ادعای جدید آمریکا درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان

تهران (پانا) - پنتاگون ( وزارت دفاع آمریکا) با انتشار عکس‌های تازه‌ای از حمله به دو نفتکش در دریای عمان مجددا موضوع دست داشتن ایران در این حملات را مطرح کرده و مدعی شده که عکس‌های جدید این ادعا را اثبات می‌کند.

کد مطلب: ۹۲۲۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
ادعای جدید آمریکا درباره نقش ایران در حمله به  نفتکش‌ها در دریای عمان

بر اساس گزارش پولیتیکو، تصاویر به وسیله یک هلی‌کوپتر نیروی دریایی آمریکا بر فراز دریای عمان گرفته شده است و انفجار در نفت‌کش را در نتیجه نصب مجدد مین دیگری نشان داده است.

به گزارش بی بی سی، پنتاگون می‌گوید یکی از این عکس‌ها «بقایای دستگاه اتصال مغناطیسی یک مین منفجر نشده» را نشان می‌دهد.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود گفته است: «بنا بر مدارک ویدیویی، منابع و مهارتی که برای برداشتن سریع مین‌های مغناطیسی لازم است، ایران مسئول آن حملات است.»

به گزارش پانا، پنتاگون هفته گذشته پس از انفجار دو نفتکش نروژی و ژاپنی در دریای عمان ادعای نقش داشتن ایران را مطرح کرد و همزمان با طرح این ادعا از سوی وزیر امور خارجه آمریکا، فیلمی سیاه و سفید را منتشر کرد که مدعی بود یک قایق سپاه پاسداران ایران به نفتکش کوکوکا نزدیک شده و مین عمل نشده را نصب کرده است.

ایران این ادعا را کاملا تکذیب و چنین نمایشی از سوی آمریکا را فرافکنی و در راستای فشارهای آمریکا علیه ایران خواند.

همزمان پنتاگون اعلام کرد در واکنش به درخواست سنتکام (مرکز فرماندهی آمریکا که خاورمیانه را پوشش می دهد) و توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در رایزنی با کاخ سفید، هزار سرباز دیگر به خاورمیانه اعزام خواهند شد.

مسئولان نروژی و ژاپنی نفتکش های دریای عمان می گویند که حملات به آنها هوایی و از سوی یک پهباد بوده است.

تنها کشوری که تا کنون ادعای آمریکا درباره نقش ایران را پذیرفته بریتانیا بوده است.

سازمان ملل متحد و دیگر کشورها خواهان تحقیقات بیشتر در این باره شده‌اند،‌ با این حال مقام‌های دولت آمریکا از جمله دونالد ترامپ و مایک پمپئو بر خواسته خود اصرار و تأکید دارند که آنچه مدعی آن هستند نتیجه تحقیقات سازمان سیا است.

سی ان ان در گزارش که در همین باره از تلویزیون این شبکه پخش کرد به ادعاهای ترامپ و پمپئو اشاره می‌کند و می‌گوید این دو مقام آمریکایی در حالی در ماجرای ایران خواهان اعتماد به سیا هستند که در گذشته و در موارد دیگر از جمله موضوع ارتباط تیم دونالد ترامپ با روسیه این سازمان را دروغگو خطاب می‌کردند.

علاوه بر این ادعای آمریکا در مورد ایران در حالی مطرح شده است که نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه پس از 40 سال در سفر ایران حضور داشت و احتمال آنکه ایران در حالی که میزبان مقام عالی ژاپنی است به یک نفتکش این کشور در دریای عمان حمله کند به دور از ذهن است.

این اولین بار نیست که آمریکا چنین ادعاهایی را علیه ایران مطرح می کند. سال گذشته نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد تلاش کرد با نمایش چندین عکس ادعای خود درباره دست داشتن ایران در حمله به عربستان را اثبات کند، ادعایی که هیچ گاه ثابت نشد و کشوری نیز آن را نپذیرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار