رئیس کل دادگستری استان سمنان:

دادستان ها با حضور فعال و تدابیر خود مانع از توقف خطوط تولید می‌شوند

سمنان (پانا) - رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: دادستان‌ها در مقوله جنگ اقتصادی به کمک دستگاه‌های اجرایی شتافته و با حضور فعال و تدابیر خود مانع از توقف خطوط تولید می‌شوند.

کد مطلب: ۹۲۲۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد
دادستان ها با حضور فعال و تدابیر خود مانع از توقف خطوط تولید می‌شوند

محسن مظهری، در مراسم معارفه دادستان جدید مرکز استان سمنان دادستان را چشم تیزبین جامعه عنوان کرد و گفت: دادستان باید هنجارشکنان را شناسایی و به دست عدالت بسپارد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه دادستانی نقش کلیدی و محوری در عدالت کیفری دارد، ابراز کرد: دادستان مسندنشین جایگاه مدعی العمومی است و در قاطبه نظام‌های حقوقی مختلط دنیا که دادسرا در کنار محاکم پذیرفته شده، این نگاه حاکم است.

وی جرم را یک پدیده اجتماعی و دارای عواقب اجتماعی دانست و افزود: تعقیب مجرم حق جامعه است و جامعه این حق خودش را از طریق نمایندگانش که دادسراها و دادستان‌ها باشد پیگیری می‌کند.

مظهری با بیان اینکه دادسراها به نمایندگی از جامعه، مجرم را تعقیب می‌کنند، ابراز کرد: دادسرا مسئولیت دفاع از جامعه و حق و حقیقت را بر عهده دارد، در قوانین سابق دادستان به عنوان وکیل عام و در محاورات وکیل عمومی یاد می‌شد و این ذکر دقیقاً به واسطه همین ماهیت ذاتی دادسرا است.

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: وقتی قاعده رفتاری و هنجار رسمی جامعه که مورد اهتمام نظام بوده و حتی برایش ضمانت‌های کثیری وضع شده است، مورد تعرض قرار گیرد، حضور و اقدامات به هنگام، عادلانه، عالمانه، مدبرانه و شجاعانه دادستان است که اصل و اساسی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سنگ بنای دادرسی جزایی در دادسرا گذاشته می‌شود، بیان کرد: دادسرا هرگز تعطیل بردار نیست و لذا دادستان را باید چشم همیشه بیدار جامعه دانست که متعرضان به هنجارهای رسمی را شناسایی و به دست عدالت می‌سپارد البته مسئولیت دادستان تنها امور کیفری نیست بلکه ده‌ها و سدها مسئولیت دیگر نیز بر عهده دادستانی و دادسرا گذاشته شده که نشان از اهمیت این مقام دارد.

مظهری به وظایف بسیاری که در قانون برای دادستان دیده شده است اظهارداشت: حوزه فعالیت دادستانی متکثر و متعدد است و حتی برخی امور بین المللی چون استرداد زندانیان و مبادله محصوران نیز بر عهده دادستانی قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: برخی امور مربوط به حقوقی، مسائل مربوط به مهجوران، وظایف قانونی برخی سازمان‌های حاکمیتی در حوزه نظارت بر حسن انجام قوانین و ده‌ها و صدها رسالت دیگر بر دوش دادستان است که همواره باید در انجام آنها تلاش داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار