتری برخوردار است و این عمق زیاد موجب شده تا در زمستان نیز بتوانیم تردد بندری داشته باشیم.

علی اف مزیت دیگر بندر مخاچ قلعه در کشورش را ظرفیت بالا برای بارگیری و تخلیه دانست و اضافه کرد: کشورش آمادگی دارد تا برای تولیدات ایرانی که به این بندر وارد می‌شود، امتیازاتی را قائل شود.

داغستان یکی از ۸۵ فدراسیون روسیه است که در سواحل غربی دریای خزر واقع است و حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار