آخرین جزئیات از واکنش‌ها به اتهام آمریکا علیه ایران

مالک نفتکش ادعای واشنگتن را رد کرد

تهران (پانا) - واکنش‌ها به حمله به دو نفتکش در دریای عمان همچنان ادامه دارد.اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد ادله آمریکا را نپذیرفته‌اند، با این حال به وزارت دفاع آمریکا مدعی «اجماع جهانی» علیه ایران در این زمینه است.

کد مطلب: ۹۲۱۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
آخرین جزئیات از واکنش‌ها به اتهام آمریکا علیه ایران

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نیویورک به خبرنگاران گفت: «بسیار مهم است که حقیقت در این مورد روشن شود.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، گوترش خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در این باره شد و ادامه داد: «مسئولیت‌ها باید روشن شود و این تنها با بررسی این مسئله در تحقیقاتی مستقل مقدور است.»

او که بعد از دیدار با احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب، سخن می‌گفت با اعلام این که سازمان ملل متحد این حمله را محکوم می‌کند افزود، خود نمی‌تواند در مورد تحقیقات مستقل تصمیم بگیرد و تصمیم در مورد مسائل مهمی مانند این بر عهده شورای امنیت است.

دبیرکل اتحادیه عرب: ایران نیرویی مشکل‌ساز است

با این حال احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب، مدعی شده است که ایران نیرویی «مشکل‌ساز» در خاورمیانه است و در این مورد که آیا ممکن است کشوری دیگر این اقدام را کرده و به گردن ایران انداخته باشد، گفت: «من حتی یک دقیقه یا یک ثانیه باور ندارم که یک کشور عربی تلاش کند راه این آبراه را سد کند و به خود ضربه بزند.»

حمله به دو نفتکش در دریای عمان در روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) به تنش‌ها میان ایران و آمریکا افزوده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد که ایران مسئول حمله به این نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز است و در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس‌نیوز که چگونه می‌خواهد مانع چنین حملاتی شود گفته است: «خواهیم دید.»

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، ویدئویی منتشر و اعلام کرده که انفجار در نفتکش‌ها ناشی از مین‌های مغناطیسی بوده است. همین مرکز اعلام کرده است که یکی از مین‌های کارگذاری‌شده در نفتکش «کوکوکا» منفجر نشده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا گفته است، خدمه نفتکش پس از مشاهده نزدیک شدن «قایق تندروی سپاه پاسداران به کشتی» از عملیات آن‌ها فیلم تهیه کرده‌اند. همین منبع نظامی گفته است، قایق تندرویی که به نفتکش ‌نزدیک شده «از نوع قایق‌های گشتی سپاه پاسداران بوده است.»

آلمان: مدارک کافی نیست

با وجود چنین ادعایی، وزیر خارجه آلمان می‌گوید ویدئویی که آمریکا از نفتکش‌ ژاپنی منتشر کرده است برای نتیجه‌گیری درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها کافی نیست.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفته است: «این ویدئو کافی نیست. بله، ما می‌توانیم بفهمیم که در این ویدئو چه اتفاقی می‌افتد، اما نمی‌توان با آن به نتیجه‌‍گیری نهایی رسید. این ویدئو برای من کافی نیست.»

بریتانیا: تقریبا مطمئنیم ایران مقصر است

موضع بریتانیا البته با آنچه که آلمان باور دارد کاملا متفاوت است. بریتانیا با حمایت از آمریکا در بیانیه ای وزارت خارجه این کشور اعلام کرده که بنا بر برآوردهای خود «تقریبا مطمئن» است سپاه پاسداران در حمله روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان نقش داشته است.

این بیانیه می‌گوید حمله به نفتکش‌ها از طرف ایران اقدامی است که اخیرا سابقه داشته است.

وزارت امور خارجه بریتانیا مسئولیت انفجار چهار نفتکش اماراتی را هم به ایران نسبت داده است.

جرمی هانت خواسته است تا فعالیت‌های به گفته او «بی‌ثبات‌کننده» را متوقف کند.

مقام‌های ایرانی در دو روز گذشته بارها ادعای آمریکا را رد کرده‌اند. کارشناسانی از ایران برای بررسی علت انفجار دو نفتکش راهی دریای عمان شده‌اند و وزیر امور خارجه کشورمان این حمله و اتهام‌زنی آمریکا را کاملا مشکوک و در راستای سیاست های تیم بی خوانده است.

اجماع جهانی علیه ایران

با این حال پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، حمله به دو نفتکش در دریای عمان را «مشکلی جهانی» خوانده و از اراده آمریکا برای رسیدن به یک «اجماع جهانی» در این خصوص خبر داده است.

شاناهان روز جمعه به خبرنگاران گفت: «تمرکز من، آقای بولتون و وزیر خارجه، مایک پومپئو بر این است که برای این مشکل جهانی یک اجماع جهانی بسازیم.»

او گفت نقش پنتاگون در این خصوص ارائه اطلاعات به متحدان آمریکا است، همچون کاری که سنتکام با انتشار عمومی ویدئوی مرتبط انجام داده است.

اروپا نپذیرفت

با این حال، سخنگوی بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: «وزرای امور خارجه عضو این اتحادیه روز دوشنبه آینده نشستی را برای بررسی و گفت‌و‌گو درباره تحولات کنونی از جمله انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان برگزار کنند.»

مالک نفتکش: شیء پرنده به کوکولا حمله کرده است

یاتاکا کاتادا، مالک یکی از نفتکش‌های ژاپنی، که روز گذشته (پنجشنبه) در دریای عمان هدف قرار گرفت گفته که روایت واشنگتن درباره نحوه حمله به نفت‌کش‌ها در این دریا اشتباه است.

طبق گزارش دیلی‌بیست، مالک این کشتی در جریان یک کنفرانس خبری در توکیو روز جمعه، سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، را زیر سوال برد.

کاتادا در فیلمی که نیروی دریایی آمریکا منتشر کرده و در آن ادعا شده یک قایق ایرانی در حال جدا کردن یک مین عمل‌نکرده از بدنه نفتکش ژاپنی به نام «کوکوکا» است، تشکیک کرده است.

مالک نفتکش ژاپنی گفته بر خلاف ادعای آمریکا کشتی کوکوکا توسط یک شیء پرنده هدف قرار گرفته نه توسط مین. او گفت: «به نظر می‌رسد یک شیء به سمت آنها پرواز کرد. این شیء، باعث ایجاد حفره مورد نظر [در بدنه کشتی] شد. گزارشی که من دریافت کردم این است.»

او در ادامه هدف قرار گرفتن نفت‌کش توسط اژدر را هم رد کرد. او گفت: «به نظر می‌رسد به احتمال زیاد این کشتی‌ها توسط یک شی پرنده هدف قرار گرفته‌اند. محل اصابت، کاملاً بالای آب است. فکر نمی‌کنم اژدر بوده باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار