شهردار تهران: دولت برای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی همراه شهرداری است

تهران (پانا) - شهردار تهران اعلام کرد که دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با شهرداری همراهی جدی دارد.

کد مطلب: ۹۲۲۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
شهردار تهران: دولت برای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی همراه شهرداری است

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، پیروز حناچی در آیین بهره‌برداری و توسعه ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران که صبح امروز در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، گفت: از همکارانم تشکر می‌کنم که به یکی از مهمترین مشکلات مردم شهر تهران پرداختند و امروز به خاطر این هدف اینجا جمع شده‌ایم. در نظر سنجی‌هایی که در آخر شهریور 96 از مردم تهران صورت گرفت موضوع آلودگی و ترافیک اصلی‌ترین مشکل تهران از نظر مردم بود. امروز شاید مشکل اقتصادی به صدر جدول رسیده باشد اما آلودگی و ترافیک از لیست مشکلات مردم تهران حذف نشده است.

وی افزود: من به عنوان شهردار تهران و شما به عنوان متولیان این امر باید به این موضوع به شکل پیوسته با مبانی نظری روشن بپردازیم. برآیند همه تصمیمات ما باید منجر به افزایش سهم حمل و نقل عمومی در تردد در شهر تهران باشد و نتیجه فعالیت‌های ما کاهش حمل و نقل با استفاده از خودروی شخصی باشد. این سیاست عمومی همه کلان شهرهای دنیاست. متاسفانه به دلیل این که ما این مبانی نظری را پیوسته در سیاست‌هایمان تعقیب نکرده‌ایم به این هدف نرسیده‌ایم و سهم خودروهای شخصی در حمل و نقل عمومی شهر تهران بیشتر از سایر وسایل حمل و نقل است.
وی در ادامه گفت: در این اوضاع سخت اقتصادی توسعه حمل و نقل عمومی کار ساده‌ای نیست. حالا در دوره جدید شورا و شهرداری بهره برداری از دو خط مترو و ایستگاه‌های جدید تلاشی برای پر کردن خلاءهای حمل و نقل است که مترو می‌تواند آن را پر کند اما در برخی نقاط شهر و برخی معابر مسافر ها کم هستند و نیازی به استفاده از اتوبوس نیست؛ در نتیجه مینی بوس‌ها در این معابر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
حناچی با تاکید بر توسعه محورهای پیاده و دوچرخه سواری در پایتخت گفت: مطالعات نشان می‌دهد که 80 درصد آلودگی در تهران مربوط به خودروهایی است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند و 40 درصد هم مربوط به خودروهای شخصی است.
شهردار تهران با تاکید بر ترویج فرهنگ استفاده نکردن از خودروهای شخصی گفت: باید کاری کنیم که تردد خودروی تک سرنشین به ضد ارزش در شهر تبدیل شود و این نمی‌شود الا با همراهی مردم. باید تلاش کنیم این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم؛ کلان شهرهای دنیا این سیاست را دنبال کرده‌اند و ما هم باید این کار را بکنیم. ما جایی موفق می شویم مردم را در سیاست هایمان همراه کنیم که وجدان عمومی جامعه این موضوع را بپذیرد و برای این کار لازم است از همه ظرفیت اطلاع رسانی عمومی استفاده کنیم.
وی با انتقاد از برخی تبلیغات تلویزیونی گفت: من برخی از فیلمهای تبلیغاتی تلویزیون را که می‌بینم تاسف می‌خورم که جای تبلیغ استفاده از حمل و نقل عمومی خالی است. در حالی که برخی تبلیغات متعلق به اقلامی است که استفاده کمی دارد و ممکن است خیلی مهم نباشد. اما جای امور مهمی مانند فرهنگسازی برای حل مشکلات ترافیکی در این تبلیغات خالی است. البته این نقطه ضعف ماست که باید با تلویزیون در این زمینه فعالانه.تر برخورد کنیم.
وی با تاکید بر این سیاست که نباید با بزرگراه و پل‌سازی به افزایش تقاضای سفر در شهر دامن بزنیم، گفت: توسعه مسیرهای سواره رو تمامی ندارد و هر چقدر این مسیرها زیاد شود تقاضای سفر هم بیشتر می‌شود. برخی زدن پل و راه انداختن اتوبان جدید را کار می‌بینند اما باید در این نگاه تجدید نظر کنیم و خودمان را به مبانی علمی بیشتری متصل کنیم. می‌توانیم با اقدامات دیگری کیفیت زندگی در شهر تهران را افزایش دهیم.
حناچی با بیان این که ما از مردم تهران باید به خاطر نبود حمل و نقل عمومی مناسب عذرخواهی کنیم، گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی ما متناسب با حجم درخواست مردم نیست. در این زمینه به ما اعتراض می‌شود و این اعتراض هم وارد است و باید تلاش کنیم این مشکل را حل کنیم. دولت هم در این زمینه با ما همراهی جدی دارد.
وی گفت: بازسازی 500 اتوبوس شهری و استفاده از 117 مینی‌بوس در شهر و نیز تعدادی اتوبوس دو کابین و عقد قرارداد برای ساخت 500 مینی بوس اقدامات مهمی است که باید آن را توسعه دهیم.
حناچی در پایان با قدردانی از تلاش برای نصب و فعال سازی مانیتورهای اطلاع رسانی در ایستگاه‌های اتوبوس و استفاده از فیلتر دوده برای کاهش آلایندگی مینی بوس‌ها گفت: باید کاری کنیم که این فیلترها در داخل ساخته شود تا مشکل استفاده از آن به صورت گسترده هم حل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار