آیت الله نوری همدانی: تربیت بر علم مقدم است

لزوم توجه ویژه به مسائل اخلاقی در دانشگاه‌ها

تهران (پانا) - مرجع تقلید شیعه با بیان اینکه تربیت مقدم بر علم است، اظهار کرد: باید مسئله تربیت و مسائل اخلاقی به طور جدی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

کد مطلب: ۹۲۲۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
آیت الله نوری همدانی: تربیت بر علم مقدم است

به گزارش ایسنا ، آیت الله حسین نوری همدانی عصر امروز در دیدار وزیر علوم در قم عنوان کرد: باید به دنیا بفهمانیم که اسلام ریشه همه علم‌ها است.

وی افزود: زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه‌ای وجود نداشت و دانشمندانی در این منطقه وجود نداشت، حوزه‌های علمیه اسلامی و دانشمندان بزرگ بسیاری از مسلمانان در آن زمان وجود داشت.

این مرجع تقلیدشیعه بیان کرد: بسیاری از لغات در علوم مختلف، عربی است و این نشان می‌دهد که بنیان گذار این علوم مسلمانان بوده‌اند؛ احادیث فراوانی از پیامبر اکرم ( ص) داریم که فرمودند مردمانی از فارس علوم را حتی اگر در ستاره ثریا هم باشد آن را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: غربی‌ها علم را در زمان جنگ‌های صلیبی از مسلمانان فراگرفتند اما آن را به شکل سکولار درآوردند.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: تربیت امر بسیار مهمی است و باید کسانی که در مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند کاملاً شناسایی و گزینش شده باشند؛ زیرا تربیت تعدادی زیادی از دانشجویان در دست آنان قرار دارد و این امر بسیار مهمی است.

وی اضافه کرد: امام خمینی در صحیفه خود چندین بار تاکید کرده است که مسئولین نسبت به زیر مجموعه خود مسئولیت دارند؛ بر همین اساس مسئولین وزارت علوم نسبت به همه دانشجویان و جوانانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند مسئولیت دارند و باید نسبت به آموزش و تربیت آنان حساس باشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه تربیت مقدم بر علم است، اظهار کرد: باید مسئله تربیت و مسائل اخلاقی به طور جدی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین استاد در تربیت دانشجویان بسیار اثرگذار است و باید در گزینش اساتید بسیار دقت شود.

وی با تاکید بر اهمیت علوم انسانی و علوم اسلامی گفت: باید علوم انسانی در دانشگاه‌ها بر اساس آموزه‌های دینی تدوین شود؛ شناخت مذاهب اسلامی بسیار اهمیت دارد و باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌های مذاهب اسلامی شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت ارتباط حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه مانند دوبال هستند که برای پیشرفت به هردو نیاز است؛ هرچه ارتباط حوزه و دانشگاه افزایش یابد، منافع بیشتری به کشور خواهد رسید.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب حضور بانوان در دانشگاه‌ها بسیار اندک بود ولی اکنون بانوان دوشادوش مردان در حوزه علمی فغالیت می‌کنند و در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند.

مرجع تقلید شیعه بیان کرد: مردم ایران به دنبال عزت هستند و باید عزت کشور و مردم حفظ شود؛ مشکلات اقتصادی در خور شخصیت و عزت مردم نیست و باید مشکلات معیشتی مردم مورد توجه قرار بگیرد و مرتفع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار