اطلاعیه سازمان نقشه‌برداری: پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های ایران سرنگون شده است

تهران (پانا) - سازمان نقشه‌برداری کشور، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پهپاد جاسوسی آمریکایی، بر فراز آب‌های سرزمینی ایران سرنگون شده است و شبهه‌ای در این‌ باره وجود ندارد.

کد مطلب: ۹۲۳۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد
اطلاعیه سازمان نقشه‌برداری: پهپاد آمریکایی بر فراز آب‌های ایران سرنگون شده است

سازمان نقشه‌برداری کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پهپاد جاسوسی آمریکایی بر فراز آب‌های سرزمینی ایران سرنگون شده است و شبهه‌ای در این باره وجود ندارد.

در اطلاعیه سازمان نقشه‌برداری کشور آمده است: در پی سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا و اعلام مختصات محل انهدام آن، در برخی محافل رسانه‌ای و بین‌المللی به ویژه منابع آمریکایی؛ درباره این‌که این پهپاد در مرز آبی ایران ساقط شده یا نه، سوالات و ابهاماتی مطرح شده است.

بر اساس داده‌های دریافتی و محاسبات انجام شده توسط متخصصان سازمان نقشه برداری کشور، پهپاد آمریکایی در ۸ مایلی خط ساحلی جمهوری اسلامی ایران در سواحل هرمزگان حدفاصل «کرتان» و «کوه مبارک» منهدم شده است.

محدوده دریای سرزمینی بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، دوازده مایل دریایی (هر مایل دریایی حدود ۱۸۵۲ متر است) از خط مبدأ ساحل دریا است. بر این اساس محل سقوط پهپاد آمریکایی قطعاً در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است و هیچ شبهه‌ای در این باره وجود ندارد.

گفتنی است، هواپیمای گلوبال هاوک یا rq4c یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می‌شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار قیمت دارد. پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد روز گذشته ۳۰ خرداد ۹۸ از یکی از پایگاه‌های نیروهای امریکایی در جنوب خلیج فارس با مختصات معلوم به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی، کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.

این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود و در ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار