نبرد «خان طومان» سوژه ساخت موسیقی ارکسترال «حماسه اردیبهشت»

سیدجمال محمدی از ضبط و اجرای نخستین اثر ارکسترال ایرانی با موضوع شهدای مدافع حرم می‌گوید

تهران (پانا) - سید جمال محمدی سرپرست گروه موسیقی کایر از ساخت اولین اثر ارکسترال موسیقی ایرانی با موضوع شهدای مدافع حرم خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۴۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
نبرد «خان طومان» سوژه ساخت  موسیقی ارکسترال «حماسه اردیبهشت»

این موزیسین مازندرانی که چند ماه پیش در کنسرتی با همراهی سالار عقیلی به صحنه رفته بود در گفت‌وگو با خبرنگار پانا گفت: این اثر 15 دقیقه‌ای اولین قطعه ارکسترالی است که با موضوع شهیدان مدافع حرم تولید و ضبط شده است. به پاس خون 16 دلاور مازندرانی که اردیبهشت ماه سال 1395 در کنار سایر رزمندگان در نبرد «خان طومان» در شمال سوریه به دست نیروهای تکفیری به شهادت رسیدند این قطعه «حماسه اردیبهشت» نام گرفته است.

محمدی درباره ترکیب ارکستر در این قطعه گفت: ارکستر کلاسیک شامل سازهای زهی و بادی را در کنار تعدادی از سازهای ایرانی مثل تار، دوتار و سنتور برای اجرای این موسیقی استفاده شده است که مجموعا 50 نوازنده را شامل می‌شود.

وی با اشاره به همکاران خود در ضبط و اجرای زنده این اثر موسیقایی گفت: بعضی از نوازندگان گروه کایر ، همچنین 30 نفر از خوانندگان گروه کر کایر در اجرای زنده و ضبط استودیویی این قطعه حضور داشتند. همچنین مراسم رونمایی و اجرای زنده موسیقی «حماسه اردیبهشت» 14 ماه رمضان گذشته در سالروز میلاد امام حسن مجتبی با حضور جمعی از مسئولان استانی در سالن هلال احمر ساری برگزار شد.

محمدی افزود: قطعه ارکسترال «حماسه اردیبهشت» نخستین بار روز 3 تیرماه 98 از شبکه سیمای مازندران پخش شد.

سرپرست گروه کایر همچنین گفت: این اثر ارکسترال به سفارش دکتر هادی میرابراهیمی مدیرکل صداوسیمای استان مازندران ساخته شده که جا دارد از حمایت‌های ایشان در ساخت این اثر و نیز تولید سایر برنامه‌های مرتبط با موسیقی در تلویزیون مازندران تشکر کنم. این روزها مشغول ساخت یک سمفونی به یاد 10 هزار شهید استان مازندران هستم که این سمفونی هم به سفارش مدیرکل صداوسیمای استان ساخت شده و ان‌شاءالله در بهمن‌ماه امسال رونمایی خواهد شد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار