عزیز قانعی‌راد: جایزه علمی دکتر محمد امین قانعی‌راد تعریف می‌شود

هزینه سالگرد دکتر قانعی‌راد برای مشارکت در ساخت یک مدرسه در منطقه سیل‌زده پلدختر هزینه می‌شود

تهران (پانا) - چهارمین همایش «کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران» با موضوع یادمان دکتر محمدامین قانعی‌راد امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۲۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد
عزیز قانعی‌راد: جایزه علمی دکتر محمد امین قانعی‌راد تعریف می‌شود

عزیز قانعی‌راد، فرزند مرحوم دکتر محمدامین قانعی‌راد، در ابتدای این مراسم سخنرانی خود را با خواندن این شعر از سعدی «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز، مرده آنست که نامش به نکویی نبرند» آغاز کرد و گفت: به راستی دکتر قانعی‌راد چنین بود.

وی با اشاره به شکل‌گیری جایزه علمی دکتر قانعی‌راد اظهار کرد: خانواده دکتر قانعی‌راد تلاش کرده است تا برای حفظ میراث او جایزه‌ای تحت عنوان «جایزه علمی دکتر محمدامین قانعی‌راد» در حوزه علوم اجتماعی پیش‌بینی و آماده شود. اکنون مقدمات این جایزه فراهم شده است و خانواده دکتر از یکسری انجمن‌های فعال در حوزه علوم اجتماعی دعوت به همکاری کرده است.

عزیز قانعی‌راد ادامه داد: از تمام انجمن‌ها و موسسات غیردولتی و غیرسیاسی که می‌توانند به ما کمک کنند دعوت به همکاری شده است از جمله می‌توان به انجمن‌های علوم سیاسی، صلح، ترویج علم، جامعه‌شناسی، کرسی ارتباطات علم و فرهنگ و مطالعات فرهنگی اشاره کرد. قرار شده است تا در روزهای آتی با چکش‌کاری لازم جایزه‌ای علمی به نام دکتر قانعی‌راد تعریف شود و طبق آن پژوهشگران جوانی که دارای دیدگاه‌های نو هستند، مورد تجلیل قرار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه جایزه دکتر محمدامین قانعی‌راد، نهادی غیرانتفاعی و غیرسیاسی است، گفت: آثاری که در این جایزه مورد تجلیل قرار می‌گیرند پنج ویژگی بنیادی دارد که شامل آزادی اندیشه، تعهد به حقیقت، اندیشه‌ورزی، تلاش بر فهم اصیل جامعه و کمک به صلح و امیدورزی است.

فرزند مرحوم قانعی‌راد با اشاره به توجه پدرش به مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: در راستای توجه به این موضوع، تلاش شده است تا هزینه سالگرد دکتر قانعی‌راد برای مشارکت در ساخت یک مدرسه در منطقه سیل‌زده در شهرستان پلدختر هزینه شود.

وی یادآور شد: اتفاق خوبی که قرار بود امروز بیفتد اما دچار بروکراسی اداری شد، انتشار کتابی از سوی کتابخانه ملی است. مجموعه آثاری که از سوی استادان و دوستداران دکتر قانعی‌راد طی یک سال اخیر پس از فوت دکتر در قالب یادداشت، مقاله و سخنرانی‌ها مطرح شده است، جمع‌آوری و به چاپ رسیده است اما متاسفانه به جلسه امروز نرسید.

عزیز قانعی‌راد ابراز امیدواری کرد که انتخابات آتی انجمن جامعه‌شناسی به بهترین شکل برگزار شود و در این انتخابات رئیس و هیات رئیسه‌ای توانمند انتخاب شود.

محمد توکل: دکتر قانعی‌راد کنشگر اهل نظر، دلسوز و خوش‌بین بود

در ادامه این مراسم محمدتوکل، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و از دوستان نزدیک دکتر قانعی‌راد، با بیان اینکه دکتر قانعی‌راد کنشگر، اهل نظر، دلسوز و خوش‌بین بود اظهار کرد: در طول ۳۱ سال سابقه آشنایی و کار نزدیک با دکتر قانعی‌راد این چهار مولفه از مولفه‌های خاص او بود که شخصیتش را از دیگر افراد متفاوت ساخته بود.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران افزود: آشنایی من با دکتر قانعی راد از سال ۶۶ آغاز شد و تا آخرین روزهایی که دکتر در قید حیات بود، ادامه داشت. فعالیت اجتماعی دکتر در کنار اندوخته‌های نظری، او را به کنشگری اجتماعی در این حوزه تبدیل کرده بود به طوری که شخصیت او با افرادی که وارد کار میدانی نمی‌شدند، متفاوت بود.

توکل ادامه داد: در همه محافل علمی کشورهای دنیا و ایران معروف است که فردی که مطالعه می‌کند، منفعل و بدبین می‌شود اما حُسن دکتر قانعی‌‌راد در این بود که در بسیاری از فضاهایی که کسی صحبت یا مصاحبه نمی‌کرد، دکتر قانعی‌راد ورود می‌کرد و این نشان‌دهنده خوش‌بینی و امیدواری او بود و در نهایت حضور دکتر اثربخشی لازم را در بر داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به مولفه مردمی بودن دکتر قانعی‌راد گفت: مردمی بودن و برای مردم کار کردن برای قانعی‌راد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود چون برابرخواهی برای مردم در نظرش اهمیت داشت و آننچه که از او باقی‌مانده همین صفات با ارزش و ارزنده دکتر قانعی‌راد است.

سید محمد امین قانعی‌راد متولد ۱۳۳۴ در تهران و از جامعه‌شناسان مشهور ایران بود که 24 خرداد سال 97 دار فانی را وداع گفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار