دانش، مهارت، نگرش و توانایی چهار بعد اصلی شایستگی است

مشهد(پانا)- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه المپیاد شایستگی محور که به میزبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی در شهر مشهد مقدس برگزار شد دانش، مهارت، نگرش و توانایی را چهار بعد اصلی شایستگی دانست.

کد مطلب: ۹۲۲۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش، مهارت، نگرش و توانایی چهار بعد اصلی شایستگی است

علیرضا کمره ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت: مشارکت و حضور هنرجویان در این رخداد بزرگ مثال زدنی است و از مشارکت تمامی هنرآموزان و هنرجویان سپاسگزاری می کنیم.

وی افزود: المپیاد شایستگی محور در راستای موضوع کیفیت بخشی نظام آموزشی برگزار می شود و این المپیاد بر محور کیفیت متمرکز شده و آموزش و جریان یادگیری و یاددهی بدون کیفیت ارزشی ندارد.

کمره ای تصریح کرد: در نظام آموزشی کیفیت را در سه اصل مسیر و ماهیت، فرآیندها و برون دادها می بینیم و المپیاد شایستگی محور بر مبنای اصل پایانی یعنی خروجی ها، نتایج و برون دادهای آموزشگاهی بنا شده است اما هر سه مرحله برای کیفیت بخشی باید همزمان لحاظ شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تالیف و تدوین منابع آموزشی باید با نگاه و رویکرد شایستگی انجام شود و معلمی که بر مبنای برنامه درسی مشخص جریان آموزش را هدایت می کند باید طوری برنامه درسی را طراحی کرده و بستر آموزشی را شکل دهد که دانش آموز به سمت شایستگی حرکت کند و این رویکرد قالب در تالیف کتب درسی هنرستانی است.

وی اظهار کرد: جریان یاددهی و یادگیری بدون مشارکت دانش آموزان در یادگیری و پرداختن به کارهای خلاقانه میسر نمی شود و معلمین باید با رویکرد خلاقانه و مشارکت جویانه موضوع شایستگی را دنبال کنند و یک جریان یادگیری موثر باید در محیط های یادگیری متنوع عملیاتی شود.

کمره ای تاکید کرد: دانش، مهارت، نگرش و توانایی چهار بعد اصلی شایستگی است که این ابعاد از طریق روش های توسعه حرفه ای محقق خواهد شد و اگر این ابعاد در کتب درسی لحاظ نشود احتمالا اهداف این کتب درسی محقق نخواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر ارزشیابی مبتنی بر شایستگی نباشد و نظام آموزشی با همان رویکرد سنتی ارزشیابی شود نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

وی افزود: در حوزه فنی و حرفه ای شایستگی های فنی و شایستگی های غیرفنی هم در حوزه آموزش و هم در حوزه سنجش در مرکز توجه قرار گرفته و دو مقوله فوق درهم تنیده اند و هیچ تقدمی بر همدیگر ندارند و همزمان باید به آن ها توجه شود.

کمره ای در پایان گفت: امیدوارم شایستگی در بستر آموزش های فنی و حرفه ای توسعه یابد و بتواند به منزل هدف برسد و در این بین باید بر توانمندی های یادگیری فرد تمرکز شود و از استانداردها فاصله بگیریم چون استانداردها تحرک و پویایی را کم رنگ می کند و امروزه در نظام آموزشی دنیا تلفیقی از استانداردها و شایستگی ها مدنظر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار