مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز: ایمنی اولویت کار فعالان صنعت کیف و کفش باشد

تبریز (پانا) - مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به حادثه آتش سوزی بازار تبریز، گفت: این حادثه واقعاً برای همه، به ویژه، بازاریان تأسف بار بود و برای پیشگیری از تکرار چنین حادثه تلخی، کارگاه های کیف و کفش باید ایمن سازی را اولویت کاری خود قرار دهند.

کد مطلب: ۹۲۱۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز: ایمنی اولویت کار فعالان صنعت کیف و کفش باشد

محمد قلیزاده در گفت و گو با مجله انجمن کفش تبریز در همین راستا با اظهار بر این‌که بلافاصله بعد از حضور در محل حادثه، مشاهده دود و آتش شدید ضمن تقسیم بندی گروهای عملیاتی به تیم های مهار، در بازار تبریز مستقر و از هفت منطقه وارد عمل شدند و برای مهار آتش، نهایت تلاش خود را نمودند، ادامه داد: این حادثه در عرض چهار ساعت، مهار شد و تلاش به موقع تیم های امدادی و نجاتی مانع از وارد شدن خسارات بیش تر به سایر مغازه ها و اصناف بازار شد و این امر، یک قدم بسیار مهم و ارزشمند در جهت حفظ این اثر مهم تاریخی و هویتی شهرمان بوده است.
وی نصب شیرهای هیدرانت و جعبه های آتش نشانی در بازار تبریز را اقدامی مهم در راستای ایمن سازی بازار دانست و اظهارداشت: مصمم بوده ایم با ایجاد آتش نشانان سیار روزانه در بازار اقدامی در جهت افزایش ایمنی این مرکز تاریخی برداریم و خوشبختانه این اقدام، بسیار مؤثر بوده است.
قلیزاده با تکیه بر گستردگی آتش‌سوزی بازار تبریز و تقارن آن با شب و تعطیلی بازار، متذکر شد: در این حادثه تلخ، اگر در بازار تبریز نگهبان وجود داشت و حادثه را سریعا به سامانه 125 اطلاع می دادند شاید حجم آتش‌سوزی و میزان خسارات به این اندازه نمی شد.
وی در ادامه با تکیه بر آتش سوزی بازار تبریز درسال ۸۸ و تجربه حاصله برای آتش نشانان، اظهار داشت: بهره مندی از این تجربه و عملکرد مثبت نیروهای آموزش دیده باعث اطفای به موقع آتش سوزی توسط آتش نشانان شد.
قلی زاده در این خصوص، در توصیه‌ به بازاریان کیف، کفش و کارخانه های تولید کفش، متذکر شد: هر چند در صنعت کیف و کفش، سرمایه میلیاردی متوجه خود شخص است، اما در واقع این سرمایه، یک سرمایه ملی بوده، و دارایی کشور محسوب می‌شود و برای پیشگیری از هر گونه حوادث احتمالی، فعالان این حوزه، باید در کنار رعایت نکات ایمنی، ایمن سازی واحد صنفی خود و کارگاه شان را مدّ نظر قرار دهند و از آموزش های لازم که به شکل مستقیم و رایگان از سوی آتش نشانی ارایه می شوند، بهره مند شوند و برای ایمن سازی محل کسب و درآمد شان اقدام نمایند تا بر اثر بروز چنین حوادثی، حاصل یک عمر تلاش و دارایی خود را از دست ندهند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اظهار بر این‌که کار آتش‌نشانی؛ حفاظت از سلامت افراد و جلوگیری از آسیب ها و خسارت های مالی و حفاظت از محیط زیست است، هدف از اجرا و الزام مقررات ایمنی و دستورالعمل های مربوطه را فراهم سازی محیط سالم دانست و تأکید کرد: برای ادامه فعالیت بدون دغدغه فکری کارگران کیف و کفش و از بین بردن واهمه آنان از خطرات صنعت، باید توجه به مسائل ایمنی را اولویت کاری خود قرار دهند. چرا که بدون این کار نمی توان قدمی در راه پیشرفت صنعتی برداشت و آن را از هرج، مرج و از هم پاشیدگی و زوال تدریجی نجات داد.
قلی زاده با تأکید بر این که در این حوزه، وجود کوچک ترین جرقه، استفاده از مواد الکلی و چسب مورد استفاده در کارگاه های کفش می تواند علت اصلی آتش سوزی و حریق کارگاه های کوچک باشد، ابراز داشت: با وجود اقدامات ایمنی انجام شده از سوی کارگاه ها و محیط های صنعتی، به نظر می رسد این اقدامات کامل و کافی نبوده اند و نیاز است که خود کارکنان گام هایی را در جهت سلامت و حفاظت از خودشان بردارند.
وی در همین زمینه؛ یادگیری اصول ایمنی و آتش نشانی و نحوه ایمن سازی در برابر انواع حوادث، ارزیابی خطرات محل کار و تمرکز برای مقابله با آنها را از جمله اقدامات انجام شده از سوی فعالان این عرصه برشمرد و گفت: در این میان آموزش در جهت نیل به اهداف ایمنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که آموزش صحیح می تواند سطح آگاهی افراد را ارتقا بخشد و فرهنگ ایمنی را در جمع کارگران نهادینه سازد.
قلی زاده در این راستا، مجهز کردن امکانات آتش نشانی در بازار کفش را از اهداف مهم در این حوزه برشمرد و بر همکاری شهروندان و بازاریان و دسترسی آسان و استفاده به موقع از خدمات و هموار سازی مسیر کار آتش نشانان تأکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار