135 هزار نفر تحت پوشش خدمات دفاتر تسهیل گری ارومیه است

ارومیه(پانا)- فرماندار ارومیه گفت: ۱۳۵ هزار نفر از مردم این شهرستان تحت پوشش ۹ دفتر تسهیل گری فعال قرار دارند و از خدمات این دفاتر بهره مند می شوند.

کد مطلب: ۹۲۳۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
135 هزار نفر تحت پوشش خدمات دفاتر تسهیل گری ارومیه است

علیرضا ملامحمدی زاده افزود: با این آمار سرانه مراجعه کننده به هر دفتر ۱۵ هزار نفر است.

وی بیان کرد: ۶ نفر در هر یک از این دفاتر با مسوولیت های مدیرعامل، مدیر دفتر، کارشناسان اقتصادی، مددکاری، روانشناسی، حقوق و شهرسازی بسته به نوع محلات در حال فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: با هدف آسان سازی روند فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و برخورداری تمام اعضای جامعه از خدمات مناسب، دفاتر تسهیل گری در ۱۱ محله از سکونتگاه های غیررسمی ارومیه فعال شده است.

وی ادامه داد: راه اندازی دفاتر تسهیل گری در ارومیه با همکاری ۶ سازمان مردم نهاد فعال در امور آسیب های اجتماعی انجام می شود و این دفاتر به عنوان بازوان دستگاه های اجرایی در ارایه خدمات به مناطق حاشیه نشین محسوب می شوند.

فرماندار ارومیه بیان کرد: شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های مناطق حاشیه نشین، جلوگیری از تقلیل سرمایه های اجتماعی در این مناطق و ارایه خدمات بهتر به ساکنان حاشیه نشین از اولویت های دفاتر تسهیل گری است.

ملامحمدی زاده گفت: تقویت روحیه همکاری و مشارکت اجتماعی، شناسایی نیاز جوامع محلی و افزایش اعتمادسازی در جامعه از دیگر وظایف دفاتر تسهیل گری است.

وی اضافه کرد: مسوولان همکاری ویژه ای در بازسازی مشکلات به وجود آمده بین مناطق حاشیه نشین و سایر مناطق شهری داشته باشند تا بتوان اهداف دولت را در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی پیش برد.

دفتر تسهیل گر آمایش گران نقش پندار در منطقه الواج، دفتر راز سلامتی در منطقه دیگاله، دفاتر جهاد دانشگاهی در مناطق پشت کشتارگاه، دیزج سیاوش و کوی آذربایجان فعالیت می کند.

همچنین دفتر موسسه پیشگیری اجتماع محور پاک در منطقه کوی لاله، دفتر مهر گیتی در منطقه اسلام آباد و دفاتر توسعه پویا باختر در مناطق پشت ترمینال، حاجی پیرلو و ریحان آباد فعال است.

حاشیه نشینی در شهر ارومیه در مقایسه با سال ۱۳۸۲ روند رو به رشدی داشته به طوری که این مناطق از ۱۱ محله در سال ۱۳۸۲ با جمعیت برابر با ۹۰ هزار نفر به ۳۱ محله با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۶ افزایش یافته است.

وسعت سکونت گاه های غیررسمی در شهر ارومیه با یکهزار و ۱۴۰ هکتار معادل ۱۰ درصد از مساحت شهر را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر ۳۳ درصد جمعیت شهر نیز دراین مناطق ساکن هستند.

سکونتگاه های غیر رسمی خارج از محدوده شهر در مرکز آذربایجان غربی شامل ۲۱ محله با ۱۲۵ هکتار است که قابل توجه بوده و به لحاظ قوانین جاری کشور ارائه خدمات به ساکنان این مناطق غیرقانونی بوده و نیازمند تدبیر مسوولان ارشد استانی و ملّی است.

چهار محله حاشیه نشین در شهر خوی ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت دارد که ۱۵ هزار و ۳۱۰ نفر جمعیت شهررا در خود اسکان داده است.

۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱۶۰ هزار نفری شهر مهاباد در ۱۱ سکونتگاه غیررسمی با ۳۴۲ هکتار مساحت سکونت دارند.

علاوه بر این شهرستان ها در حال حاضر ۶۴۰ هکتار از شهر بوکان و ۴۷۰ هکتار از شهر میاندوآب نیز به عنوان سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده که این شهرها نیز با توجه به روند مهاجرتی روز افزون، نیازمند فعالیت بیشتر در ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و اجرای سریع طرح های بازآفرینی شهری است.

آذربایجان غربی مشکلات بسیاری در حوزه سکونتگاه های غیررسمی دارد که می توان با اختصاص اعتبار بیشتر و همچنین با توسعه مناطق روستایی، اجرای طرح های سرمایه گذاری کم هزینه و توسعه ای در شهرهای کوچک و روستاها و همچنین اشتغال آفرینی روستایی بخشی از روند فزآینده توسعه سکونتگاه های غیررسمی آن را کنترل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار