مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اظهار کرد:

تهیه شناسنامه الکترونیکی سلامت برای نوآموزان از اهداف برنامه سنجش

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان در مراسم افتتاح برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، سنجش نوآموزان را تضمین کننده آینده دانش آموزان بیان کرد.

کد مطلب: ۹۲۳۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
تهیه شناسنامه الکترونیکی سلامت برای نوآموزان از اهداف برنامه سنجش

محمد پورداود با بیان این که یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع، سلامت جسمی و روانی اعضای آن است، گفت: محور مولد و پویایی جامعه وابسته به نیروی انسانی سالم است.

پورداود با اشاره به این که در اساس‌نامه سازمان جهانی بهداشت، سلامت نه تنها نبود بیماری یا معلولیت، بلکه حالت بهینه خوب بودن جسمی، روانی و اجتماعی تعریف شده است، خاطرنشان کرد: سلامت جسمی به معنای توانمند بودن بدن برای فعالیت روزانه، حفظ انرژی برای موارد اضطراری، دوری از بیماری ها و تناسب کلی جسمی است.

او افزود: سلامت ذهنی نیز به صورت خلاصه مهارت یادگیری و رشد فکری است و اگر سلامت عاطفی و هیجانی را هم اضافه کنیم، توانایی کنترل هیجانات را نیز شامل می شود طوری که در بیان آن راحت باشیم و بتوانیم شیوه مناسب ابراز آن ها را انتخاب کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اهمیت سلامت محیط زیست، گفت: هر چیزی را که در محیط اطراف ما وجود دارد و بر یکی از مؤلفه های سلامت تأثیر می گذارد، می توان به عنوان سلامت محیط زیست معرفی کرد.

پورداود با تأکید بر سلامت اجتماعی و معنوی، تصریح کرد: بُعد اجتماعی سلامت در توانایی تعامل انسان ها و محیط با هدف ایجاد ارتباط رضایت بخش بین فردی تبلور می یابد.

او افزود: در سلامت معنوی نیز باور به ارزش ها و ارتباط انسان ها با یکدیگر و داشتن معنا و هدف برای زندگی اهمیت دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اهمیت سلامت در سند تحول بنیادین، خاطرنشان کرد: در ساحت زیستی و بدنی این سند تلاش فردی و جمعی برای حفظ و ارتقای سلامت و ایمنی افراد جامعه در سطح محلی، ملی و جهانی براساس نظام معیار اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.

پورداود با بیان این که در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان به دنبال غربالگری کودکانی هستیم که آینده کشور را در بخش های مختلف رهبری خواهند کرد، تصریح کرد: این غربالگری آنقدر اهمیت دارد که پیش شرط ثبت نام در پایه اول ابتدایی به حساب می آید.

او گفت: در این برنامه زمینه های مختلف جسمانی و ذهنی در دو مرحله اولیه و تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر اساس نتایج ارزیابی ها علاوه بر شناسایی مشکلات ذهنی، جسمانی و رفتاری نوآموزان نسبت به تعیین جایگاه آموزشی آنان اقدام می شود.

پورداود با اشاره به اهدف برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، گفت: پیشگیری از بروز بیماری ها، کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی و بررسی میزان شیوع اختلالات جسمی و روانی کودکانی که وارد مدرسه می شوند، از جمله این اهداف است.

او افزود: همچنین تهیه شناسنامه الکترونیکی سلامت برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد نو آموزان از دیگر اهداف این برنامه به شمار می رود.

پورداود تصریح کرد: برنامه سنجش، زمینه های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی و کمک به اولیاء دانش آموزان به منظور صرفه جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی آنان را به خوبی فراهم می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار