عمادی: تلقی گران کار کردن، آموزش و پرورش را تضعیف می‌کند

تهران (پانا) - رئیس سابق مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بر تغییر نگرش دولت و مجلس در ارتباط با آموزش و پرورش تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۲۳۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
عمادی: تلقی گران کار کردن، آموزش و پرورش را تضعیف می‌کند

عبدالرسول عمادی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، با بیان اینکه در این دو سال که باقی مانده وزیر آموزش و پرورش نمی‌تواند کار شاقی انجام دهد، گفت: «این چهارمین وزیر در دولت تدبیر و امید است. هر سه وزیر قبلی را هم ناکام بدرقه کردیم و پیش‌بینی نمی‌کنم که نفر بعدی هم بتواند کار خاصی انجام دهد.»

او افزود: «هرچند وزیر جدید در این مدت با چالش‌های بزرگی هم روبه‌روست،معتقدم وزیر دوساله نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.»

عمادی با بیان اینکه تلقی از آموزش و پرورش این است که این دستگاه دارد گران کار می‌کند و بهره‌وری آن پایین است گفت: «این تصور و تلقی، آموزش و پرورش را در گذر زمان تضعیف می‌کند.»

او ادامه داد: «سال‌های سال مبنای بودجه‌ریزی، بودجه مصوب بوده است نه آنکه بودجه عملکردی باشد. جالب اینکه وزرا هم همین بودجه مصوب را می‌پذیرند.»

سرپرست سابق معاونت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر وزیری بدون شرط و شروط وزارت را پذیرفت بعدا حق ندارد بابت مشکلات حل‌نشده گلایه کند، گفت: «هرکسی بخواهد وزیر شود باید با شرط و شروط بپذیرد؛ یک مورد آنکه نگرش دولت و مجلس در ارتباط با آموزش و پرورش باید تغییر کند.»

او اضافه کرد: «نکته و شرط دوم همین تمایز بودجه مصوب و عملکرد سالانه است که باید اصلاح شود و مبنای بودجه‌ریزی، عملکرد باشد.»

رئیس سابق مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شرط دیگر این است که اجازه دهند وزیر از اختیاراتش در انتخاب معاونان، مدیران کل استانی و... استفاده کند، گفت: «وزیر باید اعتماد به‌نفس خود را در استفاده از اختیاراتش بالا ببرد و مدافعان و پشتوانه‌هایی در دولت و مجلس داشته باشد که از اختیارات او حمایت کنند. مثلا ممکن است از وزیری در مجلس قول بگیرند که کارهایی را انجام دهد تا رای اعتماد بگیرد، نباید اینگونه باشد.»

او با بیان اینکه اگر وزیر بدون اصلاح نگرش و بدون این شروط مسئولیت را بپذیرد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، گفت: «یک بار چند سال قبل رئیس سازمان برنامه در جلسه‌ای با مدیران آموزش و پرورش اعلام کرد که وضع بودجه‌ای و دریافتی پرسنل آموزش و پرورش بهتر از برخی دستگاه‌های دیگر است؛ در حالی که آنها دریافتی مستمر را دیده‌اند ولی دریافتی‌های غیرمستمر دستگاه‌های دیگر را نمی‌بینند.»

عمادی ادامه داد: «یک چیز دیگری هم که مد شده این است که هرکس می‌آید می‌گوید می‌خواهد سند را اجرا کند. در حالی که هشت، نه سال گذشته چیزی از سند اجرا نشده است. گذار از آموزش نظری، مهارت‌آموزی مورد تاکید سند است. اگر اراده‌مان افزایش یابد می‌توان گفت به سمت اجرای سند رفته‌ایم. اکنون از برنامه‌های مهارتی پشتیبانی مادی و معنوی نمی‌شود. این شعار، زیبا و مد روز است اما به محض آنکه پای آموزش‌های مهارتی به میان می‌آید کاری پیش نمی‌رود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار