معاون سازمان محیط‌زیست: هزینه‌کرد ۱۶ درصد بودجه سلامت کشور برای اهوازی‌ها

تهران (پانا) - معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست از هزینه‌کرد ۱۶ درصد بودجه سلامت کشور در شهر اهواز خبر داد. این هزینه به منظور جلوگیری از بیماری های سرطان و هزینه های بالای آن در استان است.

کد مطلب: ۹۲۳۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان محیط‌زیست: هزینه‌کرد ۱۶ درصد بودجه سلامت کشور برای اهوازی‌ها

به‌گزارش ایلنا، مسعود تجریشی درباره اجرای طرح جدید ترافیک که از ابتدای تیرماه در شهر تهران آغاز شده و اثرات آن در کاهش آلودگی هوا گفت: در مستندات بانک جهانی این موضوع به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا ارائه شده است، البته در پژوهش‌هایی که درخصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا در بانک جهانی وجود دارد، درخصوص اقدامات زیرساختی مانند استفاده از فیلتر بالا بردن کیفیت سوخت اجماع بیشتری وجود دارد، اما درخصوص موضوعاتی که در کاهش آلودگی هوا به رفتارهای انسانی مربوط می‌شود، در برخی از کشورها نتایج مثبتی داشته است و در برخی از کشورها پاسخگو نبوده است.

او ادامه داد: درخصوص اجرای طرح جدید ترافیک و تاثیرات آن در کاهش آلودگی هوا معتقدم باید حداقل یک الی دو ماه از شروع طرح بگذرد تا بتوانیم تاثیرات این طرح را در مقایسه با سال‌های قبل و همچنین ماه گذشته مقایسه کرده و ارزیابی مناسبی بدست آوریم. در حال‌حاضر دوربین‌ها نیز به‌طور کامل فعال شده‌اند و می‌توانیم با بررسی‌ آنها متوجه شویم که آیا تردد به این مناطق کمتر شده است یا خیر.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه درباره این طرح نمی‌توانیم با پیش‌بینی اظهارنظر کنیم، تصریح کرد: قطعا براساس آنچه که دوربین‌ها ثبت و ایستگاه‌های آلودگی هوا ثبت کرده‌اند، در دو ماه آینده این طرح را ارزیابی خواهیم کرد.

تجریشی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بارها گفته شده ۸۰ درصد آلودگی هوا به‌دلیل خودروهای سنگین است آیا این طرح با توجه به اینکه محدودیت‌هایی را برای خودروهای شخصی ایجاد می‌کند می‌تواند اثربخشی داشته باشد، خاطرنشان کرد: قطعا سهم اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در آلودگی هوا بیشتر از دیگر خودروها است، چراکه مهمترین مشکل ما ذرات معلق است و سهم خودروهای سنگین و اتوبوس‌ها در ایجاد ذرات معلق بسیار زیاد است، اما همانطور که گفتم باید بعد از یکماه عملکرد این طرح سنجیده شود و همه موارد از جمله میزان ذرات معلق و روان بودن ترافیک را بررسی کنیم.

او تصریح کرد: یکی از اقداماتی که هیچ‌وقت انجام نمی‌دهیم، مدل‌سازی است. در کشورهای دیگر وقتی قرار است طرحی اجرا شود، حتما مدل‌سازی نیز انجام می‌شود و اثرات طرح‌ها در مدل‌سازی برسی می‌شود، اما متاسفانه ما مدل‌سازی انجام نمی‌دهیم و ایده‌ای برای تغییر ذرات نیز نداشتیم بنابراین به‌راحتی نمی‌توان درخصوص اثربخشی این طرح صحبت کرد و باید چند ماهی از اجرای طرح بگذرد تا بتوانیم نتایج را بررسی کنیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با تاکید براینکه مهمترین مسئله ما در اجرای این طرح موضوع کیفیت هوا است، خاطرنشان کرد: ممکن است، هر دستگاهی با اجرای این طرح موضوعات مختلفی را پیگیری کند به‌طور مثال شاید برای نیروی انتظامی مهمترین موضوع روانی ترافیک باشد، اما ما در کارگروه کاهش آلودگی هوا به تمام موضوعات این طرح توجه خواهیم کرد.

تجریشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اظهارات رییس پلیس راهور ناجا مبنی‌بر اینکه تا زمانی‌که ظرفیت معاینه‌فنی در در ۴۵۰ نقطه کشور افزایش پیدا نکند، خودروها را فقط یکبار جریمه می‌کنیم، گفت: معتقدم در این موضوع باید به قانون عمل شود، بنابراین توصیه می‌کنم باید در هر موضوعی به قانون توجه کنیم. وزارت کشور اعلام کرده، که میزان قابل توجهی زیرساخت درخصوص معاینه فنی خودروها ایجاد کرده است و این زیرساخت‌ها می‌تواند، خدمات مناسب را به مردم بدهد.

او ادامه داد: در همان ابتدا که موضوع معاینه‌فنی خودروها مطرح شد، ما فقط دو هفته با مشکل مواجه بودیم و پس از آن مشکل حل شد. در بسیاری از موارد آن چیزی که تصور ما است با آن چیزی که اتفاق می‌افتد، بسیار متفاوت است این موضوع در برنامه‌ریزی‌ها نیز دیده می‌شود. سلامت مردم موضوعی است که بسیار اهمیت دارد و باید به قوانینی که در این‌خصوص تعیین شده، حتما عمل شود. من نمی‌دانم چرا در کشور وقت زیادی برای تصویب قوانین صرف می‌کنیم، اما وقتی قانون وضع شد به آن عمل نمی‌کنیم، در حالی‌که باید قوانین اجرا شود و مشکلات آن مشخص شود تا بتوانیم آن مشکلات را برطرف کنیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با تاکید بر اینکه سلامت مردم در مباحث محیط‌زیستی و اجرای قانون بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: در حال‌حاضر زیرساخت‌های زیادی درخصوص معاینه‌فنی خودروها در تمامی کلانشهرها ایجاد شده است، اما زمانی‌که قانون باید اجرا شود آن را اجرا نمی‌کنیم.

تجریشی تاکید کرد: وقتی بسیاری از مطالعاتی را که درخصوص کاهش آلودگی هوا انجام شده است را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم منافع حاصل از اجرای قوانین زیست‌محیطی از هزینه‌های اجرای آن قوانین بیشتر است. تصور ما بر این است که اجرای این قوانین باعث وارد شدن فشار اقتصادی به مردم می‌شود، در حالی‌که هزینه درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به‌مراتب بیشتر است و این هزینه‌ها هم به خانواده وارد می‌شود و هم به جامعه و دولت.

او یادآور شد: در سال گذشته وزارت بهداشت مطالعاتی را درخصوص تاثیر گرد و غبار بر سلامت مردم ارائه داد، که در این گزارش آمده بود؛ در سال گذشته ۱۶ درصد بودجه سلامت کشور به تنهایی در شهر اهواز هزینه شده است، در حالی‌که هر شهری با توجه به جمعیت آن شهر دارای یک بودجه مخصوص است. قطعا وقتی ۱۶ درصد از هزینه سلامت کشور برای یک شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید از بخش‌های دیگر کاسته شود. درخصوص آلودگی هوا نیز همین موضوع مطرح است؛ وقتی هوا آلوده باشد، افراد به بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان‌ها مبتلا می‌شوند و باید هزینه زیادی برای آن پرداخت کرد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: بنابراین باید این را بپذیریم که براساس تجربه جهانی همیشه منافع حاصل از سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی از ضررهای آن به‌مراتب بیشتر بوده است و معتقدم درخصوص اجرای قوانین هوای پاک به‌جای اینکه تصمیم‌گیری‌های شخصی و فردی باشد از خرد جمعی استفاده کنیم و اگر قانون مشکلی دارد، آن را اصلاح کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار