حافظ آب‌ و خاک، در کنار هم باشیم

تبریز(پانا) - مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند گفت: باید حفاظت از آب‌ و خاک را در کنار هم اجرا کنیم و برای این موضوع باید به دنبال تغییر رفتار و شیوه کشاورزی باشیم.

کد مطلب: ۹۲۱۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
حافظ  آب‌ و خاک،  در کنار هم باشیم

منوچهر رحمانی در روستای النجق گفت: کمبود آب مسئله ای است که بسیاری از کشورهای پیشرفته هم با آن درگیر هستند باید از کاشت محصولات با نیاز آبی بالا خودداری و به سمت جایگزین کردن آنها حرکت نماییم.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های متعدد و کاهش چشمگیر آب در پشت سد و سفره های زیرزمینی و با توجه به اینکه النجق در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد استفاده بهینه از آب موجود تنها راه حل برای رفع این معضل می باشد که باید برای ادامه روند کشاورزی به سمت اصلاح الگوی کشت و طرح کشت جایگزین گام برداریم.

رحمانی در ادامه بیان داشت: برداشتهای بی رویه از منابع آب زیرزمینی طی سنوات گذشته به ویژه در بخش کشاورزی موجب گردید که سطح آب زیرزمینی بطور مستمر در حال افت بوده و این امر موجب کاهش ذخایر آبی و ایجاد مشکلات جدی از جمله کاهش آبدهی چاهها، خشک شدن قنوات و چشمه ها، شور شدن آبهای زیرزمینی در بخشهای زیادی از دشت شهرستان مرند شده است و ادامه این روند کلیه سرمایه گذاریها و مبانی اقتصادی شهرستان مرند و حومه را تهدید می کند و چنانچه اقدامی در زمینه جلوگیری از روند افت سطح آب زیرزمینی بعمل نیاید در آینده نزدیک شاهد بروز مشکلات جدی تر و از بین رفتن این دشت حاصلخیز خواهیم بود. قبل از اینکه آبها ما را مدیریت بکنند ما شیوه استفاده از آبها را اداره کنیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند عنوان داشت: با امکاناتی که دولت در نظر گرفته است و در راستای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی مردم می توانند با همکاری مدیریت جهادکشاورزی و مراکز و دفاتر سیستم های آبیاری سنتی خود را به سیستم آبیاری های تحت فشار برای توسعه آبیاری نوین کشاورزی تبدیل کنندکه در این زمینه دولت به کشاورزانی که بخواهند آبیاری تحت فشار را اجرا کنند تسهیلات و کمک بلاعوض برای هر هکتار 10میلیون تومان اختصاص می دهد که این فرصت مناسبی برای تغییر روش آبیاری می باشد.

وی همچنین با اشاره به استفاده از کودهای شیمیایی در حوزه کشاورزی عنوان کرد: باید حفاظت از آب ‌و خاک را در کنار هم اجرا کنیم و برای این موضوع باید به دنبال تغییر رفتار و شیوه کشاورزی باشیم و به این منظور باید به جامعه کشاورزی در زمینه ها و فعالیت‌های مختلف آموزش داده شود، به همین دلیل احتیاج به حلقه واسط تسهیل گری داریم که مباحث را به زبان ساده‌تر به کشاورزان منتقل کند.

رحمانی، توسعه کشت گیاهان دارویی نظیر زعفران و گل محمدی در اراضی دیم را از دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی شهرستان عنوان کرده وگفت: حمایت از صادرات گیاهان دارویی، سیاست دیگر دولت برای ترویج کاشت این گیاهان است.

گرشاسبی فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز در این خصوص گفت: روسای ادارات نگاه ممنوعیتی به موضوعات نداشته باشند.

وی افزود: روسای ادارات نگاه ممنوعیتی به موضوعات نداشته باشند و راه و روشی و شیوه برای حل مشکلات برطرف کنند.

گرشاسبی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت های بالای روستاهای شهرستان گفت: روستاهای شهرستان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی هستند که زمینه خوبی برای رشد و توسعه دارند که از جمله روستای النجق می باشد و این روستا ضمن برخورداری از طبیعت زیبای خود در مسیر تردد به سمت مرکز استان می باشد که فرصت مناسبی برای توسعه دارد.

وی ادامه داد: ذهنیت و افکار عمومی روستا را باید نسبت به خواسته تغییر داد تا بتوان به رشد کالبدی دست پیدا کرد و باید بستر لازم برای ایجاد تغییر و تحول را فراهم کرد.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مرند در ادامه با اشاره به تغییر در الگوی مصرف آب اظهار نمود: مرند از سفره های زیر زمینی آب را تغذیه میکند که از ظرفیت 300 متری، برداشت آب به 280 متر رسیده است که خود تهدیدی برای آب شهرستان است .

وی گفت: از 47 هزار هکتار اراضی شهرستان تنها 2 هزار هکتار به صورت قطره ای آبیاری می شوند و بقیه به صورت غرقابی که باید نسبت به تغییر این روش فرهنگ سازی و کار اساسی انجام داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار