عوامل موثر بر افزایش ازن در هوای تهران از نظر رئیس سازمان محیط زیست

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از تاثیر شرکت‌های تجاری و صنعتی بر سیاست‌گذاری‌های کشور گفت در ۱۵ روز گذشته ۸ روز هوای ناسالم به دلیل ازُن داشتیم که علت اصلی آن مشکل در عملکرد موتورسیکلت‌ها و خودروهای پرمصرف داخلی است.

کد مطلب: ۹۲۴۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
عوامل موثر بر افزایش ازن در هوای تهران از نظر رئیس سازمان محیط زیست

به گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست، عیسی کلانتری در جشنواره آب که روز گذشته در وزارت نیرو برگزار شد،افزود: مسأله توجه به تولید داخلی و افزایش آن هم تا زمانی قابل قبول است که سلامت مردم و محیط زیست به خطر نیفتد. وظیفه ما ارتقای وضعیت محیط زیستی مردم است و مردم باید از حقوق شهروندی خودشان مطلع باشند.

وی با انتقاد از سیاست‌ها و رفتارهای نسل حاضر گفت: کشور ما حدود ۷۰۰۰ سال قدمت دارد اما بدترین نسل و بی‌رحم ترین امانت‌دار، نسل ما بوده است. همه چیز از منابع آبی تا منابع ژنتیک و جنگل‌ها را تاراج و کشور را تبدیل به کشوری یک بار مصرف کرده‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: وظیفه این سازمان حفظ محیط‌ زیست موجود برای نسل فعلی و نسل‌های بعد است اما با توجه به خطاهای سیاستگذاری و عملکردی برای نسل فعلی و نسل بعد چیزی باقی نگذاشته‌ایم.

کلانتری با اشاره به مسأله کم آبی در کشور گفت: سال گذشته در ستاد کم آبی تصویب شد، برنج در خارج از شمال ایران کشت نشود اما وقتی که مقداری بارندگی داشتیم، مصوبات فراموش شد، به نحوی که در اصفهان به کشاورزی پرداخته‌اند و در استان فارس در حال کشت برنج در بالادست هستند و با اختصاص ندان حق‌آبه به دریاچه بختگان، فلامینگوها در شوره‌زار بختگان تلف می شوند. هنوز تخصیص حق‌آبه محیط زیست را به رسمیت نمی‌شناسیم و به منابع پایه‌ای رحم نمی‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص روند احیای دریاچه ارومیه نیز اظهارکرد: اگر با یک تصمیم راهبردی، این دریاچه احیا نمی‌شد، ۱۳ میلیارد تُن نمک دریاچه باعث طوفان نمکی می‌شد و علاوه بر تخلیه تبریز باید حدود ۱۶ میلیون آواره از شمال شرق کشور تا زنجان و تهران می‌آمدند که به دلیل تلاش برای احیای دریاچه این اتفاقات نیفتاد.

در ادامه این همایش اسکندر امیدی نیا - سرپرست معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست - با تاکید بر نقش آموزش در بهبود الگوی مصرف مردم گفت: تمدن ایران از گذشته‌های دور نماد سازگاری با کم آبی بوده است.

وی افزود: حفظ محیط زیست، حفظ حقوق بین نسلی است و وظیفه همه ما حفاظت از این نعمت خدادادی است. این حفاظت نیز جز با آموزش کودکان و نوجوانان امکان پذیر نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار