مدیرعامل بنیاد آب خزر:

برخی مخالفت ها با انتقال آب خزر از خارج کشور هدایت می شود

سمنان (پانا) - مدیرعامل بنیاد آب خزر با بیان اینکه بنا بود در زمستان 95 آب خزر به سمنان برسد گفت: آبان سال ۹۲ به این بهانه که طرح مطالعه ندارد، پروژه تعطیل شد.

کد مطلب: ۹۲۲۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
برخی مخالفت ها با انتقال آب خزر از خارج کشور هدایت می شود

احمد ربیعی مدیرعامل بنیاد آب خزر در همایش ضرورت انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان با اشاره به تاریخچه این طرح گفت: در سال ۷۴ مطالعاتی برای ایجاد یک آبراه صورت گرفته بود که پس ازمدتی رها شد.

ربیعی در ادامه گفت: طرح ایجاد آبراه در دولتهای نهم و دهم نیز تا حدودی دنبال شد اما به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه مطالعات جدی انتقال آب خزر از سال 88 آغاز شد اظهار کرد: در سال ۸۸ متوجه وجود خط لوله نفت از نکا تا ری شدیم و در سال ۸۸ مطالعات جدی پروژه انتقال آب خزر از مسیر این خط لوله نفتی انجام شد.

مدیرعامل بنیاد آب خزر با تاکید بر اینکه مسائل مالی پروژه انتقال آب خزر در گذشته حل شده بود تصریح کرد: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) پروژه را آغاز کرد و ۱۸ ماه به طور جدی دنبال کرد.

ربیعی اضافه کرد: در این پروژه تلاش شد از امکانات داخلی استفاده شود. ۵۰۰ دستگاه ماشین فعال و ۳ کارگاه ایجاد شد اما مخالفت هایی وجود داشت و با روی کار آمدن دولت جدید پروژه تعطیل شد.

وی با بیان اینکه بنا بود زمستان سال ۹۵ آب به سمنان برسد اظهار کرد: پس از اجرایی شدن پروژه و روی کار آمدن دولت یازدهم با مخالفتهایی روبرو شدیم و آبان سال ۹۲ به این بهانه که طرح مطالعه ندارد پروژه تعطیل شد.

مدیرعامل بنیاد آب خزر با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این طرح و پروسه مطالعه مجدد آن گفت: پس از وقفه دوساله و تخصیص اعتبار ۵ میلیاردی مجددا همان مطالعه به تایید رسید.

ربیعی برخی مخالفت ها با انتقال آب خزر را هدایت شده از سوی خارج نشینان دانست و افزود: بخشی از مخالفت‌ها از خارج کشور هدایت می‌شد و عناصری که در سازمان محیط زیست مخالفت می‌کردند اکنون به جرم جاسوسی در زندان به سر می‌برند.

وی از بی نتیجه ماندن برخی وعده ها گلایه کرد و گفت: پس از تایید مطالعات این پروژه پیگیری‌های زیادی برای آغاز عملیات اجرایی شد اما با وعده های بی‌سرانجام روبرو می شد.

مدیرعامل بنیاد آب خزر از دعوت از حدود ۳۰ هیات از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در این طرح خبر داد و گفت: به منظور پیدا کردن سرمایه گذار مناسب سفرهای زیادی صورت گرفت، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی گفتند اگر تحریمها و فشار آمریکا نبود در ایران سرمایه گذاری می‌کردیم.

ربیعی این پروژه را یک طزح بین المللی توصیف کرد و افزود: اروپاییها نگران پدیده مهاجرت ۵۰میلیونی به اروپا از خاورمیانه به دلیل بحران آب در منطقه بودند و از این جهت از از اجرای طرح انتقال آب خزر استقبال می‌کردند.

وی با انتقاد از اظهارنظرهای غیرواقعی گفت: برخی کارشناسان واقعیت‌ها را نمی‌گویند و مخالفتهای بی جهت دارند. می گویند ۱۵۰درخت ارس ممنوع القطع وجود دارد ولی واقعیت ندارد. برخی نمایندگان نیز برای رای خود روی این پروژه مخالفت می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد آب خزر خواستار وحدت و جدیت مسئولان استان در اجرای این طرح شد و افزود: مسئولان استان باید وحدت نظر داشته باشند و نمایندگان در کنار مدیران اجرایی این پروژه را در اولویت قرار دهند

ربیعی با تاکید بر اینکه تاکنون زمان زیادی در عملیاتی شدن این طرح از دست رفته است تصریح کرد: انتظار می رود آغاز عملیات اجرایی طرح نهایتا طی سه ماه آینده به نتیجه برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار