معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند : خراسان جنوبی جزو استان های با شیوع متوسط اعتیاد

بیرجند(پانا) ـ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: شیوع اعتیاد در این استان ۲.۵۴ درصد است که در مقایسه با ۲.۶۵ درصد کشوری در این زمینه جزو استان های با شیوع متوسط هستیم.

کد مطلب: ۹۲۴۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند : خراسان جنوبی جزو استان های با شیوع متوسط اعتیاد

کامبیز مهدی زاده روز چهارشنبه در همایش تجلیل از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار معتاد در استان شناسایی شده اند که اکنون ۱۳ هزار و ۵۷۰ نفر زیر پوشش مراکز درمان و کاهش آسیب هستند.


وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه درمان اعتیاد در استان بیان کرد: اکنون ۸۶ مرکز درمان کاهش آسیب، ۶۵ مرکز MMT، یک مرکز درمان اجتماع محور، هفت کمپ ترک اعتیاد، یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و پنج مرکز گذری سلامت در سطح استان فعال است.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به درمان ۲۴۹ زن معتاد در قالب تبصره ۲ ماده ۱۶ اشاره کرد و گفت: همچنین از این محل یکهزار و ۵۶۰ فقره کمک به افراد بی بضاعت انجام شده است.


او بیان کرد: تمامی کودکان ارجاعی به مراکز مربوط علیرغم مشکلات مالی، درمان و تعداد ۸۰۰ نفر نیز از خدمات بیمه سرپایی MMT بهره مند شدند.


مهدی زاده یادآور شد: پارسال ۶ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در استان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۶۵.۵ درصد کاهش یافته است.


او گفت: پارسال ۳۷۲ کودک و نوجوان مبتلا به اختلال مصرف مواد در بیمارستان به مدت سه هزار و ۶۸۴ نفر روز بستری و مبلغ سه میلیارد و ۸۷۲ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال برای آنها هزینه شد که ۸۱۳ میلیون ریال توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تامین شده است.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همچنین ۲۵۶ مادر باردار مبتلا به اختلال مصرف مواد به مدت ۶۸۴ نفر روز در بیمارستان بستری شدند که این مادران به همراه نوزادانشان حین بستری از خدمات تخصصی درمانی استفاده کردند و در این رابطه ۷۰ میلیون و ۹۴۰ هزار ریال هزینه شده است.


او اظهار داشت: افزایش زمین زیرکشت خشخاش در کشور افغانستان و در نتیجه رشد و تولید ۵۰ برابری مواد افیونی در سال های اخیر و همچنین تولید ماده محرک شیشه حکایت از جنایت و نقش استکبار جهانی آمریکا در کشور افغانستان برای نابودی کل بشریت دارد.


مهدی زاده با اشاره به صدمات و خسارت های اقتصادی مواد مخدر بر جامعه گفت: تحمیل سالانه چندین هزار میلیارد تومان به بودجه کشور اعم از هزینه های مصرف کننده مواد، هزینه های جامعه و نیروی کار از دست رفته، هزینه های دولت در ابعاد نظامی، انتظامی، قضایی، پیگیری و درمان از جمله این خسارت هاست.


وی ادامه داد: همچنین شکل گیری باورهای غلط مانند مصرف مواد برای رهایی از استرس، اضطراب و شادی، لذت کاذب، ابراز وجود، تکمیل اوقات فراغت، رفع اختلالات جنسی، بی خیالی، افزایش کارایی و رفع خستگی، افزایش توان یادگیری، شب بیداری و تجارب عرفانی و رفع بیماری های جسمی از جمله خسارت های فرهنگی مواد مخدر بر جامعه است.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تهدید جدی علیه حاکمیت ملی و جرایم سازمان یافته را از جمله خسارت های امنیتی مواد مخدر دانست و اضافه کرد: همچنین ایجاد اپوزیسیون از سوی مخالفان علیه حاکمیت جمهوری اسلامی به منظور کاهش اعتماد به حاکمیت با انتشار اطلاعات دروغین علیه نظام از جمله خسارت های سیاسی مصرف مواد مخدر در جامعه محسوب می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار