با حضور شهردار تهران انجام شد

بررسی گزارش تفریغ بودجه ۹۶ پایتخت در صحن شورای شهر

تهران (پانا) - گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

کد مطلب: ۹۲۴۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد
بررسی گزارش تفریغ بودجه ۹۶ پایتخت در صحن شورای شهر

کمیسیون برنامه و بودجه نتایج گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ را در صحن شورای شهر ارائه کردند. در این گزارش به سه دلیل تفریغ بودجه ۹۶ در کمیسیون تخصصی به تصویب رسیده است.

لحاظ نکردن مازاد درآمد بر هزینه انباشته در پایان سال مالی ۹۵ به عنوان منابع بودجه سال ۹۶ به مبلغ ۳۱ هزار و ۲۶۴ میلیارد و ۶۸۶ میلیون ریال به عنوان مازاد درآمد بر هزینه در سال ۹۵ بر اساس گزارش حسابرس منتخب شورا و نامشخص بودن چگونگی هزینه کرد یا ذخیره این مبلغ. با توجه به بررسی نشدن صورت‌ ریز وام‌های دریافتی و نامشخص بودن میزان تعهدات انتقالی به سنوات آتی و عدم اظهارنظر حسابرس منتخب شورا در این رابطه با توجه به استنکاف شهرداری از اجرای بند الف مصوبه شورای شهر درباره تفریغ بودجه سال ۹۵ شهرداری که بر اساس آن شهرداری تهران موظف بوده به منظور اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی ضمن ارائه عملکرد ریالی، عملکرد مقداری (واحد کار انجام شده) هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا حسابرس با بهره گیری از کارشناسان رسمی متخصص نسبت به ارائه گزارش تفریغ بودجه در چارچوب استانداردهای حسابرسی عملکرد مدیریت اقدام کند.

کمیسیون بودجه، شهرداری تهران را موظف به انجام ۴۳ بند کرده است که اولین بند آن مربوط به ارائه عملکرد ریالی و مقداری هر ردیفی است که در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار گرفته است. همچنین درباره مازاد درآمد بر هزینه سال ۹۵ نیز باید توضیحات خود را به شورای شهر ارائه کند.

یکی دیگر از مواردی که در گزارش شورا به آن اشاره شده توضیح دلایل محقق نشدن منابع در بخش نقدی به مبلغ ۶ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال و در بخش غیرنقدی به مبلغ ۳ هزار و ۹۰ میلیارد ریال مشتمل بر جرایم راهنمایی و رانندگی، عوارض صدور کارت تردد در محدوده طرح ترافیک، عوارض سینما و نمایش، عوارض آگهی تبلیغاتی، بهای خدمات از مهاجران خارجی، درآمد حاصل از پارکینگ، پارکومتر و … را به شورای شهر ارائه کند.

در این گزارش تاکید شده با توجه به بررسی نشدن جامع صورت ریز وام‌های دریافتی و نامشخص بودن میزان تعهدات انتقالی به سنوات آتی و نبود حسابرس منتخب شورا ظرف مدت یک ماه گزارشی از وام‌های اخذ شده به شورای شهر ارائه شود.

در یکی از بندهای تفریغ بودجه از شهرداری درخواست شده ظرف یک ماه درباره انحرافات مالی در ۳۲۲ فقره کد پروژه‌ای که هزینه ثبت شده برای آنها در دفاتر ۸ هزار و ۳۴۶ میلیارد ریال کمتر از اعتبارات ابلاغی بوده و ۵۰ فقره کد پروژه که جمعاً به مبلغ ۷۷۲ میلیارد ریال که بودجه برای آنها تخصیص داده شده ولی هیچ گونه هزینه‌ای در دفاتر شهرداری برای آنها تحقق نیافته توضیح دهد.

در بند دیگر این گزارش به موضوع اختلاف ۲۹ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریالی بین هزینه و بودجه ابلاغی در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی و فقدان عملکرد در خصوص ۹۹ پروژه با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی نقد و ۹۳ پروژه با ۱۴ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال اعتبار غیرنقد توضیح دهد.

در یکی از بندهای این گزارش به موضوع مغایرت تعداد کارکنان در آمار و صورت ریز ارائه شده در عملکرد اشاره شده است.

همچنین به موضوع انتقال نیافتن ۲۱ میلیون ریال درآمد حاصل از اجاره فروشگاه‌ها و ثبت شده در دفاتر شرکت نوسازی به حساب شهرداری اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، صورت ریز تهاترهای مطالبات ناشی از صدور پروانه به شورا ارائه نشده که در این گزارش خواسته شده گزارش مقتضی به شورای شهر ارائه شود. همچنین شهرداری یک ماه فرصت دارد تا توضیحات خود را درباره ماهیت و دلایل تفاوت بین مبلغ ابلاغ شده از سوی سازمان حسابرسی و شهرداری تهران درباره مطالبات شهرداری از دولت بابت تخفیفات بافت فرسوده در سالهای ۸۸ تا ۹۶ را به شورا ارائه کند.

در این گزارش، شورا اعلام کرده است که شهرداری ریز مقایسه‌ای درآمد مال الاجاره املاک و دارایی‌های سال‌های ۹۵ و ۹۶ را به حسابرس ارائه نکرده و باید به شورا ارائه کند.

در تفریغ بودجه سال ۹۶ چهار وظیفه نیز برای شورای شهر پیش بینی شده که نخست ساماندهی بخشی از روند تفریغ بودجه و بهره گیری از یافته‌های گزارش حسابرس منتخب نسبت به تدوین، تصویب به شویه نامه تفریغ بودجه شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ظرف مدت یک ماه است.

همچنین با محدود کردن موارد هزینه کرد منابع ناشی از جرایم نسبت به کاهش مطلوبیت این درآمدها اقدام کند.

درباره تخصیص بودجه برای اجرای طرح‌های عمرانی حریم نیز با در نظر گرفتن ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تعیین تکلیف کند.

همچنین با توجه به مشکلات گزارش شده درباره واگذاری جایگاه عرضه گاز طبیعی شرکت واحد نسبت به طرح‌ریزی مجدد و حل این مشکل اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار