کاهش تعهدات ایران؛ محور نشست هفته آینده کمیسیون مشترک برجام

تهران (پانا) - کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ۲۸ ژوئن مصادف با جمعه، هفتم تیر ماه در وین و به ریاست معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل جلسه خواهد داد.

کد مطلب: ۹۲۳۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش تعهدات ایران؛ محور نشست هفته آینده کمیسیون مشترک برجام

در بیانیه اتحادیه اروپا علاوه بر اعلام این خبر، همچنین آمده است: «کمیسیون مشترک به ریاست «هلگا اشمید» و از جانب «فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و ایران و E3+2 (چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس) در آن حضور خواهند داشت.»

این بیانیه اضافه می‌کند: «این جلسه با هدف اطمینان از تداوم اجرای برجام در همه ابعادش و بحث در خصوص راه‌های مقابله با چالش‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و همچنین اعلان اخیر ایران درباره اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش برگزار می‌شود.»

جمهوری اسلامی ایران در پی تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه خود و کارشکنی این کشور در مسیر اجرای برجام و نیز عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای مندرج در توافق هسته‌ای، هجدهم اردیبهشت ماه و در سالروز خروج آمریکا از برجام طی بیانیه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی خبر از کاهش تعهدات برجامی خود داد.

براساس آنچه در بیانیه مذکور آمده است، ایران دیگر به محدودیت‌های پیش‌بینی شده در برجام به ویژه درباره میزان ۱۳۰ تن اورانیوم 3/67 درصد و ۳۰۰ کیلو آب سنگین متعهد نخواهد بود.

در عین حال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که در صورت تامین منافع ایران براساس متن توافق هسته‌ای به ویژه در زمینه بانکی و نفتی از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام، مجددا تعهدات هسته‌ای خود را به روند سابق بازخواهد گرداند.

با این وجود و در پی بی‌عملی شرکای برجام روز دوشنبه بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اراک اعلام کرد که تولید اورانیوم ایران تا 7 روز آینده (ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی همچنین گفته بود که «تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است. وی ادامه داد: از امروز به مدت ۱۰ روز یعنی تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد.
کمالوندی بیان کرد: به‌محض اعلام، سرعت غنی‌سازی را سریع‌تر خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار