پیوند صنعت و دانشگاه برای حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه رسام از انعقاد تفاهم‌نامه با برخی از نهادها و وزارتخا‌نه‌ها از جمله شهرداری‌ها و وزارت نفت برای جذب فارغ‌التحصیلان یا استفاده از پایان‌‌نامه‌های دانشگاهی خبر می ‌دهد و می‌گوید سیاست ما این است که رشته‌های دانشگاهی در تعامل با بخش‌های صنعتی بتوانند شرایط جذب فارغ‌التحصیلان را به بازار کار فراهم کنند و این شرایط شدنی نیست مگر آنکه دانشگاه و صنعت ارتباط و تعاملی مناسب با هم داشته باشند.

کد مطلب: ۹۲۲۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
پیوند صنعت و دانشگاه برای حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

احمدعلی فرزین با بیان اینکه دانشگاه رسام از سال 1390 با جمعی کوچک راه‌اندازی شده است، گفت:‌ این دانشگاه در ابتدا محدود به سه رشته دانشگاهی بود و اکنون با رشد 10 برابری تعداد رشته‌های دانشگاهی به 30 رشته افزایش یافته است و توانسته است جایگاهی مناسب در استان البرز به دست آورد.

وی ادامه داد: رشته‌های هنر، معماری، حقوق، روانشناسی، حسابداری از جمله رشته‌های دانشگاهی است که در دانشگاه رسام آموزش داده می‌شود. آموزش‌ها در دانشگاه رسام در 7 گروه و 30 رشته دانشگاهی انجام می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در اخذ مجوزهای جدید و در ارتباط با دستگاه‌های مختلف و از جمله وزارت علوم وجود دارد، گفت:‌ درخواست ما این است که وقتی به مراجع ذی‌ربط مراجعه می‌شود راه را برای ما هموار کنند.

فرزین تاکید کرد: کاری که دانشگاه‌های آزاد در پذیرش بی‌حد و حصر دانشجو دنبال کرده‌اند در دستور کار سیاستگذاری‌های این دانشگاه نخواهد بود و توسعه کیفی در اولویت برنامه‌ریزی‌های قراردارد.

وی گفت:‌ این دانشگاه اکنون 2500 دانشجو دارد که از وضع مناسب آموزشی، خوابگاه و سایر امکانات آموزشی بهره‌مند هستند.

وی گفت:‌ مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته رشته‌های دانشگاهی در رسام به راحتی ایجاد نمی‌شوند تا خروجی آنها فارغ‌التحصیلانی بدون برنامه و هدف در بازار کار باشد. دانشجویان درحین تحصیل مهارت‌های آموزشی را فرا می‌گیرند تا با جنبه‌های حرفه‌ای و عملی رشته‌هایی که در آن تحصیل می‌شوند آشنا شده و آماده ورود به بازار کار شوند.

فرزین تاکید کرد:‌ یکی از سیاست‌های عمده ما این است که در جهت ارتقای علمی اقدام شود و توسعه ظرفیت پذیرش دانشجو تا جایی صورت گیرد که به جنبه کیفی آموزش آسیب وارد نشود.

وی با تاکید براینکه ما قدم‌های نخستین را برداشته‌ایم اظهار کرد:‌ دربسیاری از کشورهای توسعه یافته رشته‌های دانشگاهی زمانی ایجاد می‌شوند که بازار کار آن پیش‌بینی شده باشد و این امر شدنی نیست جز آنکه ارتباط مناسبی میان دانشگاه و صنعت ایجاد شود.

وی از تلاش برای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا فارغ‌التحصیلان در بازار کار داخلی یا خارجی جذب شوند.

فرزین از برگزاری نمایشگاه آثار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: برگزاری این نمایشگاه با استقبال مناسب نمایندگان مجلس مواجه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت دانش‌محور‌شدن شهرهای کشور اشاره کردو افزود:‌ 95 درصد دانشجویان این دانشگاه از شهرهای البرز و تهران هستند که در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی مشغول هستند و در مقطع کارشناسی ارشد نیز از شهرهای دیگر حضور دارند.

فرزین گفت:‌ دوره‌های فنی و حرفه‌ای در این دانشگاه کاملا عملی است و در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای مصوب شده است مدارک دانشجویان پس از طی این دوره‌ها به تایید سازمان فنی و حرفه‌ای خواهد رسید.

وی نخستین دوره فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را سال 94 اعلام کرد و افزود:‌ تاکنون 2 هزار دانشجو از دانشگاه رسام فارغ‌التحصیل شده‌اند که حدود 70 درصد آنها وارد بازار کار شده‌‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار