رشد ۳۲درصدی سپرده‌های بانکی؛

کارنامه سپرده‌گیری بانک‌ها در سال پرتلاطم ارزی

تهران (پانا) - نگاهی به وضعیت سپرده‌گیری و تسهیلات‌دهی بانکها در سالی که ارز و بازارهای موازی آن با تلاطم مواجه بوده، حکایت از رشد ۳۲درصدی سپرده‌ها دارد.

کد مطلب: ۹۲۳۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
کارنامه سپرده‌گیری بانک‌ها در سال پرتلاطم ارزی

به‌گزارش مهر، تلاطمات ارزی و به‌خصوص فعال شدن بازارهای موازی طی سال گذشته برای جذب بخشی از نقدینگی و هدایت سرمایه‌های مردم به آنها سبب شد تا اقبال عمومی نسبت به سپرده‌گذاری در بانک‌ها کمتر از سنوات گذشته شود. این روند در ماههای انتهایی سال ۹۷ البته روند بهتری به‌خود گرفت و تا حدودی اصلاح شد؛ به این معنا که مردم باز هم با رویکرد گذشته، بانک را محلی برای سرمایه‌گذاری مطمئن و تا حدودی کم‌ریسک تلقی کردند.

آنگونه که متصدیان شعب بانکی می‌گویند مردم از اواخر سال گذشته سپرده‌گذاری‌های خود در نظام بانکی را نسبت به میانه سال ۹۷ بیشتر کردند و همین امر سبب شد تا روند سپرده‌گیری بانک‌ها از رشد بهتری برخوردار باشد. در این میان گزارش‌های رسمی بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در بهمن ماه سال گذشته مانده کل سپرده‌های بانکی بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۶ رشد ۳۲ درصدی داشته است.

بر این اساس بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱ هزار میلیارد ریالی و کمترین مبلغ نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۸ هزار میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر، مانده کل تسهیلات نیز بالغ‌بر ۱۴ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۶ که ۳ هزار میلیارد ریال بوده، ۲۶.۴ درصد رشد را به ثبت رسانده است.

بیشتر مبلغ تسهیلات نیز به استان تهران اختصاص داده شده است که باز هم به‌خاطر استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکتها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی این شرکتها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود و این خود عاملی برای صدرنشینی تهران در سپرده‌گذاری‌ها و سپرده‌گیری‌ها بوده است.

جدول کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری (میلیارد ریال)

مقاطع تسهیلات سپرده‌ها سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی (درصد) درصد رشد تسهیلات نسبت به اسفند ۹۶ درصد رشد تسهیلات نسبت به بهمن ۹۶ درصد رشد سپرده‌ها نسبت به بهمن ۹۶ درصد رشد سپرده‌ها نسبت به اسفند ۹۶
پایان بهمن ۹۶ ۱۱۵۲۸۰۸۶

۱۵۳۱۹۱۲۸

۱۳۷۳۹۳۱۱ ۸۳.۹ ــ ــ ــ ــ
پایان اسفند ۹۶ ۱۲۵۸۷۱۳۲ ۱۶۴۶۴۰۵۵ ۱۴۷۴۱۸۸۷ ۸۵.۴ ــ ــ ــ ــ
پایان بهمن ۹۷ ۱۴۵۷۳۸۷۴ ۲۰۲۲۳۰۹۱ ۱۸۱۶۱۱۷۷ ۸۰.۲ ۲۶.۴ ۱۵.۸ ۳۲.۰ ۲۲.۸

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار