در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

سرپرست گروه آوای تبری: تلاش برای زنده نگاه داشتن سازهای بومی یکی از اهداف ماست

این گروه در تازه‌ترین کنسرت خود با گروه ۶۰ نفره از نوازندگان یک ساز محلی مازندرانی به صحنه می‌رود

تهران (پانا)- سرپرست گروه آوای تبری که موسیقی محلی مازندرانی اجرا می‌کند، یکی از اهداف این برنامه را ترویج و زنده نگاه داشتن سازهای اصیل و بومی می‌داند.

کد مطلب: ۹۲۴۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست گروه آوای تبری: تلاش برای زنده نگاه داشتن سازهای بومی یکی از اهداف  ماست

سید جلال محمدی آهنگساز و سرپرست گروه آوای تبری که طی روزهای آینده در تالار وحدت تهران به صحنه خواهد رفت در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تازه‌ترین اجرای این گروه گفت: گروه «آوای تبری» از معدود گروه‌های موسیقی محلی مازندرانی است که در تالار وحدت برنامه اجرا می‌کند و کنسرت تیرماه سومین حضور این گروه در این سالن است که در چند بخش اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از برنامه به اجرای گروه «دوسرکِتِن نوازان» اختصاص دارد که طی آن یک گروه حدودا 60 نفری از نوازندگان ساز دوسرکِتِن که یک نوع ساز کوبه‌ای یا نقاره مازندرانی است به اجرای برنامه می‌پردازند. یکی از اهداف این برنامه هم معرفی و ترویج سازهایی محلی مثل « دوسرکِتِن» و جوانانی است که با یادگیری و نواختن این سازهای اصیل و بومی سعی در زنده نگاه داشتن موسیقی محلی ایران دارند. در این اجرا سازهایی مثل دهل و سرنا نیز گروه را همراهی می‌کنند.

سرپرست گروه «آوای تبری» درباره این بخش از برنامه گفت: این نخستین بار در کشور است که یک گروه بزرگ از نقاره‌نوازان کنسرت اجرا می‌کنند. بخش بعدی برنامه هم اجرای گروه «دتارچی» یا دوتارنوازان است که با گرامیداشت استاد نظام شکارچیان خواننده و موزیسین مازندرانی به صحنه خواهد رفت. آقای زمان شکارچیان، فرزند استاد شکارچیان، خواننده این بخش از برنامه خواهند بود.

محمدی درباره سایر خوانندگان این اجرا گفت: علاوه بر آقای شکارچیان، پرویز سیاردشتی خواننده دیگر این برنامه هستند که به همراه خانم‌های همخوان گروه نرگس، بهار و حمیده محمدی ارکستر را همراهی می‌کنند.

وی درباره قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شوند گفت: آهنگ‌های «لاره لاره» به روایت استاد حسین طیبی، «پری پیکر» از احمد بختیاری و «نازنین» از قطعات قدیمی موسیقی مازندرانی در این کنسرت اجرا خواهد شد.

این موزیسین مازندرانی با ابراز نارضایتی از اجراهای بسیار معدود گروه‌های موسیقی مازندرانی در پایتخت گفت: اگر موسیقی لری یا کردی یا جنوبی خیلی بیشتر از موسیقی مازندرانی در تهران کنسرت دارد یکی از علت‌هایش این است که مدیران مازندرانی، چه آنهایی که در تهران مشغول به کار هستند و چه مدیران داخل استان، توجه کمتری به ترویج فرهنگ و زبان و موسیقی این دیار دارند. متاسفانه موسیقی مازندرانی، به رغم آثار ارزشمندی که در این حوزه تولید شده و هنرمندان بزرگی که عمری در راه اشاعه موسیقی محلی این استان تلاش کردند، کمتر از موسیقی سایر نواحی از رادیو و تلویزیون سراسری شنیده می‌شود و اجراهای عمومی انگشت‌شماری در پایتخت کشور و سایر استانها دارد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار