در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

نیما جاویدی: «سرخ‌پوست» از جنس سینمایی است که می‌تواند روی پرده دلبری کند

کارگردان «سرخ‌پوست»: به نوید محمدزاده گفتم این نقش ریسک بزرگی است؛ هم برای تو و هم برای من

تهران (پانا)- کارگردان فیلم سرخپوست این فیلم را به لحاظ بصری از جنسی توصیف می‌کند که می‌تواند بسیار جذاب باشد و اصطلاحا روی پرده سینما دلبری کند.

کد مطلب: ۹۲۲۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
نیما جاویدی: «سرخ‌پوست» از جنس سینمایی است که می‌تواند روی پرده دلبری کند

«سرخ‌پوست» دومین ساخته نیما جاویدی کارگردان جوان ایرانی است که فیلم پیشین او «ملبورن» موفقیت‌هایی در داخل و خارج کشور کسب کرد. به گفته بسیار کارشناسانی که «سرخ‌پوست» را در جشنواره فیلم فجر سال 97 تماشا کردند، این فیلم برای جاویدی گامی رو به جلو بود. «سرخ‌پوست» هم به لحاظ ساختار داستان و هم به لحاظ جذابیت‌های بصری فیلمی است که به قول کارگردانش «روی پرده دلبری می‌کند.» فیلم با نامزدی در ۵ رشته این جشنواره، برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره سی و هفتم شد. اکران عمومی «سرخ‌پوست» از نیمه خردادماه امسال در سینماها آغاز شده و تا زمان درج این مطلب (28 خرداد 98) فروش بیش از 2 میلیارد تومان برای آن به ثبت رسیده است.

نیما جاویدی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره فضای تاریخی فیلم که در دهه 40 خورشیدی اتفاق می‌افتد، می‌گوید: به لحاظ منطق روایت، این داستان نمی‌توانست در زمان حاضر اتفاق بیفتد. باید به عقب می‌رفتیم و داستان را در دهه 50 یا اوایل دهه 60 روایت می‌کردیم. البته من علاقه خاصی هم به دهه 40 دارم و همیشه دوست داشتم فیلمی با داستانی 40-50 سال عقب‌تر بسازم. در واقع آن دوره را سینمایی‌تر دیدم. کنتراستی که میان دهه 40 با زمان حاضر وجود دارد، به لحاظ بصری یا وجه نمادین داستان، خیلی بیشتر از کنتراست دهه 50 یا اوایل دهه 60 با الان است.

باورپذیری بزرگ‌ترین چالش من در این فیلم بود

وی با اشاره به چالش‌های انتخاب دوره مذکور برای روایت داستان فیلم «سرخ‌پوست» گفت: تجربه جذابی بود ولی با توجه به اینکه تجربه عملی زندگی در آن دوره را نداشتم کار خیلی سخت‌تر شد. در واقع منبع و مرجع چندانی هم برای تحقیق و بررسی وجود نداشت. داستان در فضای شهری اتفاق نمی‌افتد و در یک «زندان» روایت می‌شود. به لحاظ ساختار امنیتی زندان‌ها منابع اطلاعاتی درباره آنها موجود نیست و همین کار را سخت می‌کند.

کارگردان «سرخ‌پوست» رضایت خود از نتیجه کار را این‌طور توصیف کرد: در نهایت به نتیجه خوبی رسیدیم. باورپذیری بزرگ‌ترین چالش من در این فیلم بود و ما در بخش‌هایی مثل طراحی صحنه، طراحی لباس، گریم، موسیقی و فیلمبرداری با کمک همکارانم تلاش کردیم به روح آن زمان نزدیک شویم.

جاویدی درباره فیلمبرداری صحنه‌های زندان در فیلم گفت: زندانی که در فیلم می‌بینید کامل ساخته شد. قسمت درونی زندان در سوله‌ای در احمدآباد مستوفی ساخته و فیلمبرداری شد و دیوارهای بیرونی نزدیک اشتهارد فیلمبرداری شد. البته بخش‌هایی از این زندان هم به کمک ویژوال افکت کامل شده بود. روی هم رفته حدود 4 هزارمتر برای فضای زندان طراحی و ساخته شد.

این کارگردان سینما درباره انتخاب نوید محمدزاده برای ایفای نقش نعمت جاهد، رئیس زندان، گفت: نوید را از سال‌ها قبل می‌شناختم و می‌دانستم اگر بپذیرد با تمام وجود به دل کار می‌رود. به او گفتم «این نقش ریسک بزرگی است؛ هم برای تو و هم برای من» او بعد از پذیرش نقش تلاش بسیاری برای هرچه بهتر شدن کار کرد. نقشی که باید ایفا می‌کرد حدود 10 سال از سن واقعی خودش مسن‌تر بود. نوید وزن اضافه کرد و روی اندامش کار کرد. روی صدایش کار کرد و حتی درباره آن دوران تحقیق میدانی کرد. ویژگی اصلی نوید تلاش و انگیزه اوست.

نویسنده و کارگردان فیلم «سرخ‌پوست» در پایان درباره حس رضایت خود از این فیلم گفت: تمام تلاش من و همکارانم این بود که به لحاظ فضا به واقعیت نزدیک شویم تا کسانی که در آن دوران زندگی کرده‌اند با دیدن فیلم نتوانند از کار ایراد بگیرند. از نتیجه کار راضی هستم؛ گرچه من به شکلی وسواس‌گونه ایده‌آلیست هستم و همیشه بعد از کار با خودم می‌گویم کاش فلان کار را هم کرده بودم، ولی می‌توانم حدس بزنم که «سرخ‌پوست» از جنس سینمایی است که به لحاظ بصری می‌تواند روی پرده دلبری کند.

فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» به نویسندگی و کارگردانی نیما جاویدی محصول سال 97 است. نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و آتیلا پسیانی بازیگران این فیلم هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار