دانشمند ایرانی بعد از ۹ ماه بازداشت در آمریکا همچنان بلاتکلیف است

تهران (پانا) - دکتر مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی و استاد دانشگاه تربیت مدرس بعد از گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت در زندان‌های آمریکا، همچنان در سایه سکوت معنادار رسانه‌های خارجی و فعالان حقوق بشر در وضع بلاتکلیفی قرار دارد.

کد مطلب: ۹۲۱۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر ماه سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد، اما پیش از ورود به خاک کشور آمریکا به علت نامعلومی از سوی پلیس FBI دستگیر و زندانی شد.

این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، توسط موسسه آمریکایی به نام «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد و برخلاف تمامی پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در حال حاضر حدود ۹ ماه از دستگیری این دانشمند ایرانی می‌گذرد و تاکنون هیچ گزارش رسمی در خصوص دلیل بازداشت این دانشمند ایرانی از سوی دولت آمریکا اعلام نشده و این خبر در سایه سکوت معنادار رسانه‌های خارجی و فعالان حقوق بشر غربی در سکوت خبری قرار گرفته است.

در همین رابطه دکتر فتح‌اللهی، معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تربیت مدرس ضمن ابراز تاسف از بی‌توجهی فعالان حقوق بشر در پیگیری وضعیت دکتر مسعود سلیمانی استاد این دانشگاه که در حال حاضر بدون هیچ دلیل مشخصی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برد، گفت: همانطور که قبلا نیز اعلام کردیم این عضو هیئت علمی با ویزای رسمی و با هماهنگی دانشگاه عازم فرصت مطالعاتی شده است. او قرار بود حدود ۶ ماه در یک دانشگاه تحقیقات مشترک داشته باشد، ولی در بدو ورود در فرودگاه بازداشت شد. اتهام او خریداری و سفارش یک ماده شیمیایی مربوط به بحث پزشکی آزمایش‌های خون‌شناسی است.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تربیت مدرس همچنین تاکید کرد: این استاد خود به صورت مستقیم خریدی انجام نداده، بلکه سفارش‌دهنده بوده و اتهامی که مطرح شده واقعا مضحک و غیرقابل قبول است. موضوع بازداشت او یک عملیات ایذایی است.

دکتر فتح‌اللهی همچنین در خصوص اقدامات دانشگاه تربیت مدرس برای کمک به آزادی دانشمند بازداشتی این دانشگاه در آمریکا نیز افزود: اقداماتی با کمک هیئت امنای دانشگاه و خانواده او برای تامین وکیل انجام شده است، ما پیگیری‌های خود را به طور مداوم از طریق وزارت امور خارجه انجام می‌دهیم، اما متاسفانه تا کنون به نتیجه مشخصی نرسیدیم و این استاد ایرانی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گفته او، در دادگاه آمریکا هم جرم این استاد قابل اقامه نیست. در آنجا هم این مساله محکمه‌پسند نیست. طی این مدت منتظر برگزاری جلسه بودیم که این جلسه سه بار به تعویق افتاد و قرار بود اواخر اردیبهشت ماه دادگاه این دانشمند ایرانی برگزار شود که بدون هیچ دلیل این جلسات برگزار نمی‌شود. در واقع آنها مدرکی در این زمینه نداشته و به دنبال تهیه مدارک بیشتری هستند.

معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه تربیت مدرس افزود: در حال حاضر پیگیری‌هایی انجام دادیم تا هزینه دادگاه را پرداخت کنیم. وزارت خارجه هم از نظر اداری بسیار کمک کرده است، قرار بود جلسه دادگاه با توجه به تعویق‌هایی، اردیبهشت ماه برگزار شود که برگزار نشد و اطلاعی در خصوص زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه او نداریم.

دکتر فتح‌اللهی از سکوت رسانه‌های خارجی و فعالان حقوق بشر از وضعیت بلاتکلیف دانشمند ایرانی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این رسانه‌ها بر خلاف ادعایی که دارند، تا کنون خبری در خصوص بازداشت دکتر مسعود سلیمانی مخابره نکرده و این سکوت یقینا معنادار و قابل توجه است.

دکتر مسعود سلیمانی در حالی حدود ۹ ماه است که در زندان‌های آمریکا بدون هیچ اتهام مشخص و در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برد که به گفته رسول سلیمانی، برادر این استاد وضعیت دکتر سلیمانی در ندامتگاه آمریکا بسیار بد است و با توجه به اینکه او از بیماری مزمن آی.بی.اس رنج می‌برد و از لحاظ روحی وضعیت ناراحت‌کننده‌ای دارد، بنابراین دولت آمریکا مسئول هر گونه آسیب به سلامتی این دانشمند ایرانی به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار