امضای تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه برای مشارکت دانش‌آموزان در حوزه کارآفرینی و خلق ثروت

فاطمه مهاجرانی: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ برای اولین بار المپیاد اقتصاد و مدیریت در کشور برگزار می‌شود

تهران (پانا) ـ مراسم امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق سرمایه‌گذاری تعاون صبح امروز در باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۱۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه برای مشارکت دانش‌آموزان در حوزه کارآفرینی و خلق ثروت

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، در ابتدای این مراسم با ابراز خوشحالی از امضای این تفاهم‌نامه گفت: «آنچه متخصصان برآن باور دارند این است که توسعه ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی ۳ درصد، بخش خدمات ۳۰ درصد، بخش قاچاق ۳۰۰ درصد و در حوزه‌‌های تحقیق و پژوهش ۳ هزار درصد است.»

او ادامه داد: «باعث افتخار است که به‌ عنوان متولیان امر آموزش در خدمت استعدادهای درخشان و جشنواره جوان خوارزمی هستیم تا فرمایش‌های مقام‌معظم رهبری را عملیاتی کنیم. برای تحقق شعار سال باید فعالیت‌ها در آن راستا جهت داشته باشد و ما متولیان امر آموزش وظیفه داریم که بسترهای لازم را فراهم کنیم.»

رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: «از دانش‌آموزان انتطار نداریم از فردای این تفاهم‌نامه، تولید، خلق ثروت یا کارآفرینی کنند اما انتظار داریم متولیان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. تربیت آدم‌هایی که در حوزه‌های خلاقیت و نوآوری هستند برای ما مهم است. امیدواریم با انعقاد این تفام‌نامه بستری فراهم شود که بازیگران عرصه کسب و کار بتوانند به ما برای افزایش عرق کار کمک کنند.»

مهاجرانی گفت: «هدف المپیادها گسترش دانش است. برای اولین‌بار المپیاد اقتصاد و مدیریت را در کشور کلید می‌زنیم و این المپیاد برای سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ برگزار می‌شود. امیدوارم بتوانیم نیروهای مدیریتی را در این بستر تربیت کنیم.»

او گفت: «یکی از شاه‌کلیدها، شناسایی نیاز و بیدار کردن نیازهای خفته است. مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان موزه جواهرات علمی است و امیدواریم این بچه‌ها بتوانند ثروت زیادی را برای کشور خلق کنند‌.»

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: «بسیاری از شرکت‌هایی که اکنون فعالیت دارند مدیران آن از بچه‌هایی سمپاد است و با وجودی که تاکنون این بستر ارگانیک نبوده است، فعالیت‌های خوبی داشتیم که امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بهبود پیدا کند.»

مهاجرانی گفت: «علاوه بر هنرستان سمپاد مهارتی، دانش‌آموزان می‌توانند دو دیپلم دریافت کنند یکی در رشته‌های نظری و دیگری در رشته‌های مهارتی مورد علاقه خود که در این مورد با معاونت متوسطه هماهنگی‌های لازم را داشتیم.»

او همچنین گفت: «طراحی پودمان‌های مهارتی در حوزه های‌تک هم مورد توجه است، سمپاد در دو لایه هایتک و مدیوم تک وارد عمل شده است.»

سامانه ثبت ایده کارآفرینی در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود

مهدی حسین‌نژاد، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری تعاون، نیز در ادامه این مراسم‌ گفت: «برای ایجاد کسب و کار ۳ ایده داریم که بهترین آن ایده خلقی است. بالای ۹۵ درصد ایده‌های تقلیدی است که بدترین نوع ایده است اما نوع سوم ایده‌های کشفی است.»

او گفت: «هوش کارآفرینی در کارآفرینی بسیار موثر است تا بتوان فرصت‌ها را درک کرد. اکنون ۲۰۰ هزار تعاون در کشور ثبت شده است که نسخه شفابخش برای توسعه اقتصادی کشور نوآوری است‌.»

حسین‌نژاد افزود: «در آینده نزدیک مراکز نوآوری را برای تعاون‌ها ایجاد و با این تفاهم‌نامه نیز سامانه ثبت ایده را در سراسر کشور راه‌اندازی می‌کنیم‌. شما هم می‌توانید در تمام مدارس این مراکز را ایجاد کنید. باید گرایش ما این باشد که دانش‌آموزان را مزدبگیر تربیت نکنیم بلکه آنان باید کارآفرین باشند.»

مفاهیم کارآفرینی باید از دوره دبیرستان به دانش‌آموزان آموزش داده شود

علیرضا ناطقی، مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت کار نیز در این مراسم گفت: «چالش بزرگی در سیستم آمورش‌وپرورش است که امروزه به دانش‌آموزان خوب درس خواندن را آموزش می‌دهیم اما خوب زندگی کردن موردی است که بچه‌ها گله دارند و می‌گویند آموزش داده نمی‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته باید کارهای تیمی و گروهی را یاد بگیریم در حالیکه بچه‌های ما از این مفهوم به دور هستند.»

ناطقی افزود: «این تفاهم‌نامه اتفاق خوبی است که با کمک و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بحث ثبت ایده و کارآفرینی تحقق پیدا کند‌.»

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت کار بر لزوم ارتباط بین مدارس و صنعت اشاره کرد و گفت: «در کشورهای پیشرفته ارتباط با صنعت دیده می‌شود و دانش‌آموزان با صنعت ارتباط دارند. مفاهیم کارآفرینی باید از دوره دبیرستان به بچه‌ها آموزش داده شود این موضوع در تفاهم‌نامه دیده شده است امیدواریم در طول زمان گام‌های بلندتری در این زمینه برداریم.»

آماده راه‌اندازی کرسی کارآفرینی برای آشنایی دانش‌آموزان با کسب‌وکار گروهی هستیم

مسلم خانی، مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی‌های وزارت کار، نیز در ادامه مراسم گفت: «حرفه‌ای بودن نیروی کار مهم است و یکی از شاخص‌های توسعه کشورها به‌حساب می‌آید. ثروت و دارایی‌های واقعی کشور در این مرکز است، همچنین کشف و شناسایی استعدادهای مدیریتی نخبگان بسیار مهم دیده شده است اما سهم نخبگان و استعدادهای درخشان در صف مدیران به‌ شدت پایین است.»

خانی افزود: «باید بر روی الگوی شناسایی و کشف استعدادهای دانش‌آموزان تمرکز کنیم. ما برای این موضوع نیز آمادگی کامل داریم. بانک ایده‌های سرآمد نیز مهم است که می‌توان کار خاصی را برای بچه‌های استعداد درخشان انجام دهیم.»

او به اهمیت آینده‌نگری استعداد درخشان اشاره کرد و گفت: «آمادگی داریم کرسی تعاون و کارآفرینی را راه‌اندازی کنیم تا دانش‌آموزان با کسب‌وکار و کارهای گروهی آشنا شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار