پلمب یک موسسه داوری در چهارمحال و بختیاری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال وبختیاری از پلمب یک موسسه داوری متخلف در استان خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۳۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
پلمب یک موسسه داوری در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد (پانا)- سید محمد موسوی در دومین انتخابات هیأت مدیره کانون داوری استان با تاکید بر اینکه هیچ گونه تسامحی با مؤسسات داوری برای افزایش و حفظ حقوق مردم در صورت تخلف از سوی آن موسسات نداریم، افزود: یک مؤسسه داوری به دلیل سو استفاده از مقام و جایگاه داوری برای همیشه پلمب شد.

وی با بیان اینکه نخستین مؤسسه داوری در اوایل سال ۹۳ در استان فعال شد، گفت: هم اکنون ۲۱ مؤسسه داوری عضو کانون داوری استان فعال است.

موسوی تصریح کرد: داوری به عنوان یکی از شیوه‌های مرسوم و متداول حل و فصل دعاوی و اختلافات از قدیم دارای اعتبار و جایگاه خاص در میان جوامع و نظام حقوقی بوده است.

وی گفت: در کشورهای توسعه یافته به اقتضای عرف معاملاتی به خصوص معاملات تجاری بین المللی، شروط داوری از شروط و توافقات متداول و ضروری قراردادها به شمار می‌آید و در عموم قراردادها مورد تصریح است.

موسوی اظهار داشت: در مؤسسات داوری حل و فصل مسالمت آمیز دعاوی و اختلافات مردم توسط یک داور با نظر ۲ طرف بدون دخالت دادگاه و مراجع قضائی انتخاب و طبق آئین دادرسی حکم صادر می‌کند که این حکم قطعی و قابل اجراست.

وی گفت: در این مؤسسات داور به مدت یک هفته پیشنهاد خود را از نظر حقوقی بیان می‌کند و هر کدام از طرفین به رأی داور معترض باشد به دادگاه مراجعه و خواهان ابطال رأی می‌شود.

وی کاهش هزینه‌های دادرسی، تسریع در رسیدگی، جلوگیری از اطاله دادرسی، صرف زمان و هزینه کمتر و امکان صلح و سازش بیشتر در جریان داوری را از مزایای داوری دانست.

وی گفت: در این مؤسسات رسیدگی به پرونده‌ها در زمینه اختلافات مالی و قراردادی امکان پذیر است اما رسیدگی به پرونده‌های کیفری، جرایم سنگین امکان پذیر نیست.

دبیر هیأت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی استان چهارمحال و بختیاری، به اجرای نخستین جشنواره برتر داوری و جشنواره آرا برتر قضات برای نخستین بار در کشور، توسط استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: این جشنواره برای تشویق بیشتر مؤسسات داوری برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار