حضور «سریال» در جشنواره فیلم شهر، ورود خوبی برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی است

تهران (پانا) - رحمان سیفی‌آزاد، معتقد است، بالغ بر 90 درصد مردم کشورمان شهرنشین هستند و تنها 10 درصد مردم دارای زندگی روستایی هستند، بنابراین اختصاص بخشی برای سریال در جشنواره فیلم شهر ورود خوبی برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی است.

کد مطلب: ۹۲۳۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
حضور «سریال» در جشنواره فیلم شهر، ورود خوبی برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی است

به گزارش ستاد خبری هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، رحمان سیفی‌آزاد، نویسنده، کارگردان و عضو هیأت انتخاب بخش سریال هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت: امسال اولین بار است که جشنواره فیلم شهر به بخش سریال توجه نشان می‌دهد، بخشی را به آن اختصاص داده و آثار این بخش را داوری می‌کند. با توجه به اینکه در چند سال اخیر سریال‌ها در نمایش خانگی از لحاظ تعداد و کیفیت رو به رشد بوده و امکان اینکه سریال‌ها به لحاظ موضوعی با اهداف جشنواره فیلم شهر مرتبط باشند زیاد است، بخشی برای سریال در جشنواره فیلم شهر در نظر گرفته شد.

وی افزود: فرهنگ سازی و تصحیح زندگی شهرنشینی در ابعاد مختلف از آسیب‌های اجتماعی گرفته تا روابط اجتماعی و حتی آپارتمان‌نشینی موضوع اکثر سریال‌های تلویزیونی است که با هدف کلی جشنواره (داشتن یک شهر سالم و قانون مدار با شهروندان آگاه) بسیار منطبق است. بنابراین در نظر گرفتن بخشی برای سریال در این جشنواره، انتخابی هوشمندانه است و اتفاق خوبی خواهد بود.

سیفی آزاد با بیان اینکه کار داوری بسیار مشکل است، گفت: سریال در نمایش خانگی و تلویزیون به لحاظ ساختاری یکی است ولی به لحاظ موضوعی، بخش نمایش خانگی می‌تواند آزادانه‌تر عمل کند. همچنین در نمایش خانگی به جهت بازگشت سرمایه‌ای که دارد، سرمایه‌گذاری کلان‌تری صورت می‌گیرد و از افراد صاحب‌نام و با تجربه‌تری نسبت تلویزیون استفاده می‌شود. جذابیت‌های ظاهری‌ آن نیز برای مخاطب کم نیست. تلویزیون برخی مضیقه‌ها را دارد ولی به اهداف ذاتی خودش که فرهنگ عمومی جامعه است پایبند است و بخش زیادی از سریال‌های تلویزیونی با توجه به موضوعات شهری ساخته می شود.

نویسنده فیلم سینمایی «من مادر هستم» با اشاره به اهمیت موضوع شهرنشینی ادامه داد: بالغ بر 90 درصد مردم کشورمان شهرنشین هستند و تنها 10 درصد مردم دارای زندگی روستایی هستند، بنابراین اختصاص بخشی برای سریال در جشنواره فیلم شهر ورود خوبی برای ارتقای فرهنگ شهرنشینی است، از آن جهت که جشنواره با قضاوت و ارزشگذاری مؤلفه‌ها می‌تواند موضوعات خود را معرفی کند و به صورت غیرمستقیم فیلمسازان را ترغیب کند که به موضوعات شهری و موضوعات مدنظر جشنواره توجه کنند.

سیفی‌آزاد یادآور شد: من معتقدم اگر بخش سریال در این جشنواره به درستی برنامه‌ریزی شود می‌تواند تاثیرات خوبی به همراه داشته باشد. اگر کسب جایزه و یا عنوان در جشنواره فیلم شهر، ارزش معنوی بالایی پیدا کند خود به خود موجب می‌شود فیلمسازان در ساخت آثار به موضوعات شهری توجه ویژه داشته باشند. به هر حال اتفاق خوبی است و امیدوارم که به درستی هدایت شود.

این عضو هیأت انتخاب با بیان اینکه کار داوری برای ما بسیار سخت بود، عنوان کرد: قسمت‌های سریال‌ها زیاد بود و در حوزه بازیگری تنوع بازیگری بسیار زیاد است. حضور بازیگران توانمند و پیشکسوت و جوان در کنار هم قضاوت را سخت می‌کند. در حوزه کارگردانی هم تنوع زیادی حاکم است. همواره توجه ما به این بود که شرکت‌کنندگان به موضوعات جشنواره شهر درست‌تر پرداخته باشند و اثرگذاری بهتری برای مخاطب داشته باشند. این موضوع در داوری به عنوان یک مولفه در کنار مولفه‌های دیگر همچون بازیگری اهمیت دارد.

وی با اشاره به همکاری بیشتر ارگان‌ها و سازمان‌ها در زمینه موضوعات شهری، تاکید کرد: مسائل شهری ما روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و سازمان‌ها و ارگان‌ها به خصوص شهرداری باید از آثار هنری و سینمایی در حوزه موضوعات شهری حمایت بیشتری داشته باشند، همچنین می‌توانند یک سری تولیدات برای جشنواره فیلم شهر داشته باشند و به موضوعاتی که مورد تاکید جشنواره است، توجه بیشتری نشان دهند تا هنرمندان در این زمینه ذهنشان فعال شود و تولید اثر کنند. اگر این سازمان‌ها حتی به صورت مشارکت در بخشی از بودجه یک فیلم یا سریال حضور داشته باشند، نیز جشنواره به اهداف اصلی خود خواهد رسید و نیازی نیست در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند.

این کارگردان با بیان اینکه ماهیت جشنواره فیلم شهر با جشنواره‌های دیگر تفاوت دارد، اضافه کرد: اولویت‌های این جشنواره تنها مولفه‌های حرفه‌ای فیلمسازی نیست، بلکه علاوه بر مولفه‌های حرفه‌ای، موضوعات شهری نیز مورد توجه است که همین می‌تواند در فرهنگ‌سازی در جامعه و رسیدن به یک شهر قانونمند با روابط انسانی درست و اخلاقی، موثر عمل کند. برای این اتفاق باید خود جشنواره حضور پررنگی داشته باشد. زمانی که اعتبار جشنواره بالا برود، اعتبار معنوی جایزه نیز بالا می‌رود و به همان میزان در ذهن هنرمند در زمینه جهت‌گیری ساختار در فیلم‌ها و سریال‌ها اثرگذار خواهد بود.


هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر 26 تا 31 تیرماه سال جاری به دبیری هاشم میرزاخانی در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار