۹۵ درصد پول گندمکاران پرداخت شد

تهران (پانا) -  مجری طرح گندم کشور می‌گوید از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۹۵ درصد پول گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی به حسابشان واریز شده است.

کد مطلب: ۹۲۴۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
۹۵ درصد پول گندمکاران پرداخت شد

به گزارش ایرنا، «اسماعیل اسفندیارپور» افزود: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در اقلیم‌های گرم و خشک و معتدل خرید تضمینی شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون خرید تضمینی گندم در بیش از ۲۰ استان کشور ادامه دارد، اظهار داشت: استان‌های خوزستان، گلستان و فارس با ۲۹۰ هزار تن رتبه‌های اول تا سوم خرید گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته مجری طرح گندم، خرید تضمینی گندم در استان‌های اقلیم گرم و خشک رو به پایان است و از ابتدای تیرماه جاری استان های اقلیم سرد نیز وارد چرخه خرید شده اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی خرید تضمینی گندم به دلیل بالا بودن کیفیت، هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) را با قیمت یک هزار و ۷۲۸ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت ۲۲۰ هزارتن بذر گندم کیفی از کشاورزان خریداری شده که مبلغ آن براساس نوع رقم و اینکه گندم آبی یا دیم است محاسبه می شود.

مجری طرح گندم کشور پیش‌بینی کرد که امسال تولید گندم بیش از ۱۴.۵ میلیون تن باشد زیرا به گفته او، طبق بند سه ماده ۱۴ قانون برنامه و بودجه صنف و صنعت می‌توانند گندم مورد نیاز خود را خریداری کنند.

به گفته وی، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد هرکیلوگرم گندم معمولی با افت چهاردرصد مفید و یک درصد غیرمفید یک هزار و ۷۰۰ تومان و گندم دروم یک هزار و ۷۷۰ تومان خریداری می‌شود.

خرید تضمینی گندم امسال از اواخر اسفند از شهرستان جیرفت واقع در جنوب کرمان آغاز شد و تا اواخر مهر در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

در سال زراعی ۹۶ - ۹۷ نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال با مبلغ مصوب هزار و ۳۰۰ تومان و گندم دوروم هزار و ۳۳۰ تومان خریداری شده بود.

وقوع سیل در ابتدای سال جاری تا ۲۵ فروردین بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به تولیدکنندگان زیربخش های مختلف بخش کشاورزی خسارت وارد کرد که بیشترین خسارت‌ها مربوط به ۲۰۰ هزار هکتار اراضی گندم و سه هزار میلیارد تومان خسارت به کشت و صنعت استان خوزستان بوده است.

طبق قانون، وزارت جهادکشاورزی هر سال باید در اواخر مرداد نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده توسط دولت را تا پیش از آغاز فصل زراعی جدید ارائه و تا پایان شهریور نرخ‌ها به کشاورزان اعلام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار