مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان:

کاهش 10 لیتری سرانه مصرف آب در استان سمنان/ شاهرود، تنها شهر دارای کمبود آب

سمنان (پانا) - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از کاهش سرانه مصرف آب در استان سمنان خبر داد و گفت: در سال گذشته سرانه مصرف به ازای هر نفر 161 لیتر بود که این رقم به 151 لیتر کاهش یافته است.

کد مطلب: ۹۲۴۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
کاهش 10 لیتری سرانه مصرف آب در استان سمنان/ شاهرود، تنها شهر دارای کمبود آب

محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی آب و انرژی از کاهش سرانه مصرف آب در استان سمنان خبر داد و گفت: در سال گذشته سرانه مصرف به ازای هر نفر 161 لیتر بود که این رقم به 151 لیتر کاهش یافته است.

طاهری در ادامه گفت: در سال 97 نسبت سال 96 500 هزار متر کعب کاهش مصرف آب را شاهد بودیم و مجموع مصارف خانگی و غیر خانگی از 22لیتر به 198 لیتر کاهش پیئا کرده است.

وی بابیان اینکه 20 روستا در استان سمنان که در حاشیه شهرها و مسیر خطوط انتقال آب واقع شده اند، از آب شرب شهری بهره مند می شوند اظهار کرد: در مجموع 269 هزار مشترک آب شهری در استان سمنان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به طرح فاضلاب و درصد برخورداری در استان سمنان گفت: در حال حاضر 59هزار مشترک فاضلاب در استان سمنان وجود دارد که شامل 25 درصد مشترکین است.

طاهری اضافه کرد: میانگین کشوری 50 درصد مشترکین است و دلیل این عقب افتادگی، تاخیر در آغاز پزوژه های فاضلاب در استان سمنان است که عمدتا در سال های اخیر صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش بارندگی ها بر چشمه ها و روتن آب ها تاثیر گذاشته است گفت: خوشبختانه در سال جاری شاهد افزایش 186 درصدی بارش ها در استان سمنان بودیم که موجب افزایش چشم گیر دبی رودها و تصفیه خانه ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از افزایش چشم گیر دبی آب قنات گل رودبار و چشمه روزیه بعنوان دو منبع اصلی تامین آب شهر سمنان خبر داد و گفت: در حال حاضر میزان آب دهی گل رودبار از 60لیتر بر ثانیه به 160 لیتر و چشمه روزیه از 200لیتر به 500 لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.

طاهری با بیان اینکه با افزایش دبی دو منبع گل رودبار و روزیه مشکلی در تامین آب شهر سمنان وجود ندارد تصریح کرد: از ابتدای امسال تامین آب شهر سمنان از این دو منبع صورت می گیرد و در صورتی که صرفه جویی شود به همین شکل ادامه خواهد یافت. اما با توجه به افزایش دمای هوا امکان استفاده از چاه ها نیز وجود دارد.

وی وضعیت سایر منابع آبی در استان سمنان را مناسب دانست و افزود: با افزایش دبی چشمه علی دامغان، سد شهید شاهچراغی نیز در آستانه سرریز شدن قرار دارد و همچنین رودخانه حبله رود گرمسار نیز در شرایط خوبی به سر می برد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان از شاهرود بعنوان تنها شهر روبرو با چالش تامین آب در استان سمنان یاد کرد و افزود: با وجود بارش های خوبی که صورت گرفت در تامین آب شهر شاهرود با مشکلاتی روبرو هستیم که به دنبال رفع آن 4 حلقه چاه با مجموع 80 لیتر بر ثانیه حفر شده که با تامین اعتبار آن، تا پایان تیرماه تجهیز خواهند شد.

طاهری وضعیت بهره برداری از منابع آب زیرزمینی را بحرانی توصیف کرد و افزود: طبق استانداردهای جهانی هرگاه در کشوری منابع آب باقیمانده به 40 درصد برسد با بحران مواجه می شود، در استان سمنان در حال حاضر از 80 درصد منابع زیرزمینی استفاده می شود و این وضعیت نگران کننه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار