چرا آلاینده اُزن در هوای پایتخت طی دو سال اخیر افزایش یافته است

تهران (پانا) - هوای پایتخت از ابتدای امسال تاکنون پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است که علت اصلی آن افزایش غلظت آلاینده اُزن بود و به گفته معاون سازمان محیط زیست از تیرماه با تشدید گرمای هوا و افزایش ذرات معلق، میزان ناکس و اُزن افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۹۲۱۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا آلاینده اُزن در هوای پایتخت طی دو سال اخیر افزایش یافته است

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به پانا گفت: طی دو سال اخیر آلاینده اُزن در شهر تهران افزایش پیدا کرده است و امسال نیز مطمئنا با افزایش دمای هوا و تشدید گرما از تیرماه این آلاینده افزایش می‌یابد. البته از آنجا که امسال به دلیل بارندگی‌های اخیر پوشش گیاهی در کشور مطلوب شده است، اثرات این آلاینده کمتر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا طی دو سال اخیر غلظت آلاینده اُزن در شهر تهران افزایش یافته است، یادآور شد: نباید این نکته را فراموش کرد که نحوه اندازه‌گیری آلاینده اُزن در شهر تهران بسیار دقیق‌تر از گذشته شده است و از سوی دیگر با بهبود کیفیت هوا در تهران از غلظت ذرات معلق کاسته شده است و در نتیجه آلاینده‌ای در هوا وجود ندارد که با اُزن واکنش نشان دهد و آن را از بین ببرد. علاوه بر این بهبود کیفیت هوا افزایش تابش انرژی خورشید به سطح زمین را در پی دارد که به تولید آلاینده اُزن کمک می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خودروهای دیزلی یکی از منابعی هستند که سبب تولید آلاینده ناکس و در نتیجه اُزن می‌شود، گفت: باید به تردد خودروهای دیزلی در شهر توجه جدی کرد چون وقتی خودروهای دیزلی در شهر تردد می‌کنند و اتوبوس‌ها نوسازی نمی‌شود و موتورهای کاربراتوری از چرخه تردد خارج نمی‌شود، نتیجه‌ای جز افزایش ناکس و اُزن ندارد بنابراین تردد این وسایل نقلیه باید با محدودیت‌هایی همراه باشد تا شاهد کاهش آلاینده ازن در هوا باشیم چون اکنون آسمان شهر آبی است ولی گاز اُزن که خطرآفرین است هم وجود دارد.

به گفته وی، جلوگیری از تردد خودروهای دیزلی، فرسوده و موتورسیکلت‌ها و مهار بخارات بنزین در پمپ بنزین‌ها راهکار کنترل آلاینده اُزن است.

تجریشی با اشاره به اثرهایی که آلاینده اُزن بر سلامت افراد دارد، بیان کرد: این آلاینده برای دستگاه تنفسی خطرناک است و کسانی که مشکلات تنفسی دارند، کودکان و زنان باردار بهتر است هنگام افزایش این آلاینده در هوا تردد خود را در شهر کاهش دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار