معیشت کولبران نابود شده است

تهران (پانا) - نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با انسداد مرزها معیشت کولبران را نابود کرده‌ایم، گفت: شهرهای مرزی را بیکاری، ضعف اقتصادی و مشکلات معیشتی فرا گرفته است.

کد مطلب: ۹۲۱۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
معیشت کولبران نابود شده است

به‌گزارش ایلنا، رسول خضری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کولبران بعد از انسداد مرزها، گفت: به‌صراحت باید گفت که باعث نابودی معیشت کولبران شده‌ایم. به‌نظر شما این افراد اگر تامین معاش داشته باشند، برای انجام این کار به کوه و کمر می‌روند؟ آن هم در حالی‌که بعضی از سرما یخ می‌زنند و بعضی‌هم از کوه پرت می‌شوند. واقعا این چه برنامه‌ریزی‌ برای مناطق مرزنشین است؟

او تصریح کرد: بارها و بارها به‌عنوان نماینده، مشکلات را تذکر دادیم، ولی متاسفانه انگار نه انگار. من نمی‌دانم تعمدی نمی‌شنوند یا میل ندارند گوش بدهند؛ آن‌هم در شرایطی که وضعیت کنونی خیلی بغرنج است.

نابودی معیشت کولبران

خضری با تاکید بر اینکه باید مرزها را طوری مدیریت کنیم که از لحاظ اقتصادی و اشتغال و معیشت مردم موجه باشد، گفت: اگر این بندگان خدا تا دیروز پول نانی را به این سختی می‌توانستند به چنگ بیاورند، حالا ما این اشتغال را هم از بین برده‌ایم. عملا 6 یا 7 میلیون نفر درگیر این کار هستند؛ چرا که کولبر، بار را بصورت خرده‌فروشی به مغازه‌ها می‌برد و گردشگر هم به‌همین دلیل به آنجا می‌آید و تمام بازارها صددرصد به اجناسی وابسته‌اند که از معابر کولبری می‌آید و اینها را بصورت خرده‌فروشی عرضه می‌کنند، علاوه‌بر اینکه امورات زندگی کولبران از این طریق می‌گذرد.

متاسفانه انسداد مرزها برای کولبران زمانی اعلام شد که هیچ ساختار درست و اساسی به عنوان جایگزین تامین نشده بود.

او با اشاره به اینکه این‌کار یک رونقی هر چند کم با اجناس ارزان‌ به مرزها می‌داد، که اکنون همین هم حذف شده است، گفت: شهرهای مرزی را بیکاری، ضعف مدیریتی و مشکلات معیشتی فرا گرفته است. اشتغال پایدار که ایجاد نکردیم؛ هیچ، اشتغالی را هم که قبلا مبادلات کولبری ایجاد کرده بود، تعطیل کردیم.

کودکان سرپرست‌خانواری که کولبری می‌کردند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات کولبران، گفت: وزیر کشور و فراکسیون مستقلان مجلس را بابت وضع معیشت مرزنشینان دعوت کردیم. خوشبختانه وزیر کشور مدافع بهینه‌سازی سازماندهی کولبران هستند و همیشه ما را یاری کرده است.

او بهترین راه برای دورزدن تحریم‌ها را بازگشائی مبادلات کولبری دانست و افزود: هیئت‌دولت و شخص رییس‌جمهور متاسفانه انسداد مرزها را برای کولبران زمانی اعلام کردند که هیچ ساختار درست و اساسی به‌عنوان جایگزین تامین نکرده بودند. یک تا دو سال طول می‌کشد تا کارت‌های الکترونیک مرزنشینی را راه بیاندازند که ما فقط می‌خواهیم که طی این زمان در معابر مرزی رعایت کولبران را بکنند.

خضری درباره وضعیت دانش‌آموزانی که پیش از این برای گذران زندگی کولبری می‌کردند، گفت: این آرزوی ماست که مسائل منطقه تدبیر بشود، اینها دانش‌آموز هستند و همچنان سرپرست خانواده هم محسوب می‌شوند. در حقیقت هم کودکان سرپرست خانوار و هم زنان سرپرست خانوار داریم که تعداد اینها در آن مناطق کم نیست. واقعا مردم ناراحتند و می‌گویند، برخی مسئولان نفس‌شان از جای گرم بلند می‌شود.

مردم با همان آب باریکه کولبری توانسته بودند، امکان ارتزاقی برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد کنند که الان آن را هم ندارند.

او با تاکید بر اینکه تدبیر درباره مسائل مناطق‌مرزی آرزوی ماست، گفت: با دانش‌آموزی مواجهیم که نان‌آور است و باید هم کار کند و هم درس بخواند یا جوانی که ازدواج کرده و بچه هم دارد و هیچ‌چیز برای گذران زندگی ندارد؛ اینها هستند که مشغول کولبری می‌شوند و ممکن است حتی در سرما هم یخ بزنند. مردم با همان آب‌باریکه کولبری توانسته بودند، امکان ارتزاقی برای خود و خانواده‌هایشان ایجاد کنند که الان آن هم ندارند.

کارت الکترونیک ویژه مرزنشینان کارآمد نیست
کجای کشور یک خانواده با پنجاه هزار تومان می‌تواند گذران زندگی کند؟!

او با تاکید بر اینکه اگر معابر کولبری راه‌اندازی شود، باعث کاهش قاچاق هم می‌شود، گفت: آنچه دولت و مجلس پیگیر است، کاهش قاچاق است و با بازگشائی معابر کولبری قطعا این امر محقق می‌شود. در معابر کولبری نظارت انجام می‌شود، اقلام مشخصی معین می‌شود و عوارضی هم از کولبر اخذ می‌شود.

خضری با اشاره به ایجاد مشکل در بیمه کولبران گفت: اگر معابر کولبری باز شوند، آن هم خود بخود قابل اجرا خواهد شد.تصمیم انسداد مرزها برای کولبران نه‌تنها وضعیت معیشت مردم را نابود کرد، بلکه وضعیت بیمه‌های آنها را که از قشر محروم جامعه هستند، بلاتکلیف کرد. اینها قشر محروم و مستضعف جامعه هستند که طبق اصل سوم قانون‌اساسی که میثاق ملی ماست و از اصول مترقی این قانون به‌حساب می‌آید، باید مورد حمایت قرار گیرند، از همین‌رو باید سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدام کنیم.

آنچه دولت و مجلس پیگیر است، کاهش قاچاق است و با بازگشائی معابر کولبری قطعا این امر محقق می‌شود.

او تاکید کرد: آقای رییس‌جمهور باید به این نتیجه برسد که این راهکاری که در پیش گرفته است، جز نابودی مرزنشینان کشور به جائی نخواهد رسید. امیدوارم بازدید معاون وزیر کشور و وزیر صمت باعث این تصمیم شود که مرزها و معابر کولبری باز بماند تا زیرساخت‌های کارت الکترونیک کولبری ایجاد و یک چاره اصولی تدبیر شود.

او با بیان اینکه کارت الکترونیک ویژه مرزنشینان کارآمد نیست، گفت: به‌طور مثال اجازه داده شده است، یک خانواده پنجاه هزار تومان در ماه کالا جابه‌جا کند. کجای کشور یک خانواده با پنجاه هزار تومان می‌تواند گذران زندگی کند؟! پنجاه هزار تومان همان یارانه است دیگر. ما هفته‌ای دوسه بار این تذکرات را می‌دهیم. چرا هیئت‌دولت و رییس‌جمهور نمی‌خواهند، قبول کنند که با چنین مصوباتی زندگی مرزنشینان را نابود می‌کنند. به‌نظر من این تصمیمات نشان از بی‌خبری آنها از وضعیت‌ناگوار مرزنشینان و معیشت آنها دارد که اصلا قابل قبول نیست.

برای مردم مرزنشین به این زودی‌ها شغل دیگری تامین نمی‌شود

محسن بیگلری (نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی) با اشاره به برنامه‌هائی که در سال‌های اخیر برای کولبران تدبیر شده بود، گفت: متاسفانه این برنامه‌ها عمدتا موفق نبوده‌اند و به سرانجامی که مدنظر ما، کولبران و مرم بوده نرسیده است. در شرایطی که کشور دچار تحریم است، دولت می‌توانست بر همیاری کولبران حساب جداگانه باز کند و برای دور زدن تحریم‌ها از کولبران مدد بجوید که متاسفانه در این‌زمینه اشتباه فاحشی را مرتکب شده است. البته هنوز هم دیر نشده و امداد کولبران می‌تواند، برای وارد کردن بسیاری از اجناسی مانند قطعات خودروها و دستگاه‌ها که محدودیت ورود به کشور را دارند، کارآمد باشد.

او تصریح کرد: وقتی که دولت می‌دانست کولبران می‌توانند، کمک حال کشور در این شرایط باشند، بهتر بود به‌جای آن که آنها را از تنها فعالیت ممکنی که می‌تواند، معیشت‌شان را تامین کند بازدارد، با ساماندهی فضای کارشان از امکانی که هم برای کشور و هم برای آنها وجود داشت، استفاده کند.

فعالیت کولبران، وزن باری که بر کمر دارند و جائی که این بار را حمل می‌کنند، تکان‌دهنده است.

نماینده مردم سقز و بانه در پاسخ به پرسشی درباره مشاغل جایگزین کولبری در کشور و تدابیر دولت در این‌باره گفت: در واقع دولت وعده داده بود که اوایل خرداد ماه مرزها باز شوند و رفت‌وآمد کولبران تسهیل شود، اما در حالی‌که شاهد اتمام خرداد ماه هستیم، می‌بینیم، هنوز کاری انجام نشده‌ است. باید تذکر بدهم که با این سخنان خالی راه بجائی نمی‌رسد؛ باید دنبال راهکار بود.

او با تاکید بر اینکه واقعا فعالیت کولبران، وزن باری که بر کمر دارند و جائی‌که این بار را حمل می‌کنند، تکان‌دهنده است، گفت: اما در حقیقت برای مردم این نواحی به این زودی شغل دیگری تامین نخواهد شد و این تنها راهکار گذران معیشت این قشر است. این جور مسائل دردی را دوا نخواهد کرد. نان مردمی که در حال صحبت درباره آنهاییم، تنها از راه کولبری تامین می‌شود. باید مشکل کولبران را حل کرد و دولت در آن بخش به مدیریت و سازماندهی مشغول شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به منتفی شدن بیمه کولبران که از وعده‌های پیشین مسئولان بود، گفت: نباید تلاش‌های این‌چنینی ما از بین برود، در این‌زمینه تفاهم‌نامه امضا کردیم. باید اجرائی بشوند و از این مهم‌تر آن است که قول به مردم داده شده است. به هیچ وجه قابل قبول نیست که این وعده‌هایی که صریح بیان شده‌ بود و امیدی در دل مردم ایجاد کرده بود، نادیده گرفته شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار