حال و هوای تعاونی مختص فرهنگیان شهر تهران چگونه است؟

تهران (پانا) - شرکت تعاونی مصرف تامین نیازاداره کل آموزش و پرورش شهر تهران؛ در تیرماه 1395 با هدف خدمت رسانی به فرهنگیان تهرانی تشکیل شد. این تشکیلات اقتصادی به صورت جداگانه زیر نظر وزارت تعاون اما با امکانات آموزش و پرورش شهر تهران فعالیت می کند و هر سه سال یکبار انتخاباتی جهت تعیین اعضای هیئت مدیره و بازرسان برگزار می کند.

کد مطلب: ۹۲۱۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد
حال و هوای تعاونی مختص فرهنگیان شهر تهران چگونه است؟

جواد مرتضی زاده، رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی مصرف تامین نیاز اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می گوید: پیش از این نیز تعاونی هایی در سطح شهر تهران و مناطق وجود داشت اما اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بصورت مجزا تعاونی نداشت، بجز یک تعاونی مصرف که برای استان تهران است.
او می گوید: این تعاونی برای خدمت رسانی بهتربه فرهنگیان بطور فراگیر شروع به کار کرد و با اساس نامه ای که به تصویب وزارت تعاون رسید، انتخابات برگزار شد و افرادی انتخاب شدند. اکنون در حدود سه سال است که از فعالیت تعاونی می گذرد. در واقع در 12 تیر 1395 کار را شروع کردیم و سه سال تمام شده است و چند روز قبل انتخابات دور جدید برگزار شد.


مرتضی زاده راجع به تعداد اعضای عضو این تعاونی می گوید: تعداد اعضا در شروع کار تعاونی در حدود 410 نفر بود و تا الان که آخرین جلسه را داشتیم، تعداد اعضا به 650 نفر رسیده است. حداقل سرمایه هرنفر هم برای عضویت در تعاونی 300 هزار تومان است و سقف تعداد سهم هر نفر 10 سهم است، یعنی هر کسی می تواند از 300 هزارتومان تا 3میلیون تومان سهم داشته باشد.
او با اشاره به اینکه این تعاونی فروشگاه ندارد، می افزاید: قرار نبود ما فروشگاه داری کنیم و به همین دلیل اکنون فروشگاه تعاونی نداریم، اما بجای آن با جاهایی طرف قرارداد شده ایم و همکاران مان را به آنجا معرفی می کنیم. تعاونی های مصرفی که شیوه شان فروشگاه داری است اکنون تقریبا منسوخ شده اند زیرا فاصله مکانی فرهنگیان در سطح شهر تهران به یک فروشگاه متمرکز یکسان نیست و به همین دلیل ما بهتر دیدیم فروشگاه هایی را پیدا کنیم، در نقاط مختلف شهر تهران و به همکاران فرهنگی معرفی کنیم تا از آنجا خرید کنند. البته قرارداد خریدهای اقساطی فرهنگیان و پرداخت آن برعهده این تعاونی است و همکار فرهنگی می تواند برود و خرید کند.


مرتضی زاده در ارتباط با دیگر فعالیت های شرکت تعاونی مصرف تامین نیاز اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می گوید: در کنار این کار فعالیت دیگری مانند راه اندازی رستوران ویژه فرهنگیان انجام شده است. یک رستوران در شهرک اکباتان راه انداختیم و با چند منطقه دیگر هم رایزنی هایی انجام داده ایم. یکی دیگر از فعالیت های دیگری که این تعاونی انجام می دهد در زمینه تجاری سازی و آماده سازی فضاهایی است که مازاد بر نیاز آموزش و پرورش هستند. مثلا فرض کنید آموزش وپرورش مناطق یا اداره کل، مکانی دارند که بلااستفاده است و برای تجاری شدن باید فعالیت هایی در آنجا انجام شود. یکی از کارهای شرکت تعاونی این است که ما آن نقاط را شناسایی می کنیم و با مناطق گفتگو می کنیم و طرحی برای آن می ریزیم و براساس آن جلو می رویم تا انشاله استفاده اش به همکاران بزرگوار فرهنگی مان برسد.
مرتضی زاده با اشاره به انتخابات اعضای هیات مدیره این شرکت تعاونی که در ماه خرداد برگزار شد، می گوید: اعضای هیات مدیره هرسه سال یکبار انتخاب می شوند و بازرسین هم با رای اعضا انتخاب می شوند. اعلام این مجمع عمومی سالانه برای ارایه بیلان کاری است که به تایید بازرسی می رسد و سود مصوب در مجمع به همکاران فرهنگی عضو می رسد. تا الان بجز مبلغی که باید در حساب بماند بطور قانونی الباقی در قالب سود براساس تعداد سهم به افراد ارایه شده است. اما انتخابات هر سه سال یکبار انجام می شود. نحوه اطلاع رسانی برای آن انتخابات از طریق روزنامه های کثیرالانتشار است که از ابتدا در اساسنامه، همان روزنامه جمهوری اسلامی مشخص شده و همچنین چون اعضا همه فرهنگیان هستند از طریق اتوماسیون اداری و اعلامیه هایی که به درو دیوار اداره کل نصب می شود، انتخابات اعلام می شود.در واقع از ده روز قبل که آگهی داده شد، داوطلبین می توانند برای کاندیدای هیات مدیره یا بازرسی ثبت نام کنند. کسانیکه حائز شرایط بودند اسامی شان تایید می شود. البته ناگفته نماند در مجمع اخیری که داشتیم، تصمیم گرفتیم از روزنامه دیگر استفاده نکنیم. زیرا بالای 70 درصد از اعضای این تعاونی از اداره کل تهران هستند و بقیه هم که پراکنده اند از طریق اتوماسیون دسترسی دارند و می توان به راحتی به آنها اطلاع رسانی کرد.


مرتضی زاده با اشاره به اینکه عملکرد تعاونی ها عموما چندان مورد رضایت فرهنگیان نبوده می گوید: شاید فقط در چند مورد تعاونی های فرهنگیان موفقیت هایی داشته اند و یا کمتر فعالیت شان اطلاع رسانی شده و تعاونی های ناموفق بیشتر بزرگ شده و برجسته سازی شده اند در نتیجه افراد رغبت کمتری برای عضویت دارند. اما همین تعداد هم براساس شفافیت زایی در مسایل مالی و سودی که تقدیم همکاران شده است، جذب شده اند.
او می گوید: این تعاونی برای همه فرهنگیان راه افتاده و امیدواریم همانطور که تا کنون همه در منافع آن سهیم بوده اند بعد از این هم در زمینه بستر سازی برای فعالیت بیشتر، همه دوستان عضو کمک کنند. وظیفه ای که برعهده ماست این است که همکارا ن فرهنگی در سود عملیلاتی تعاونی سهیم باشند و بتوانیم در خدمت شان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار