ثبت ملی ۵۰ اثر ناملموس در استان اردبیل

اردبیل (پانا) - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل از ثبت ملی ۵۰ اثر ناملموس در استان اردبیل خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۴۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ثبت ملی ۵۰ اثر ناملموس در استان اردبیل

کریم لطفی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل در حاشیه شورای ثبت میراث ناملموس استان اردبیل، گفت: این آثار بخشی از آیین ها، رسوم، مهارت تولید صنایع دستی، غذا‌های بومی محلی و آثار فرهنگی استان است.

او با بیان اینکه ۹ اثر از تعداد ذکر شده در آخرین شورای ثبت میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است، گفت: با ثبت آثار ناملموس به دنبال صیانت از آثار، ممانعت از فراموشی، معرفی گسترده و همچنین انتقال آن به نسل‌های بعدی هستیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: تعداد کل آثار طبیعی، ناملموس، منقول و غیرمنقول ثبت شده در استان ۹۸۵ مورد است، اما در هر چهار حوزه صدها اثر ظرفیت ثبت ملی را دارد.

به گفته لطفی آثاری که قابلیت ثبت ملی را دارد با مطالعه و تشکیل پرونده به همراه مستندات به سازمان میراث فرهنگی ارسال می‌شود و بعد از تائید کارشناسان و تصویب داوران به ثبت می‌رسد.

او با بیان اینکه پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی این استان است، تصریح کرد: پرونده ثبت اثر طبیعی-فرهنگی کوه سبلان نیز در حال تکمیل در استان است و در فهرست آثار پیشنهادی ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به گفته لطفی کوه سبلان تنها اثر طبیعی- فرهنگی کشور محسوب می‌شود که علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعت آن با فرهنگ و تاریخ این خطه گره خورده و می‌تواند به عنوان یک اثر ثبت جهانی تحولی در گردشگری استان اردبیل به دنبال داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار