معاون فنی سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر:

علائم اولیه گرمازدگی سردرد، سرگیجه، تهوع و تشنگی است

بوشهر(پانا)_معاون فنی سازمان اورژانس 115 بوشهر گفت: گرمازدگی بیماری است که در فصل تابستان با تأثیر گرمای هوا بر سیستم تنظیم دمای بدن و سیستم اعصاب مرکزی بروز می‌کند و علائم اولیه‌ای همچون سردرد، سرگیجه، تهوع و تشنگی به همراه دارد.

کد مطلب: ۹۲۱۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
علائم اولیه گرمازدگی سردرد، سرگیجه، تهوع و تشنگی است

علیرضا پورشمس گفت: با شروع تابستان و گرم شدن هوا، بروز گرمازدگی نیز افزایش پیدا می‌کند؛ بیماری که تمام گروه‌های سنی در معرض آن هستند، اما بیشتر سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی را تهدید می‌کند.
پورشمس با برشمردن علائم شایع در گرمازدگی افزود: گرمازدگی علائمی دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان متوجه شد که یک فرد دچار گرمازدگی شده است این علائم عبارتند از خستگی، غش، سردرد، رنگ پریدگی، تعریق زیاد، بالا بودن درجه حرارت بدن و افزایش ضربان قلب که به صورت عمومی برای افرادی که به مدت طولانی در معرض نور آفتاب و یا در فضای گرم و سر بسته که تهویه مناسبی ندارد قرار دارند اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه هنگام بروز گرمازدگی سیستم تنظیم دمای بدن نیز دچار اختلال شده و دمای بدن تا ۴۰ درجه نیز بالا می‌رود ادامه داد: در استان بوشهر افرادی که شغلشان در فضاهای با دمای بالا است از جمله کارگران ساختمانی، صیادان و رانندگان بیشتر از افراد دیگر در معرض این بیماری‌ قرار دارند.
معاون فنی اورژانس 115 بوشهر خاطر نشان کرد: از دست رفتن آب بدن به کُلیه‌ها آسیب جدی می‌زند به همین علت مهمترین اقدام برای درمان فرد گرمازده تأمین مایعات بدن است که از طریق سرم‌های قندی و نمکی تأمین می‌شود.
علیرضا پورشمس افزود: مواجهه صحیح با گرمازدگی و استفاده از اقدامات به هنگام درمانی نقش بسزایی در کاهش علائم آن دارد.
وی تصریح کرد: در مواجهه با فرد گرمازده از کاهش ناگهانی دمای بدن و گذاشتن یخ بر سر و صورت بیمار خودداری کنید و با استفاده از دستمال مرطوب نقاط سطحی بدن از جمله کف دست‌ها و پاها را خنک کرده و با استفاده از سرم‌های قندی و نمکی سعی در تأمین الکترولیت‌های بدن بیمار کنید زیرا آب قند به تنهایی تأثیری در این زمینه ندارد.
وی افزود: جا به جا کردن بیمار گرمازده به مکانی خنک که تهویه مناسب دارد به همراه کاهش لباس‌های بیمار نیز تأثیر گذار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار