ثبت نهمین اهداء عضو گیلان در سال جاری

رشت (پانا) -نهمین اهداء عضو سال جاری استان گیلان به ثبت رسید.

کد مطلب: ۹۲۴۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
ثبت نهمین اهداء عضو گیلان در سال جاری

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار پانا بیان داشت: نهمین اهدا عضو سال جاری این استان در بیمارستان رازی رشت انجام شد.

طلعت کاویانی اظهار داشت: اهدا عضو محمد نوروزی نیا نوجوان ۱۴ ساله ساکن شهرستان لاهیجان که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده در بیمارستان رازی رشت انجام شد و دو کلیه این نوجوان در این بیمارستان برداشته و به دو بیمار نیازمند پیوند زده شد.

وی با بیان اینکه کبد نوروزی نیا نیز برای پیوند به بیمار دیگری به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد، خاطر نشان کرد: قلب او نیز برای پیوند به تهران انتقال یافت.

سومین انتقال هوایی عضو پیوندی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صبح دیروز (سه شنبه) به همت اورژانس هوایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی و اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بیمارستان رازی رشت به تهران منتقل شد.

پیش از این قلب مائده روشن سنگاچینی ۲۴ ساله اهل و ساکن شهرستان بندرانزلی که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، اردیبشهت ماه سال جاری برای اولین بار از فرودگاه رشت برای پیوند به تهران منتقل شده بود.

دومین انتقال عضو پیوندی (قلب) از طریق اوژانس هوایی کشور مربوط به استان یزد است.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام گرفت؛ باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.
هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.
کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.
قانون پیوند اعضا، فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می‌توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار