در گفت وگو با پانا:

شریعتی، کارشناس مسائل اقتصادی: خرید اعتباری و چکی ارز توسط صرافان متوقف می‌شود

تهران (پانا) -– کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از خریدهای آتی جلوگیری می‌شود. صرافان دیگر نمی‌توانند جلوجلو ارز خریداری کنند و براساس استعلام موجودی ریالی‌ آنها امکان خرید ارز دارند و اتفاقی که می افتد این است که از سمت صرافی‌های دولتی به خصوصی خرید و فروش ارز کنترل می‌شود و خرید اعتباری و چکی ارز خاتمه پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۹۲۴۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، کارشناس مسائل اقتصادی:   خرید اعتباری و چکی ارز توسط صرافان متوقف می‌شود

امیرحسین شریعتی در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی درباره ایده بازار متشکل ارزی و تاثیر آن بر بازار ارز گفت:‌ «ایده بازار متشکل ارزی سال گذشته مطرح شد. اکنون سامانه سنا که سامانه نظارت بر معاملات ارزی است، فعال است. صرافان معاملات خود را در آن ثبت می‌کنند که چه ارزهایی را با چه نرخ‌هایی خریداری کرده و به فروش رسانده‌اند.»

وی ادامه داد: «میانگین معاملات ارزی صرافان به بانک مرکزی ارسال می‌شود و در سامانه نیما نیز ثبت می‌شود. سامانه نیما نظام معاملات یکپارچه ارزی است و میانگین قیمت صرافی‌ها در سامانه نیما قرار می‌گیرد. بازیگران بازار متشکل ارزی فرابورس، صرافی‌ها، بانک‌های دولتی و خصوصی هستند و نقش فرابورس در این موضوع گمرنگ اما نقش صرافی‌ها و بانک‌های خصوصی و دولتی در آن پررنگ است.»

روشن شدن خریداران و فروشندگان واقعی ارز

شریعتی گفت:‌ «بازار متشکل ارزی بازاری است که سهامداران آن شرکت فرابورس، بانک‌های دولتی و خصوصی و صرافی‌های مجاز هستند. وقتی بازار متشکل ارزی تشکیل شود خریداران و فروشندگان ارز کاملا مشخص خواهند شد.»

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه صرافان دو دسته هستند بخشی از صرافی‌ها دولتی و درشت‌دانه‌ها هستند و صرافان خصوصی ریزدانه‌ها هستند، گفت:‌ «به طور مثال صرافی بانک ملی روی صرافی خصوصی خود کار می‌کند و ارز می‌فروشد. همزمان در بازارمتشکل ارزی حساب ریالی و ارزی صرافی‌ها چک می‌شود که چه میزان ریال و چه میزان ارز در اختیار دارند. از طریق بانک‌های خصوصی و دولتی که صرافی‌ها در آن حساب ریالی دارند. پس از مشخص شدن موجودی ریالی آنها وقتی صراف از صرافی بانک ملی 100 هزار دلار خریداری کند سیستم بازار متشکل ارزی از موجودی ریالی آن که همان زمان ارز خرید کرده است موجودی می‌گیرد.»

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:‌ «بازار متشکل ارزی از خریدهای آتی جلوگیری می‌کند و صرافان دیگر نمی‌توانند جلوجلو ارز خریداری کنند و براساس استعلام موجودی ریالی‌ آنها امکان خرید ارز دارند و اتفاقی که می افتد این است که از سمت صرافی‌های دولتی به خصوصی خرید و فروش ارز کنترل می‌شود و خرید اعتباری و چکی ارز خاتمه پیدا می‌کند.»

شریعتی اظهار کرد: «از سوی دیگر به دلیل آنکه خریداران خرد و مصرف‌کنندگان جزئی ارز که نمی‌توانند به بازار متشکل ارزی مراجعه کنند به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند. شماره ملی، تاریخ خرید و همه جزئیات خرید در صرافی ثبت می‌شود و زمانی که به خرید ارز نیازی وجود ندارد مراجعه‌ای به صرافی صورت نمی‌گیرد این بدان معنا است که هم از سمت خریدار و هم از سمت فروشنده مدیریت خرید و فروش ارز کنترل می‌شود.»

تقاضای موجود در بازار ارزکنترل و مدیریت می‌شود

وی تصریح کرد:‌ «چند ماهی طول می‌کشد تا بازار متشکل ارزی خروجی خود را نشان دهد اما با توجه به سازوکارهایی که در بازار متشکل ارزی قرار داده شده است می‌توان تقاضای موجود در بازار ارز را به درستی کنترل و مدیریت کرد.»

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد:‌ «تاب‌آوری قیمت دلار و ریزش آن به محدوده زیر 9 هزار تومان دور از انتظار است. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل پیش‌بینی مثبت تجدید دارایی‌های خود سود تقسیم کرده‌اند و این احتمال ضعیف است.»

وی تاکید کرد:‌ «فراموش نکنیم که اگر بهروه‌وری و کارایی در سیستم‌های ما نهادینه شود خرید دلار 9 هزار تومانی منجر به ارایه خدماتی در همان سطح خواهد شد. بسیاری از واحدهای تولیدی سودآور نیستند.ر وشهای تولید آنها به روز نیست و به دنبال به روز کردن تجهیزات تولید خود نیز نیستند.»

شریعتی عنوان کرد:‌ «این تولیدکنندگان به تدریج از بازار حذف می‌شوند و سایر تولیدکنندگان باید با هم رقابت کنند و اینگونه نیست که خودرویی مانند پراید باز هم امکان تولید داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار