مرکل:برای حل مناقشه میان ایران و آمریکا «قاطعانه» تلاش می‌کنم

تهران (پانا) - صدراعظم آلمان می‌گوید باید با «جدیت کامل» در پی راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به بحران میان ایران و آمریکا بود و این در حالی است که فدریکا موگرینی نیز پیشتر ایران را به خویشتن‌داری فراخواند و وعده داد «اینستکس» به زودی اجرایی شود.

کد مطلب: ۹۲۳۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
مرکل:برای حل مناقشه میان ایران و آمریکا «قاطعانه» تلاش می‌کنم

به گزارش دویچه وله،‌در پی افزایش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده آمریکا، صدراعظم آلمان بر ضرورت یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای خاتمه دادن به مناقشه میان دو کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل شنبه ۲۲ ژوئن (اول تیر) گفت، از نظر او نه تنها باید به دنبال یافتن یک راه‌حل صلح‌آمیز امیدوار بود بلکه لازم است با «نهایت جدیت» در این مسیر تلاش کرد.

در پی هدف قرار گرفتن یک هواپیمای تجسسی بدون سرنشین آمریکا از سوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و اظهارات دونالد ترامپ در مورد خودداری از عملیات نظامی تلافی‌جویانه در آخرین لحظه، نگرانی درباره رویارویی نظامی میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

مرکل که در مراسم روز کلیسای پروتستان در دورتموند سخنرانی می‌کرد اطمینان داد که تنش میان تهران و واشنگتن در اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ که هفته آینده در ژاپن برگزار می‌شود، دست‌کم در گفت‌وگوهای دوجانبه به بحث گذاشته خواهد شد.

صدراعظم آلمان می‌گوید او برای دست‌ یافتن به یک راه‌حل سیاسی در مناقشه میان ایران و آمریکا «قاطعانه» تلاش خواهد کرد.

کشورهای اروپایی، به خصوص سه کشور طرف توافق هسته‌ای (بریتانیا، فرانسه و آلمان) نگرانند که جمهوری اسلامی به تعهدات خود مطابق این توافق پایبند نماند و در نهایت مانند آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شود.

پس از خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی وعده دادند با راه‌اندازی یک سامانه حمایت از مبادلات تجاری موسوم به اینستکس تدابیری اتخاذ کنند که جمهوری اسلامی از مزایای اقتصادی برجام بی‌نصیب نماند.

این سامانه در ماه فوریه به طور رسمی به ثبت رسید اما تا کنون فعالیت مشخصی برای تسهیل مبادلات تجاری میان ایران و شرکت‌های اروپایی نداشته است.

ایران ۱۸ اردیبهشت و در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد که به برخی از تعهدات برجامی خود پایبند نخواهد بود. جمهوری اسلامی هشدار داده که اگر کشورهای اروپایی در یک مهلت ۶۰ روزه به تعهدات خود عمل نکنند، اجرای بخش دیگری از تعهدات خود را متوقف خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار