توضیحات نایب رئیس اول کمیسیون آموزش درباره اعمال فشار در انتصابات آموزش و پرورش

نگهبان سلامی: یکی از مباحث مغفول مانده، اقتصاد آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سنگ بنای توسعه هر کشور را آموزش و پرورش آن خواند.

کد مطلب: ۹۲۳۲۸۹
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات نایب رئیس اول کمیسیون آموزش درباره اعمال فشار در انتصابات آموزش و پرورش

محمود نگهبان سلامی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه سنگ بنای توسعه هر کشور، آموزش و پرورش آن است گفت: «با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش، انتخاب وزیر می‌تواند بسیار مهم باشد. در حوزه آموزش باید مولفه‌های اساسی را مدنظر داشته باشیم. وزیر جدید باید روی مشکلات این حوزه تمرکز و آن‌ها را حل کند.»

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "معلم" و "دانش‌آموز" جزو اولویت‌های اساسی است گفت: «اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان و مشکلات معیشتی و بسیاری موارد دیگر موجب کاهش انگیزه معلمان شده است. همچنین یکی از مباحث مغفول‌مانده اقتصاد آموزش و پرورش است. تامین امور رفاهی، بیمه و بازنشستگی از جمله حیطه‌هایی است که باید برای ارتقای رضایت فرهنگیان به آن‌ها توجه نشان داد.»

او با اشاره به اینکه اگر وزیر فرد توانمندی باشد و حرفی برای گفتن در هیئت وزیران داشته باشد می‌تواند قدمی برای آموزش و پرورش بردارد، در واکنش به اظهارات عمادی، سرپرست سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در این برنامه تلویزیونی مبنی بر اعمال فشار به وزیر برای انتخاب مدیران و معاونان گفت: «اینطور نیست که وزیر خود را مدیون نمایندگان مجلس برای رای اعتماد بداند. مجلس به برنامه وزیر رای می‌دهد و انتظار است که عملیاتی شود.»

او در پاسخ به اینکه آیا وزیر از این حیث تحت فشار است؟ گفت: «خیر، اینطور نیست. به عنوان مثال یک سال قبل وزیر آموزش و پرورش برای مدیرکلی یک استان سه نفر را معرفی کرده بود که این سه نفر به جلسه‌ای در کمیسیون آموزش آمدند و برنامه‌هایشان را اعلام کردند. همکاران ما نظر مشورتی دادند ولی وزیر خودش تصمیم گرفت.»

او در پاسخ به اینکه چرا وزیر باید برای این کار از نمایندگان مشورت می‌گرفت؟ گفت: «این عمل مسبوق به سابقه نبوده و فقط آقای بطحایی نظر مشورتی نمایندگان را خواست بگیرد. مجلس ناظر است و مدیرکل تعیین نمی‌کند. الان هم نماینده مجلس این کار را نمی‌کند. وزیر در آن‌زمان با توجه به وضع خاص استان افراد مطرح را معرفی کرد، البته شخصی که وزیر منصوب کرد هم مورد نظر نمایندگان نبود. ما هم چنین بحثی را با وزرای دیگر نداشتیم.»

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «مجلس پیشنهادی به رئیس‌جمهوری نمی‌دهد و ما گزینه‌های مختلف وزارت را در حد گمانه‌زنی‌هامی‌شنویم و آن‌طور نیست که مجلس پیشنهاد‌دهنده باشد.»

او در ادامه با اشاره به اینکه یک بار باید کمک و مشکل بودجه آموزش و پرورش حل شود گفت: «باید فرد قوی و توانمندی انتخاب شود که مورد وثوق دولت باشد و گفتمان آموزش و پرورش به عنوان گفتمانی ملی مطرح باشد.»

او در واکنش به اظهارات دیگر عمادی مبنی بر اجرا نشدن برنامه‌های مهارت‌آموزی و توجه نکردن به آن در بودجه‌ریزی‌های کلان وزارت آموزش و پرورش گفت: «ما که در کمیسیون بیشتر نظارت می‌کنیم، بخش اجرا بر عهده وزارت است. به هرحال آقای بطحایی شما را به عنوان معاون انتخاب کرده‌اند. نمی‌دانم شما چطور آمدید و معاون شدید، آیا توصیه‌ای و تحت فشار بوده یا طور دیگری، ولی حالا که آمدید باید برنامه‌های مدنظر ایشان را اجرا می‌کردید.»

در ادامه عمادی در واکنش به این اظهارات گفت: «اینها در حوزه نگرشی، سیاست‌گذاری و بودجه‌ریزی است. تنها یک رکن مهارت‌آموزی، مربوط به بخش اجرایی است.»

همچنین زرافشان معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در این باره توضیح داد که خود وزیر و معاونانش در چارچوب قانون بودجه حرکت می‌کنند و اگر بودجه تخصیص یابد می‌توانند فعالیت کنند و اختیارات معاونان وزیر در همین حد است. به گفته او، ابتدا داشتن برنامه ویژه و حمایت نهادها اصل است و بعد خود افراد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار