در گفت‌وگو با پانا

نیما رئیسی: عاشق موسیقی‌ای هستم که دورانش سپری شده است

تهران (پانا) – نیما رئیسی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که در عرصه خوانندگی نیز فعالیت دارد، می‌گوید نمی‌تواند با ملودی‌های جدید ارتباط برقرار کند و علاقه وافری به ملودی‌هایی دارد که در دهه‌های گذشته در ایران ساخته شده بودند.

کد مطلب: ۹۲۱۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
نیما رئیسی:  عاشق موسیقی‌ای هستم که دورانش سپری شده است

این هنرمند که ماه رمضان امسال نقش «پژمان» را در سریال تلویزیونی «دل‌دار» بازی کرده است، طی هفته‌های آینده با اجرای کنسرتی از آهنگ‌های خاطره‌انگیز قدیمی ایرانی با طرفدارانش دیدار خواهد کرد.

این خواننده اسفندماه سال گذشته با همراهی ارکستری به رهبری سینا ذکایی قطعاتی از ساخته‌های جهانبخش پازوکی، منصور تهرانی، پرویز مقصدی، معینی کرمانشاهی و دیگر بزرگان موسیقی و ترانه ایران در دهه‌های 40 و 50 شمسی را در تالار وحدت تهران اجرا کرد که تحسین مخاطبانش را به دنبال داشت. رئیسی و ذکایی قصد دارند این برنامه را با رپرتواری متفاوت در تیرماه امسال به صحنه ببرند.

شاید این‌طور به نظر برسد که بازخوانی آثار قدیمی پرطرفدار هم زحمت و هم هزینه کمتری دارد و خواننده رها از دردسرهایی مثل پیدا کردن و خرید ترانه و آهنگسازی و تنظیم، یک قطعۀ حاضر و آماده و البته امتحان پس‌داده را انتخاب و در کنسرت اجرا می‌کند و مخاطب هم بی‌تردید آن را دوست خواهد داشت که نوعی کسب درآمد بی‌زحمت و هزینه است. نیما رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره این موضوع و انگیزه‌ خود از بازخوانی قطعات محبوب و نوستالژیک تاریخ موسیقی ایرانی می‌گوید: درخواست من این است که از منظر تجاری به این انتخاب نگاه نکنید. پول درآوردن از این کار هدف من نیست. اگر قصد من پول درآوردن باشد، می‌توانم از سایر مشاغلم، مثل بازیگری، پول دربیاورم. علاوه براین مثل خوانندگان بسیاری که با خواندن کارهای سطحی و معمولی آلبوم و کنسرت می‌دهند و پول خوبی هم درمی‌آورند، می‌توانم تهیه‌کننده‌ای پیدا کنم و از همین راه کسب درآمد کنم ولی این هدف من نیست. اگر آهنگ قدیمی را بازخوانی می‌کنم برای این نیست که کم‌زحمت و حاضر و آماده است. من عاشق این کارهای قدیمی هستم.

بهترین ملودی‌های موسیقی ایران در دهه 50 ساخته شده است

او درباره علاقه خود به موسیقی دهه‌های 30 و 40 و 50 ایران می‌گوید: دلم می‌خواست در همین سن و سال فعلی‌ام در آن زمان‌ها زندگی می‌کردم، چون از نظر فرهنگی و هنری همه آنچه می‌تواند برایم لذت‌بخش و جالب توجه باشد در آن دوره وجود دارد؛ خصوصا موسیقی آن زمان‌ها که بیشترین علاقه‌ را در من زنده می‌کند. بهترین ملودی‌های موسیقی ایران در دهه 50 ساخته شده است. من این آهنگ‌ها، ترانه‌ها، این ساخته‌های جدید را نمی‌فهمم. من عاشق موسیقی دوره‌ای هستم که دورانش سپری شده است و فقط آنچه امروز مرا و مخاطب مرا به آن روزگار و آن موسیقی پیوند می‌دهد بازخوانی آن کارهاست. و فکر می‌کنم مخاطب ایرانی هم حق دارد موسیقی محبوب خود را، حتی اگر خیلی قدیمی باشد، زنده و روی صحنه ببیند و بشنود.

این خواننده درباره احساس خود از بازخوانی بعضی قطعات قدیمی می‌گوید: مثل این است که خودم برای اولین بار آن ترانه‌ها را می‌خوانم. انگار به جای مازیار من بودم که ترانه «ماهیگیر» را از جهانبخش پازوکی گرفتم و اجرا کردم. اگر امروز «جهانبخش پازوکی» دیگری پیدا می‌شد که می‌شد شعر و ملودی از او گرفت، اگر «ناصر چشم آذر» دیگری بود تا آهنگی بسازد و «واروژان» دیگری بود تا تنظیم کند، حاضر بودم هرچه دارم بدهم تا با آنها کار کنم.

وی ادامه داد: حتی با اینکه خیلی از بزرگان شعر و موسیقی ایرانی از میان ما رفتند، یا در کنج عزلتی نشسته‌اند، یا هزاران فرسنگ از ما دور شدند، هنوز امیدوارم ملودی‌های اورجینال قدیمی را پیدا کنم. آثاری که دهه‌های پیش ساخته شده‌اند، اما بنا به دلایلی هنوز اجرا و منتشر نشده‌اند. وجود این آثار غیرمحتمل نیست. مثلا آقای حمید حامی آهنگ در سال 86 خواندند که ساخته مرحوم پرویز مقصدی از نسل اول آهنگسازان ایران است. همان‌طور که شاید مطلع باشید پرویز مقصدی سال 56 از ایران رفت و از آن موقع آهنگی نساخت. او در دهه های آخر زندگی اعلام کرده بود که دیگر حاضر نیست به خوانندگان ملودی بدهد چون همه آنان از آثار او به ثروت و شهرت رسیدند اما خود مقصدی در فقر و دلشکستگی از دنیا رفت. همین‌طور اقای عارف آهنگی دارد که ملودی‌اش را 40 سال پیش از عماد رام گرفته بود. ترانه‌ای که درباره پیری است و با سن و سال و حس و حال امروز خواننده مطابقت دارد.

رئیسی تاکید کرد: اگر ترانه یا ملودی از آن فضا و آن افراد موجود باشد بسیار مشتاقم که به آن دست پیدا کنم. تا امروز هم تلاش‌هایی در این باره داشتم. . مثلا سال 81 خدمت آقای تورج شعبانخانی رفتم تا ملودی اورجینالی قدیمی از ایشان بگیرم.

گفتنی است، کنسرت «شبهای تهران» به خوانندگی نیما رئیسی و ارکستر «آیو» به رهبری سینا ذکایی 10 تیرماه 98 در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این کنسرت آهنگ‌های خاطره‌انگیزی از موسیقی دهه‌های پیشین ایران اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار