در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

اکبر عالمی: یک قطعه عکس می‌تواند بیش از 10 هزار کلمه صحبت کند

بعضی‌ها تا دوربینی به چنگ می‌‍آورند می‌روند «گداگرافی» می‌کنند

تهران (پانا) - اکبر عالمی، مدرس دانشگاه و مجری قدیمی تلویزیون، می‌گوید با وجود ظرفیت‌هایی که فن‌آورهای جدید عکاسی در اختیار عکاس قرار داده است اما این خود عکاس و جهان‌بینی اوست که زیبایی یک عکس را رقم می‌زند.

کد مطلب: ۹۲۳۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
اکبر عالمی: یک قطعه عکس می‌تواند بیش از 10 هزار کلمه صحبت کند

اکبر عالمی مدرس دانشگاه و مجری قدیمی تلویزیون که با اجرای برنامه‌های تلویزیونی مثل «هنر هفتم» و «سینما ماورا» تبدیل به چهره آشنای سینمادوستان فارسی‌زبان شده است در گفت‌وگو با خبرنگار پانا از نقش جهان‌بینی هنرمند در ارائه اثر، معجزه تکنولوژی در هنر عکاسی و پیام آثار هنری در عصر دیجیتال صحبت کرد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به نقش هنر عکاسی در انتقال اطلاعات در دنیای امروز گفت: درباره هنر عکاسی گفته می‌شود که یک قطعه عکس می‌تواند بیش از ده هزار کلمه صحبت کند. در واقع شخصی که به عنوان هنرمند عکاس پشت دوربین عکاسی قرار می‌گیرد مجموعه‌ای از جهان‌بینی را در خود دارد، وگرنه خود دوربین معجزه‌ای نمی‌کند.

وی افزود: البته وضوح حیرت‌انگیزی که باعث می‌شود بتوانید عکسی را به اندازه یک قالی بزرگ کنید خود معجزه‌ای است که تکنولوژی روز به ما می‌دهد؛ اما نگاه هنرمند است که معجره اصلی را می‌آفریند.

مجری برنامه تلویزیونی «نوابغ عکاسی» با انتقاد از عملکرد برخی هنرمندان داخلی در ارائه چهره نامناسب از کشور ما در سطح بین‌المللی گفت: بعضی‌ها که دوربینی به چنگ می‌‍آورند می‌روند و از محرومیت‌‌ها عکس می‌گیرند و اصطلاحا «گداگرافی» می‌کنند. البته به نظر من مشکلی ندارد که از فقر و رنج و محرومیت عکس بگیریم؛ ولی به شرطی که این عکس را به نامحرم نشان ندهیم. شما می‌توانید از انسانی عکس بگیرید که در سطل خاکروبه به دنبال غذا میگردد ولی اجازه ندارید این عکس را زیر بغل بزنید و در نمایشگاه‌های خارجی به نمایش بگذارید.

عالمی ادامه داد: در کلاس‌ها از من درباره تعریف محرم و نامحرم می‌پرسند می‌گویم هرکس که روی این نقشه جغرافیایی زندگی می‌کند هم بالای شهر و خودروهای میلیاردی و شکم‌های سیر ر ا دیده و هم کارتن‌خواب‌ها و بچه‌هایی را که در خاکروبه به دنبال غذا می‌گردند. هم چارباغ اصفهان و گلسار رشت را دیده و هم حلبی‌آبادها و کوچه پس‌کوچه‌های فقیرنشین شهر را. عکاس می‌تواند با نشان دادن رنج‌های این سرزمین به هموطنان خودمان شوک بدهد، ولی حق ندارد آن را به خارجی نشان بدهد چون با این کار آبروی سرزمین مادری من و شما با 7 هزار سال تاریخ به باد فنا می‌رود.

کارشناس برنامه «هنر هفتم» درباره تفاوت کار عکاسی در دو دنیای آنالوگ و دیجیتال گفت: در دنیای دیجیتال دوربین عکاسی خطا نمی‌کند. شعار دوربین‌های جدید این است که «شما فقط دکمه را فشار بده و بقیه کار را به ما بسپار» در چنین وضعیتی که عکاس می‌تواند از نظر فنی عکس‌‍‌های موفقی بگیرد، باید ببینیم از نظر محتوا چه حرفی برای گفتن دارد. چه حرفی دارد که بیش از 10 هزار کلمه بیارزد. این عکاس باید دوربینش را جای ببرد که آبروی بیشتری برای‌مان بخرد.

این مجری و فیلمساز که ساخت 30 فیلم مستند در حوزه صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب را در کارنامه هنری خود دارد این روزها ریاست هیئت داوران جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی را برعهده گرفته است. پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی از ۱۵ تا ۱۷ مهرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار