گیاه همیشه سبز کالانکوا گیاهی مناسب برای درمان سنتی فشار خون

همدان (پانا) - کالانکوا که امروزه یکی از گیاهان آپارتمانی رایج در کشور محسوب می شود، گیاهی همیشه سبز و مقاوم در برابر خشکی است که گل هایی به رنگ های نارنجی، صورتی، بنفش، قرمز و سفید دارد و می توان آن را به عنوان یکی از گیاهان مناسب برای پرورش در محیط خانه در نظر گرفت.

کد مطلب: ۹۲۳۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
گیاه همیشه سبز کالانکوا گیاهی مناسب برای درمان سنتی فشار خون

گل کالانکوا با نام علمی Kalanchoe از خانواده Crassulaceae از جمله گیاهان گلدار پرطراوت و شاداب به شمار می رود که دارای محدوده ی توزیع بسیار وسیعی است که تنها یک گونه ی آن از قاره امریکا سرچشمه می گیرد و 56 گونه آن از جنوب و شرق آفریقا و 60 ماداگاسکار هستند، این گیاه همچنین در مناطق جنوب شرقی آسیا مانند چین نیز یافت شده است. گونه ی آن از
این خانواده اولین بار در سال 1736 میلادی توسط گیاه شناسی به نام مایکل ادانسون معرفی شد، او کملوس را منبع خود برای این نامگذاری اعلام کرد و نام کالانکوا از نامی چینی انتخاب شده است.
بیش تر گیاهان این خانواده بوته ای و گیاهان چند ساله هستند اما در بین اعضای آن، گیاهان یک ساله یا دو ساله نیز یافت می شود. این گیاه نام ها وتلفظ های متفاوتی دارد و نمی توان صحیح ترین آن را انتخاب کرد .
چینی ها کالانکوئه را با رنگ های بنفش و قرمز پر جلوه اش می شناسند و این گیاه در جشن های سال نوی آن ها معروف است زیرا گفته می شود که ثروت، دارایی و کامیابی را به همراه می آورد.
کالانکوا به عنوان گیاهی زینتی و مناسب برای باغ های صخره ای و گیاهی مناسب برای طراحی با ساکولنت و کاکتوس مورد استفاده قرار می گیرد.
بعضی از گونه های این گیاه محتوی سم هایی هستند که سم های گلیکوسید قلبی نامیده می شوند و مستقیماً تعادل الکتریکی ماهیچه قلب را بر هم می زنند که این امر می تواند موجب مسمومیت های قلبی در جانوران شود.
همچنین عصاره ی کالانکوا موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن می شود اما از آن به عنوان یک درمان قدیمی و سنتی برای فشار خون نیز استفاده می کرده اند.
نور یکی از نکات مهم در نگهداری کالانکوا است و این گیاه به مقدار زیادی نور احتیاج دارد، در زمستان باید ترجیحاً رو به روی یک پنجره جنوبی باشد و درتابستان در معرض نور غیرمستقیم یا پنجره ی غربی یا شرقی قرار گیرد.
از عواملی که موجب می شود گیاه کالانکوا لاغر و باریک شود عدم دریافت نور کافی است یا به عبارتی در این شرایط گیاه اتیوله شده است، این اصلاح را زمانی به کار می برند که فاصله برگ های گیاه از هم بیشتر از حالت طبیعی است و گیاه بسیار ضعیف تر به نظر می رسد.
از کالانکوا باید در مقابل نور شدید بعد از ظهر محافظت شود، در آب و هوای معتدل می توان این گیاه را در محیط روشن و به دور از آفتاب مستقیم در بیرون نگهداری کرد و دمای ایده آل برای کالانکوا در شب 18 درجه و در طول روز حدود 29 درجه سانتی گراد است.
یکی از دلایل رایج از بین رفتن کالانکوئه عدم در نظر گرفتن آبیاری در نگهداری آن است ،از آنجا که این گیاه از جمله گیاهان متعلق به خانواده ساکولنت ها است همانند سایر گیاهان گوشتی، آب را در ساقه و برگ های خود ذخیره می کند، به همین منظور خاک آن باید در مدت بین دو آبیاری خشک شود و ایرادی ندارد اگر این پروسه 2 هفته نیز به طول بینجامد بنابراین تنها زمانی که خاک گیاه خشک شده باشد باید آبیاری را انجام داد و برای اطمینان از خشکی خاک کافی است خلال دندانی را درون خاک فرو کرد که اگر ذرات خاک به خلال دندان بچسبد، خاک مرطوب است در غیر این صورت آبیاری باید انجام پذیرد.
آبیاری بیش از حد این گیاه منجر به خیس ماندن آن در زمان طولانی می شود که در این شرایط گیاه به دلیل بیماری قارچی از بین خواهد رفت.
آبیاری کالانکوا باید به صورت عمیق انجام گیرد اما اگر گلدان فاقد زهکش باشد و بیش از حد آبیاری شود به طور قطع ریشه گیاه خفه خواهد شد.
کالانکوئه گیاهی است که خاک سبک را می پسندد و گلدان آن نیز باید دارای زهکش مناسب باشد.
استفاده از خاک کاکتوس برای برخی از گونه های کالانکوا پیشنهاد می شود و پرلیت در این گیاه می تواند عملکرد مثبتی داشته باشد.

سحر چهاردولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار