در گفت‌وگو با پانا:

چه گروه‌هایی در طرح «تطهیرکنندگان داوطلب» بهشت زهرا(س) ثبت‌نام کردند

مدیر روابط عمومی بهشت‌زهرا: کانون تطهیرکنندگان داوطلب با هدف ترویج فرهنگ کار داوطلبانه راه اندازی شده است

تهران (پانا) - در طرح کانون تطهیرکنندگان، تعداد زیادی از خبرنگاران و هنرمندان و اعضای شورای اسلامی شهر تهران عضو شدند، آموزش دیدند و هم‌اکنون کارت مخصوص تطهیرکننده داوطلب بهشت زهرا را دریافت کرده‌اند.

کد مطلب: ۹۲۴۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
چه گروه‌هایی در طرح «تطهیرکنندگان داوطلب» بهشت زهرا(س) ثبت‌نام کردند

چندی قبل مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) و شهردار حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) اعلام کرد تطهیرکننده داوطلب برای شستن اموات در سازمان بهشت زهرا(س) پذیرفته می‌شود. انتشار این خبر با علامت‌های سوال فراوانی در افکار عمومی روبه‌رو شد، اما رضا پورناصرانی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی این سازمان، موضوع فراخوان را مسئله‌ای داوطلبانه، عام النفعه و با هدف کمک به هم نوعان در مواقع بحرانی به خصوص در هنگام زلزله می‌داند. او تاکید می‌کند: این موضوع درآمدی برای فرد داوطلب ندارد و بدون چشمداشت مالی است.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان بهشت‌زهرا(س) در این خصوص به پانا می‌گوید: نام این فراخوان، عضویت در«کانون تطهیرکنندگان داوطلب» است و در دو سال اخیر با پیگیری و تاکید مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به نتایج خوبی رسیده و با استقبال شهروندان مواجه شده است. در واقع این طرح مشابه طرح‌هایی همچون آتش‌نشان داوطلب و امدادگر داوطلب هلال احمر است که در مواقع بحرانی فعالیت می‌کنند.

او تاکید می‌کند: به طور قطع سازمان‌های خدمات‌رسانی چون سازمان بهشت زهرا در مواقع بحرانی به خدمات داوطلبانه شهروندان احتیاج دارد و لازم است از ظرفیت مشارکت شهروندان در این مواقع بهره‌مند شود، بنابراین سازمان‌های پیشرو اقدام به آموزش شهروندان و انتقال تجربیات به آنان برای این‌گونه مواقع می‌کنند و بدین‌وسیله کارایی و بهره‌وری خود را افزایش می‌دهند.

پورناصرانی در پاسخ به اینکه آیا مردم درخصوص این فراخوان علاقه‌ای نشان داده‌اند و ترسی برای ثبت‌نام ندارند، خاطرنشان می‌کند: نام این فراخوان روی خودش است، داوطلبانه است و هر کس بخواهد در آن شرکت می‌کند. در واقع ثبت‌نام اختیاری است و از طرف علاقه‌مندان شکل می‌گیرد. به هرحال همان طور که آتش‌نشان داوطلب و امدادگر داوطلب هلال احمر به هنگام سیل و زلزله و...مخاطرات خاص خودش را دارد، این کار هم همان‌طور است.

او ادامه می‌دهد: تاکنون استقبال شهروندان از این طرح خوب بوده است. همه اقشار جامعه با مراجعه حضوری و یا غیر حضوری علاقه‌مندی خود برای ثبت‌نام و طی مراحل آموزشی این طرح را اعلام کردند و تاکنون این کانون 700 عضو آموزش‌دیده دارد.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان بهشت‌زهرا(س) در خصوص نحوه آموزش به داوطلبان عنوان می‌کند: در این دوره های آموزشی به صورت تئوری احکام شرعی و نظرهای مراجع گرانقدر در خصوص کفن و دفن متوفی آموزش داده می‌شود. سپس به‌ وسیله ماکت در 2 یا 3 جلسه 2 ساعته به داوطلبان آموزش عملیاتی داده می‌شود. کتابچه‌ای را که به صورت اختصاصی برای این دوره های آموزشی پیش‌بینی کرده‌ایم نیز، باید از سوی فرد داوطلب خوانده شود.

پس از آن داوطلبان لازم است برای واکسیناسیون‌های مختلف به مراکز بهداشتی محلات معرفی شوند تا مسائل بهداشتی به صورت کامل رعایت شود و بعد از طی این مراحل می‌توانند کارت خود را دریافت کنند و به عنوان تطهیرکننده داوطلب معرفی می‌شوند.

او یادآور می‌شود: بعضی‌ها هم می‌خواهند ترسشان بریزد تا در مواقع بحرانی بتوانند بدون ترس این کار را انجام دهند. پس از اینکه آموزش‌های اولیه به داوطلبان ارائه شد و کارت دریافت کردند، فرد داوطلب می‌تواند با حضور ناظر شرعی در سالنی، متوفی را بشوید و در واقع به صورت عملی کار تطهیر را انجام ‌دهد.

پورناصرانی تاکید می‌کند: عضویت در کانون تطهیرکنندگان داوطلب از چند نظر قابل بررسی است. جنبه‌های معنوی این اقدام خداپسندانه، شرعی و معنوی و همچنین مرگ‌آگاهی و خداشناسی که در این کار وجود دارد از یک طرف و همچنین اصل اقدام این فراخوان عام‌المنفعه و برای کمک به همنوعانمان است؛ اقدامی انسانی که لازم است هر شهروند مسئول به آن آشنایی مختصر و اطلاعاتی هر چند کم داشته باشد.

او تصریح می‌کند: همین حالا تعداد زیادی از خبرنگاران و هنرمندان و اعضای شورای اسلامی شهر تهران عضو این کانون شدند و آموزش دیدند و هم‌اکنون کارت مخصوص تطهیرکننده داوطلب بهشت زهرا را دریافت کرده‌اند.

این مقام مسئول در بهشت‌زهرا همچنین تصریح می‌کند: به طور کلی فعالیت داوطلبانه، یک پدیده اجتماعی پردامنه است که آثار مهمی بر جامعه می‌گذارد. سازمان‌هایی که از این نوع فعالیت بهره می‌برند و توانایی بسیج شهروندان را دارند در زمینه‌هایی چون خدمات اجتماعی و بهداشتی، آموزش و اشتغالزایی، عملیات نجات، خدمات فرهنگی، تفریحی، دینی و بسیاری دیگر از این گونه خدمات از سازمان‌ها و دستگاه های دیگر به لحاظ کیفی جلوتر و برجسته‌ترند. کار داوطلبانه، از نظر جامعه، فعالیتی بسیار مطلوب در زمان فراغت است. افرادی که این گونه کار می‌کنند، سهم قابل ملاحظه‌ای در رفاه اجتماعی دارند. وجود و حضور این افراد، باعث رفاه کلی جامعه و ارتقاء سطوح مختلف اجتماع می‌شود.

پورناصرانی ادامه می‌دهد: از زمان آغاز عضو گیری این طرح، شش دوره آموزشی با ظرفیت کامل برگزار شده است و تاکنون که سه ماه از سال 98 می‌گذرد، 100 نفر برای شرکت در دوره‌های آموزشی مقدماتی ثبت‌نام کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار