ذوعلم خبر داد: پژوهشگاه مطالعات به معاونت‌پژوهشی سازمان پژوهش تبدیل می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خبر داد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به معاونت‌ پژوهشی این سازمان تبدیل می‌شود.

کد مطلب: ۹۲۱۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم خبر داد: پژوهشگاه مطالعات به معاونت‌پژوهشی سازمان پژوهش تبدیل می‌شود

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در نشست خبری که صبح امروز در سازمان پژوهش برگزار شد درباره تعیین‌ تکلیف پژوهشگاه مطالعات آموزش‌ و پرورش گفت: «حذف و انحلال پژوهشگاه، هرگز، ادغام و ارتقا، بله. در حقیقت حذف و انحلال مدنظر نیست. اهدافی از جمله تقویت و حمایت از بدنه پژوهشی وزارتخانه را دنبال می‌کنیم.»

او ادامه داد: «یک تغییر عنوانی ایجاد و پژوهشگاه مطالعات به معاونت‌پژوهشی سازمان تبدیل می‌شود و رسالت پژوهشی را برعهده خواهد داشت. معاونت‌ پژوهشی فقط برای سازمان کار نمی‌کند و محدود به ارائه خدمات در سازمان نمی‌شود. بحث تعیین‌تکلیف پژوهشگاه، مصوبه ابلاغی هشت سال قبل سازمان اداری استخدامی را دارد و باید آن‌ را اجرا کنیم، البته به‌گونه‌ای که آسیبی به رسالت و توانمندی این مجموعه وارد نمی‌شود.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «معاونت پژوهشی باید استانداردهای پژوهشی را به ما بدهد که این کار قبلا در دفتر تالیف انجام می‌شد و چندان کاربست پیدا نمی‌کرد. اگر پژوهش را از برنامه‌ریزی جدا کنیم برنامه‌ریزی‌ها لزوما با پیوست پژوهشی همراه نخواهند بود.»

ذوعلم درباره تعدیل برخی افراد با نگرش سیاسی در پژوهشگاه که در تصمیمات پیرامون این تغییر و تحولات موثر بوده‌اند، گفت: «اینکه افرادی منافع خود را بر کشور ترجیح دهند و مصالح کشور را قربانی مطامع خود کنند، غلط است. در میان اعضای فعلی پژوهشگاه در فکر اینکه حتی یک‌نفر بیرون برود، نیستم. همه آنها به درد سازمان می‌خورند. اما تعدادشان کافی نیست و باید کادر ما تکمیل شود. افراد جدید باید دانا، خوش‌فکر، جوان، مومن و انقلابی باشند که پنج کلیدواژه مورد تاکید رهبری است. خط فکری ما همین است.»

او در ادامه به نیاز به یک تحول در قواره برنامه درسی اشاره کرد و گفت: «درس قرآن و دینی باید کارآمد شوند و این شرط لازم است اما کافی نیست زیرا قواره‌ای که اکنون وجود دارد جامع و پاسخگوی نیازهای ما نیست.»

او افزود: «اگر در مدرسه‌ای دانش‌آموز به‌ دلیل الزام و اجبار مدیر نماز بخواند دیگر اسمش تربیت اسلامی نیست. اگر به‌ خوبی در یک کلاس درس به دانش‌آموزان پاسخ مناسب برای سوالات داده نشود یعنی با اسلام واقعی زاویه دارد.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: «برخی الگوهای تربیتی کشورهای به‌ ظاهر پیشرفته را واقعا پیشرفته نمی‌دانیم بنابراین کارپذیری و منفعل تربیت کردن دانش‌آموزان، تربیت مطلوبی نیست.»

او در ادامه صحبت‌هایش به‌ مدارس خوب در سطح کشور که به بازآفرینی برخی الگوهای تربیتی مطلوب اهتمام دارند، اشاره کرد و افزود: «این سازمان تحول به‌ معنای واقعی را باید مدنظر داشته باشد. همکاری با نیروهای‌ زبده برای طراحی دوره‌های تحصیلی در دستور کار ماست تا مدرسه‌محوری، ثبات و کارآمدی داشته باشد و طوری نباشد که چراغ مدرسه‌محوری با تغییر مدیران کم‌فروغ یا پرفروغ شود.»

ذوعلم ادامه داد: «گلایه ما از مجموعه دستگاه‌های نظام این بوده است که چرا در عمل به آموزش‌ و پرورش، این بخش مهم جامعه، به اندازه‌ای که باید، توجه نمی‌شود اکنون اجحاف و کم‌توجهی به دستگاه تعلیم‌وتربیت وجود دارد. مقام‌معظم رهبری هرساله روی نقاط‌ضعف و قوت این دستگاه به‌ درستی دست می‌گذارند و بر آن تاکید می‌کنند. امروز خانواده‌ها نسبت به سال‌های گذشته برای تربیت آموزشی فرزندانشان دغدغه‌مندتر هستند و روی آن سرمایه‌گذاری گسترده‌تری دارند البته عملکرد کنونی دستگاه تعلیم‌وتربیت و زحمات معلمان قابل دفاع است اما در مجموع باید تعلیم‌وتربیت ارتقا یابد.»

آموزش‌ و پرورش نمی‌تواند در تابستان امر تعلیم‌ و تربیت دانش‌آموزان را رها کند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ضرورت تعلیم‌وتربیت تابستانی اشاره کرد و گفت: «آموزش‌ و پرورش نمی‌تواند در تابستان امر تعلیم‌ و تربیت دانش‌آموزان را رها کند و باید برنامه‌ای برای دانش‌آموزان داشته باشد. برنامه‌های تابستانی اگرچه در قالب نشاط آورند اما باید ارتقا‌بخش در عرصه تربیتی باشد.»

ذوعلم درباره برخی اظهارات اخیرش مبنی‌بر اینکه اکثر جامعه فرهنگیان از کناره‌گیری بطحایی خوشحال نشدند و راضی نبودند،گفت: «این کناره‌‌گیری برای کشور هزینه ایجاد کرد و باعث شد حرکت به‌سمت برخی شعارهای خوب متوقف شود. معتقدم یک وزیر باید 10 سال در آموزش‌ و پرورش بماند تا بتواند برنامه‌هایش را اجرا کند؛ در حالی‌که در چند دوره قبل وزرای آموزش‌ و‌ پرورش به‌طور میانگین عمر دو ساله داشته‌اند.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: «بسیاری مدیران و کارشناسان استان‌ها در تماس با بنده از کناره‌گیری بطحایی ابراز رضایت نداشتند که این امر متفاوت از میزان رضایت از عملکرد او بود که طبیعتا نقدهایی هم به آن وارد است. کناره‌گیری برای کشور هزینه داشت. می‌دانیم که خیلی معلمان از عملکرد وزیر راضی نبودند اما از خود موضوع کناره‌گیری خوشحال نشدند.»

او درباره برنامه مدرسه زندگی هم گفت: «مدارس امروز ما دارای خلأها و آسیب‌هایی است. در برخی مدارس بعد اخلاقی، برخی اعتقادی برخی بعد علمی یا برخی در بعد کارورزی ضعیف است. در اکثر مدارس بعد عقلانیت، آزاداندیشی و نقد ضعیف است. مدارس ما نقایصی دارند و باید مدلی بسازیم که به‌تدریج به سمت آن سوق پیدا کنیم. برنامه مدرسه زندگی را در مقاله‌ای تبیین کردم که یک ایده و یکی از جهت‌گیری‌های ما در معاونت پژوهشی همین است‌ که سازوکارهایی برای حرکت مدارس به این سمت داشته باشیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای ورود گام دوم انقلاب اسلامی به کتب درسی دارید؟ نیز گفت: «عباراتی از گام دوم پشت جلد برخی کتاب‌های درسی برای یادآوری آمده است تا دانش‌آموزان به آن فکر کنند و بیندیشند. از معلمان هم می‌خواهیم که آن‌ها را در کلاس به بحث و گفت‌وگو بگذارند که می‌تواند در تعمیق بیانیه موثر باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار