پهنه آب بندان ها در گیلان واگذاری می شوند

لاهیجان (پانا) -معاون امور اقتصادی استانداری گیلان گفت: با تعین شیوه نامه بهره برداری از آب بندان ها و ابلاغ آن، با مطالعه همه جانبه این پهنه های آبی در استان گیلان برای واگذاری به بخش خصوصی آماده می شوند.

کد مطلب: ۹۲۴۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
پهنه آب بندان ها در گیلان واگذاری می شوند

آرش فرزام صفت درجلسه آب بندان های استان گیلان در لاهیجان اظهار داشت: ۸۷۹ پهنه آب بندان شامل دوهزار قطعه با محدوده ۱۶۷ هکتار در گیلان وجود دارند که شیوه نامه بهره برداری از این حوزه‌های آبی و نحوه واگذاری آنها در استان گیلان تنظیم و پس از تصویب ابلاغ شده است ولی هنوز در مورد کلیات آن به دلیل عدم اطلاع و مطالعه کافی شیوه نامه و اطلاع رسانی مشکلاتی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه آب بندان ها باید همه جانبه باشد اما تاکنون دستگاه‌هایی مانند اداره کل شیلات، آب منطقه‌ای گیلان و جهاد کشاورزی با دیدگاه‌ها و شیوه‌های خود دنبال آب بندان ها رفته‌انددرحالی که باید همه مطالعات کنار هم قرار گیرند و به این واحدها بصورت یکپارچه نگاه شود تا بتوانیم این عرصه‌های اقتصادی را به سرمایه گذار واگذارکنیم.

وی یادآورشد: مطالعات آب بندان ها بصورت هماهنگ مدیریت خواهند شد و ظرفیت‌های پرورش ماهی، پرنده نگری، تفریحی و گردشگری این آب بندان ها توسط ادارات میراث فرهنگی و گردشگری، آب منطقه‌ای،جهادکشاورزی، محیط زیست و اداره کل شیلات بررسی و همه جنبه‌ها دیده می‌شوند.

وی اضافه کرد: در اجرا و ساماندهی بخشی از آب بندان ها معادل ۳۵۰ میلیارد تومان عملیات عمرانی رایگان بدون اعتبار دولتی انجام خواهد شد و پس از اجرای طرح حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به ظرفیت آب‌های تنظیمی گیلان افزوده می‌شود که آب دهی آن معادل حجم آب دو سد درحال ساختشفارود در رضوانشهر و پلرود در رحیم آباد رودسر خواهدبود.

فرزام صفت تصریح کرد: آب بندان هایی که قابلیت فعالیت‌های اقتصادی و سودآوری دارند به سرمایه گذارواگذار می‌شوند که در این واگذاری ابتدا شوراها و دهیاری‌ها در اولویت قرار دارند که در غیراینصورت به سرمایه گذار بخش خصوص واگذار خواهندشد.

وی اظهارداشت: نباید دولت دربهره برداری از آب بندان ها هزینه کند و دستگاه‌های متقاضی و افراد سرمایهگذار باید در چارچوب شیوه نامه ابلاغ شده نسبت به لایروبی و بهره برداری آنها اقدام کنند.

وی با اشاره به چشم اندازهای زیبا و بی نظیر و قابلیت‌های بالای آب بندان های گیلان برای گردشگری گفت: ۵۳ پهنه آب بندان در گیلان شناسایی شده‌اند که باید با بررسی قابلیت‌های تمامی آنها برای هر شهرستان یک کارگروه تعریف و سوآور و یا غیرسودآوربودن آب بندان ها مشخص و اعلام شود.

فرماندارشهرستان لاهیجان نیز در این جلسه اظهارداشت: شهرستان لاهیجان ۵۳ پهنه آب بندان از چهار آب بندان قابل واگذاری دارد که از استانداردهای لازم برخوردار هستند و این آب بندان ها برای واگذاری معرفی شده‌اند و بزودی آب بندان سوستان لاهیجان از طریق مزایده واگذار می‌شود.

سید اسماعیل میرغضنفری افزود: نیمه دوم سال گذشته استاندار گیلان به همراه کارگروهی جلسات مختلفی درباره آب بندان ها برگزار کرد تا اینکه یک شیوه نامه‌ای برگرفته از روح قانون تنظیم شود تا شهرستان‌ها بتوانند برای احیا و بهره برداری بهتر و بیشتر از این شیوه نامه استفاده کنند.

وی اظهار داشت: شیوه نامه‌ای تنظیم شد که برای بهره بیشتر کارگروه‌های شهرستان که در راستای کارگروه استانی بود بتوانند این شیوه نامه را اجرایی کنند که در اجرای این کارگروه موانعی وجود داشت و هر شهرستان نسخه مختص خود را داشت و امروز نسبت به این موانع و مشکلات در این جلسه اهتمام وجود دارد.

فرماندار لاهیجان گفت: در لاهیجان برمبنای شیوه نامه آب بندان های سود آور و یا غیرسودآور مشخص شده است و در این جلسه نحوه واگذاری آنها بررسی می‌شود.

وی افزود: آب منطقه‌ای متولی اصلی این آب بندان ها است و عده‌ای نیز دغدغه پیگیری واگذاری و هم هزینه‌های مالی را با اجرایی کردن آن دارند که باید این مسائل دیده شود.

میرغضنفری یادآورشد: چهار آب بندان لاهیجان به متقاضی بصورت سه و یا چهارساله واگذار می‌شود که این واگذاری تا ۱۰ سال هم می‌تواند تمدید شود.

جلسه بررسی مشکلات آب بندان های گیلان با حضور مدیران کل شیلات گیلان، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهادکشاورزی گیلان، فرماندار شهرستان لاهیجان، مدیرکل راهداری گیلان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، کارشناسانی از آب منطقه‌ای گیلان و دیگر سازمان‌ها و کارشناسان ذیربط به ریاست فرزام صفت معاون امور اقتصادی استانداری گیلان در فرمانداری لاهیجان تشکیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار